Motorfiets Royal Enfield in het Belgisch Leger
Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940
Motorfiets Royal Enfield in het Belgisch Leger
225 motorfietsen geleverd aan Belgisch Leger .
Met dank aan rewdco om info daarover 2012 op een ander forum te plaatsen .
De motocyclist is Achille Vereecke .
°20 augustus 1890 Heule + 29 december 1961 Heule .
Later Achiel genaamd en die sprak steeds van zijn " Harley ".
Mvg. Pierre.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Motorfiets Royal Enfield in het Belgisch Leger
De link ander forum :
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/v ... motorfiets
En ter vergelijking :
Mvg. Pierre.
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/v ... motorfiets
En ter vergelijking :
Mvg. Pierre.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Motorfiets Royal Enfield in het Belgisch Leger
Werkelijk ?
Niets ?
Teleurgesteld !
Ontgoocheld in het kwadraat ...
Geen woorden voor ...............
Niets ?
Teleurgesteld !
Ontgoocheld in het kwadraat ...
Geen woorden voor ...............
- canadian2nd
- Sponsor 2022-2023
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
- Locatie: Bachten de Kupe
Re: Motorfiets Royal Enfield in het Belgisch Leger
Niet ontgoocheld zijn Pierre. Er zitten hier zeker geen specialisten "motards" op het forum. Ik in ieder geval niet ...
mvg en ne goeie zondag !
Jan
mvg en ne goeie zondag !
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Re: Motorfiets Royal Enfield in het Belgisch Leger
Bedankt Jan,
Maar er is niet alleen den moto .
Uniform ,kepie , beenwindsels ...
I ste divisie .
En de persoon ....
Ja ,als je alles zelf doet...
Dus Evere ?
Maar er is niet alleen den moto .
Uniform ,kepie , beenwindsels ...
I ste divisie .
En de persoon ....
Ja ,als je alles zelf doet...
Dus Evere ?
Re: Motorfiets Royal Enfield in het Belgisch Leger
Vandaag de foto getoond aan motor liefhebbers in Zonnebeke .
Goeie uitleg gekregen , kettingaandrijving, oorlogslamp ,glazen olie bokaal enz.
Mvg. Pierre.
Goeie uitleg gekregen , kettingaandrijving, oorlogslamp ,glazen olie bokaal enz.
Mvg. Pierre.
Re: Motorfiets Royal Enfield in het Belgisch Leger
Sorry voor de vertraging Pierre, maar ik heb deze nu pas gezien...
Over het uniform en de eenheid (1ière Division d’Armée, 5ième Companie) kan ik niet veel zeggen, dit is niet mijn specialiteit… Maar de Royal Enfield des te meer:
In september 1914 heeft het Belgisch leger 4 contracten van telkens 50 stuks besteld via een Engelse dealer (Maida Vale). De levering gebeurde op 09/09, 22/09, 28/09 en 06/10/1914 respectievelijk. Voorheen had het Belgisch leger Belgische motoren gebruikt, maar de Belgische motorfabrieken (Minerva, FN, Sarolea, …) lagen nu uiteraard in bezet gebied… Ik heb intussen een paar foto’s en een filmpje (jawel! Dit zijn Belgische, geen Franse motards. Ik heb intussen ook de stoommaalderij gevonden waar dit gefilmd is, vlakbij Veurne. En er staan een paar Enfields tussen de moto’s.) van deze moto’s kunnen vinden, waaronder dus ook twee foto’s van uw grootvader Achille.
Op 18 maart 1915 worden nog 25 Royal Enfields geleverd, maar in de grootboeken van de fabriek staat nu als bestemming “Belgian Government” in plaats van "Maida Vale”. Ik had eerst het vermoeden dat deze motoren ook aan het front gebruikt waren, maar intussen heb ik nieuwe info ontdekt waaruit blijkt dat deze batch van 25 stuks in Engeland gebleven is, ten gerieve van de Belgische delegatie in London. In januari 1918 (de oorlog was toen nog niet gedaan) zijn deze motoren (25 stuks) in London te koop aangeboden, op het adres van de Belgische delegatie.
Uw grootvader is dus gefotografeerd op één van de 200 Royal Enfields die het Belgisch leger gebruikt heeft aan het Westelijk Front. Intussen is in het noorden van Frankrijk één van deze moto’s teruggevonden, in een opmerkelijk originele staat! Ik ben zeker dat het één van de Belgische Royal Enfields is daar ik het frame en motorbloknummer gecontroleerd heb, en deze komen inderdaad uit de reeks voor Maida Vale. Dit type moto was de eerste Royal Enfield met een door hun gemaakt motorblok. Voorheen gebruikten ze Zwitserse M.A.G. motoren. Inderdaad, het oliecarter was een glazen fles, “fietsrem” vooraan, rem op een dummy-riemschijf achteraan. En een tweeversnellingsbak met kettingaandrijving. Dit was voor die tijd vrij revolutionair. Maar ik snap niet goed wat die mensen uit Zonnebeke speciaal vonden aan de koplamp… Gewoon een acetyleenlamp zoals in die tijd gebruikelijk was…
Hope this helps… Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dit graag. En mocht je nog foto’s vinden hou ik mij aanbevolen!
Groeten,
Jan
Over het uniform en de eenheid (1ière Division d’Armée, 5ième Companie) kan ik niet veel zeggen, dit is niet mijn specialiteit… Maar de Royal Enfield des te meer:
In september 1914 heeft het Belgisch leger 4 contracten van telkens 50 stuks besteld via een Engelse dealer (Maida Vale). De levering gebeurde op 09/09, 22/09, 28/09 en 06/10/1914 respectievelijk. Voorheen had het Belgisch leger Belgische motoren gebruikt, maar de Belgische motorfabrieken (Minerva, FN, Sarolea, …) lagen nu uiteraard in bezet gebied… Ik heb intussen een paar foto’s en een filmpje (jawel! Dit zijn Belgische, geen Franse motards. Ik heb intussen ook de stoommaalderij gevonden waar dit gefilmd is, vlakbij Veurne. En er staan een paar Enfields tussen de moto’s.) van deze moto’s kunnen vinden, waaronder dus ook twee foto’s van uw grootvader Achille.
Op 18 maart 1915 worden nog 25 Royal Enfields geleverd, maar in de grootboeken van de fabriek staat nu als bestemming “Belgian Government” in plaats van "Maida Vale”. Ik had eerst het vermoeden dat deze motoren ook aan het front gebruikt waren, maar intussen heb ik nieuwe info ontdekt waaruit blijkt dat deze batch van 25 stuks in Engeland gebleven is, ten gerieve van de Belgische delegatie in London. In januari 1918 (de oorlog was toen nog niet gedaan) zijn deze motoren (25 stuks) in London te koop aangeboden, op het adres van de Belgische delegatie.
Uw grootvader is dus gefotografeerd op één van de 200 Royal Enfields die het Belgisch leger gebruikt heeft aan het Westelijk Front. Intussen is in het noorden van Frankrijk één van deze moto’s teruggevonden, in een opmerkelijk originele staat! Ik ben zeker dat het één van de Belgische Royal Enfields is daar ik het frame en motorbloknummer gecontroleerd heb, en deze komen inderdaad uit de reeks voor Maida Vale. Dit type moto was de eerste Royal Enfield met een door hun gemaakt motorblok. Voorheen gebruikten ze Zwitserse M.A.G. motoren. Inderdaad, het oliecarter was een glazen fles, “fietsrem” vooraan, rem op een dummy-riemschijf achteraan. En een tweeversnellingsbak met kettingaandrijving. Dit was voor die tijd vrij revolutionair. Maar ik snap niet goed wat die mensen uit Zonnebeke speciaal vonden aan de koplamp… Gewoon een acetyleenlamp zoals in die tijd gebruikelijk was…
Hope this helps… Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dit graag. En mocht je nog foto’s vinden hou ik mij aanbevolen!
Groeten,
Jan
Laatst gewijzigd door rewdco op 06 okt 2018 16:01, 2 keer totaal gewijzigd.
“And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
Re: Motorfiets Royal Enfield in het Belgisch Leger
Sorry voor de vertraging Pierre, maar ik heb deze nu pas gezien...
Over het uniform en de eenheid (1ière Division d’Armée, 5ième Companie) kan ik niet veel zeggen, dit is niet mijn specialiteit… Maar de Royal Enfield des te meer:
In september 1914 heeft het Belgisch leger 4 contracten van telkens 50 stuks besteld via een Engelse dealer (Maida Vale). De levering gebeurde op 09/09, 22/09, 28/09 en 06/10/1914 respectievelijk. Voorheen had het Belgisch leger Belgische motoren gebruikt, maar de Belgische motorfabrieken (Minerva, FN, Sarolea, …) lagen nu uiteraard in bezet gebied… Ik heb intussen een paar foto’s en een filmpje (jawel! Dit zijn Belgische, geen Franse motards. Ik heb intussen ook de stoommaalderij gevonden waar dit gefilmd is, vlakbij Veurne. En er staan een paar Enfields tussen de moto’s.) van deze moto’s kunnen vinden, waaronder dus ook twee foto’s van uw grootvader Achille.
Op 18 maart 1915 worden nog 25 Royal Enfields geleverd, maar in de grootboeken van de fabriek staat nu als bestemming “Belgian Government” in plaats van "Maida Vale”. Ik had eerst het vermoeden dat deze motoren ook aan het front gebruikt waren, maar intussen heb ik nieuwe info ontdekt waaruit blijkt dat deze batch van 25 stuks in Engeland gebleven is, ten gerieve van de Belgische delegatie in London. In januari 1918 (de oorlog was toen nog niet gedaan) zijn deze motoren (25 stuks) in London te koop aangeboden, op het adres van de Belgische delegatie.
Uw grootvader is dus gefotografeerd op één van de 200 Royal Enfields die het Belgisch leger gebruikt heeft aan het Westelijk Front. Intussen is in het noorden van Frankrijk één van deze moto’s teruggevonden, in een opmerkelijk originele staat! Ik ben zeker dat het één van de Belgische Royal Enfields is daar ik het frame en motorbloknummer gecontroleerd heb, en deze komen inderdaad uit de reeks voor Maida Vale. Dit type moto was de eerste Royal Enfield met een door hun gemaakt motorblok. Voorheen gebruikten ze Zwitserse M.A.G. motoren. Inderdaad, het oliecarter was een glazen fles, “fietsrem” vooraan, rem op een dummy-riemschijf achteraan. En een tweeversnellingsbak met kettingaandrijving. Dit was voor die tijd vrij revolutionair. Maar ik snap niet goed wat die mensen uit Zonnebeke speciaal vonden aan de koplamp… Gewoon een acetyleenlamp zoals in die tijd gebruikelijk was…
Hope this helps… Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dit graag. En mocht je nog foto’s vinden hou ik mij aanbevolen!
Groeten,
Jan
Over het uniform en de eenheid (1ière Division d’Armée, 5ième Companie) kan ik niet veel zeggen, dit is niet mijn specialiteit… Maar de Royal Enfield des te meer:
In september 1914 heeft het Belgisch leger 4 contracten van telkens 50 stuks besteld via een Engelse dealer (Maida Vale). De levering gebeurde op 09/09, 22/09, 28/09 en 06/10/1914 respectievelijk. Voorheen had het Belgisch leger Belgische motoren gebruikt, maar de Belgische motorfabrieken (Minerva, FN, Sarolea, …) lagen nu uiteraard in bezet gebied… Ik heb intussen een paar foto’s en een filmpje (jawel! Dit zijn Belgische, geen Franse motards. Ik heb intussen ook de stoommaalderij gevonden waar dit gefilmd is, vlakbij Veurne. En er staan een paar Enfields tussen de moto’s.) van deze moto’s kunnen vinden, waaronder dus ook twee foto’s van uw grootvader Achille.
Op 18 maart 1915 worden nog 25 Royal Enfields geleverd, maar in de grootboeken van de fabriek staat nu als bestemming “Belgian Government” in plaats van "Maida Vale”. Ik had eerst het vermoeden dat deze motoren ook aan het front gebruikt waren, maar intussen heb ik nieuwe info ontdekt waaruit blijkt dat deze batch van 25 stuks in Engeland gebleven is, ten gerieve van de Belgische delegatie in London. In januari 1918 (de oorlog was toen nog niet gedaan) zijn deze motoren (25 stuks) in London te koop aangeboden, op het adres van de Belgische delegatie.
Uw grootvader is dus gefotografeerd op één van de 200 Royal Enfields die het Belgisch leger gebruikt heeft aan het Westelijk Front. Intussen is in het noorden van Frankrijk één van deze moto’s teruggevonden, in een opmerkelijk originele staat! Ik ben zeker dat het één van de Belgische Royal Enfields is daar ik het frame en motorbloknummer gecontroleerd heb, en deze komen inderdaad uit de reeks voor Maida Vale. Dit type moto was de eerste Royal Enfield met een door hun gemaakt motorblok. Voorheen gebruikten ze Zwitserse M.A.G. motoren. Inderdaad, het oliecarter was een glazen fles, “fietsrem” vooraan, rem op een dummy-riemschijf achteraan. En een tweeversnellingsbak met kettingaandrijving. Dit was voor die tijd vrij revolutionair. Maar ik snap niet goed wat die mensen uit Zonnebeke speciaal vonden aan de koplamp… Gewoon een acetyleenlamp zoals in die tijd gebruikelijk was…
Hope this helps… Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik dit graag. En mocht je nog foto’s vinden hou ik mij aanbevolen!
Groeten,
Jan
“And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
- canadian2nd
- Sponsor 2022-2023
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
- Locatie: Bachten de Kupe
Re: Motorfiets Royal Enfield in het Belgisch Leger
Ik ben van Veurne Jan.
Waar was deze stoommaalderij Arthur Vieren gevestigd aub ?
mvg
Jan
Waar was deze stoommaalderij Arthur Vieren gevestigd aub ?
mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Re: Motorfiets Royal Enfield in het Belgisch Leger
Groeten,
Jan
“And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
Re: Motorfiets Royal Enfield in het Belgisch Leger
Bedankt Jan V. voor de doorgestuurde info .
Hier nog foto's van Royal Enfield maar enkel cylinder ( vermoeden ).
Mvg. Pierre.
Hier nog foto's van Royal Enfield maar enkel cylinder ( vermoeden ).
Mvg. Pierre.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Motorfiets Royal Enfield in het Belgisch Leger
Nog .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Motorfiets Royal Enfield in het Belgisch Leger
Een detail .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Motorfiets Royal Enfield in het Belgisch Leger
Op de eerste foto: links een Douglas, rechts een Rudge; op de tweede foto (genomen in Pervijze): links een FN, rechts opnieuw een Rudge.
Gr,
Jan
Gr,
Jan
“And now it's your turn to get up off that couch and go into the deserts, go into the mountains, go under the lakes, rivers, and seas and search for history. You'll never find a more rewarding adventure!” (Clive Cussler)
Re: Motorfiets Royal Enfield in het Belgisch Leger
T' was maar een vermoeden door de vorm van de tank en tas aan stuur gelijkend R.E.
Bedankt om te identificeren .
Niet veel duidelijke foto's van moto's te vinden en al zeker niet van Royal Enfield .
Op de Douglas zit een motorrijder met alégée karabijn (cavalerie karabijn) met zijn speciale berieming .
Mvg. Pierre.
Bedankt om te identificeren .
Niet veel duidelijke foto's van moto's te vinden en al zeker niet van Royal Enfield .
Op de Douglas zit een motorrijder met alégée karabijn (cavalerie karabijn) met zijn speciale berieming .
Mvg. Pierre.