Kerstkaart weggevoerde ?

Het wel en wee van Belgische militairen tijdens hun krijgsgevangenschap tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Kerstkaart weggevoerde ?

Bericht door canadian2nd »

Tijdens het uitpluizen van een issue van Wolf ontdekte ik in een erfstuk van mijn oom (een boek Geschiedenis van de Grenadiers), deze kaart.

Ik zie de data 1942 en 1945 staan. Zalig kerstfeest - Gelukkig nieuwjaar en N.V.W. Staat dit voor "Nationaal Verbond der Weggevoerden" ?

Op de achterzijde staat in pen geschreven :

Een Unterscharführer riep tegen ons : Also kommst du nach Deutschland, du hast zu Haus, jawohl, kein Essen mehr, nichts mehr zu fressen.
De Vlamingen zijn een "ein drekkiges Volk, ein schmutziges volk, ein dommes Volk, ein Zigeunervolk und ein Solches Volk möchte in unser Reich aufgenommen worden"
Met betrekking tot de Vlaamse taal : Ûbersetze das mal in deine russiche Sprache.


Gaat dit over weggevoerden uit eind 1942 ?
Voor wat staat "N.V.W. Roeselare" ?


Alvast bedankt.
Jan.
Postkaart weggevoerde 1.jpg
img20240218_15570674.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Plaats reactie

Terug naar “Belgische militairen in krijgsgevangenschap 1940-1945 militaires belges en captivité”