Rijnbezetting 1918/26: infanterie in het dorp Baerl (Duitsland). Wie kent het bataljon?

In de roes van de overwinning.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Historisch
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jan 2024 20:54

Rijnbezetting 1918/26: infanterie in het dorp Baerl (Duitsland). Wie kent het bataljon?

Bericht door Historisch »

Ik hoop dat ik op de juiste plek zit in dit forumgedeelte. Zo niet, dan bied ik mijn excuses aan.

Ik doe historisch onderzoek in Duitsland naar de periode 1918 tot 1926. Gedurende deze jaren was een eenheid Belgische infanterie soldaten (800 personen) gelegerd in het Duitse dorp Repelen-Baerl bij Moers. Wij willen de Duitse lezers aan deze tijd herinneren. We hebben al veel informatie over de grote politiek van dit tijd, maar we missen nog steeds informatie over het specifieke bataljon dat in het dorp BAERL woonde.

De Belgische soldaten woonden in een kazernekamp in het dorp BAERL dat zij “Kamp van Ramskapelle” (Camp de Ramscapelle) noemden. Het is niet bekend of dit alleen ter ere van de Slag bij Ramskapelle was of dat de commandant of eenheid wellicht uit Ramskapelle kwam.

Zeker is: De Luitenant-kolonel heette dhr "Van den Schrieck"

Er is een verwijzing op een historisch foto dat "46e batterij ii" is van de "11e Infanteriedivisie" was in Baerl. Maar het is onbekent Het is niet bekend of deze eenheid op bezoek was of de eenheid was die in het kamp woonde,

Kent u een archief of een onderzoeker die informatie kent over de belgische eenheid in het Duitse dorp Baerl of de luitenant "Van den Schrieck"?

Bijvoorbeeld: Was het de 46e batterij ii, 11e Infanteriedivisie? Waar had het bataljon eerder (1918-26) tegen de Duitse keizerlijke troepen gevochten? Waar kwam de heer van den Schriek uit? Misschien Ramskapelle? Is er informatie over de persoon van den Schriek?

Als je op Google zoekt naar belden van “camp de ramscapelle baerl” zie je twee ansichtkaarten van het kamp (Er is copyright, dus ik neem de kaarten niet op).
Bijgevoegd vindt u een krantenpagina met de naam van de commandant.

Ik ben blij met elke hint.

Vriendelijke groeten,
Michael
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Rijnbezetting 1918/26: infanterie in het dorp Baerl (Duitsland). Wie kent het bataljon?

Bericht door Exjager »

Denk dat een link plaatsen naar de kaarten toch mag?
Of geldt het copyright dan ook?
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2271
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Rijnbezetting 1918/26: infanterie in het dorp Baerl (Duitsland). Wie kent het bataljon?

Bericht door Bram1940 »

Hallo Michael,

Welkom op het forum.

Luitenant-Kolonel Van den Schriek was vermoedelijk VAN DEN SCHRIECK Georges L. J., geboren in Kapellen (nu deelgemeente van Glabbeek) op 22/05/1870 (Dossier 11971 in het Documentatiecentrum van het War Heritage Institute (Legermuseum) in Brussel).

Zie eventueel https://scriptiebank.be/sites/default/f ... kemans.pdf

Ben je zeker dat het om de 11de Infanteriedivisie gaat en niet om de 2de (IIde)? De batterij die je aanhaalde behoorde op het eerste zicht niet tot de 11de Infanteriedivisie, vandaar.

Groeten,
Bram
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2271
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Rijnbezetting 1918/26: infanterie in het dorp Baerl (Duitsland). Wie kent het bataljon?

Bericht door Bram1940 »

Beste Michael,

Wanneer je tekst klaar is, zijn we zeer benieuwd naar het resultaat.

Vermoedelijk was het de 11de Infanteriedivisie, ondersteund door het 11e Artillerieregiment, die actief was in jullie streek.

Zie ook viewtopic.php?t=957

Vermoedelijk was Van den Schrieck korpscommandant van het 11de Artillerieregiment.

De samenstelling was als volgt:
Vde (5de) Legerdivisie (Ve Division d'Armée):
- 5de Infanteriedivisie
- 11de Infanteriedivisie
- I/1de Lansiers (Lanciers)
- 17de Artillerieregiment (17e Régiment d'Artillerie)
- 17de Bataljon (Bataillon) Genie (Bn Gn)
- Vde Transportkorps (Ve CT - Corps des Transports)
------------------
5de Infanteriedivisie (5e Division d'Infanterie):
- 1e Linie (de Ligne)
- 21e Linie (de Ligne)
- 2e Jagers te Voet (Chasseurs à Pied)
- 5e Artillerie
- 5e Bn Gn
- 5e CT
- 2e Bataljon Aanvullling en Opleiding (Bataillon de Renfort et d'Instruction)
-------------------
11de Infanteriedivisie (11e Division d'Infanterie)
- 3e Jagers te Voet (Chasseurs à Pied)
- 5e Jagers te Voet (Chasseurs à Pied)
- 6e Jagers te Voet (Chasseurs à Pied)
- 11e Artillerie
- 11e Bn Gn
- 11e CT
- 11e Bn Aanvulling en Opleiding (Bataillon de Renfort et d'Instruction)


Groeten,
Bram
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2271
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Rijnbezetting 1918/26: infanterie in het dorp Baerl (Duitsland). Wie kent het bataljon?

Bericht door Bram1940 »

Het 11e Artillerie bestond in 1918 in principe uit

- I Groep: 85e, 86e, 87e Batterij
- II Groep: 88e, 89e, 90e Batterij

Zie https://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?t=7374
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2271
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Rijnbezetting 1918/26: infanterie in het dorp Baerl (Duitsland). Wie kent het bataljon?

Bericht door Bram1940 »

Foto's van het kamp:
1 large.jpg
2 large.jpg

Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2271
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Rijnbezetting 1918/26: infanterie in het dorp Baerl (Duitsland). Wie kent het bataljon?

Bericht door Bram1940 »

Dag Michael,

Op https://tenboome.be/?page_id=5063 vind je een korte regimentsgeschiedenis sinds de oprichting van het 11de Artillerie tot de wapenstilstand.

Er zijn heel wat archiefbestanddelen bewaard gebleven van het bezettingsleger (waaronder bijvoorbeeld: Bezettingsleger in het Rijnland, plannen tot vernietigingswerk aan wegennet in de omgeving van Mörs, 1925.). Je vindt die in het Moskou-archief in het Documentatiecentrum van het WHI. Je kan best vooraf een gedetailleerde inventarislijst bij hen opvragen en dan de dossiers selecteren die je wil inkijken. Inkijken gebeurt ter plaatse. Je kan de gewenste dossiers laten reserveren tegen je komst naar het WHI (Eeuwfeestplein in Brussel, in de gebouwen achter het Legermuseum).

Groeten,
Bram
Historisch
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jan 2024 20:54

Re: Rijnbezetting 1918/26: infanterie in het dorp Baerl (Duitsland). Wie kent het bataljon?

Bericht door Historisch »

Beste Bram

bedankt voor de vele goede tips. Er zijn hier professionele onderzoekers!

De bron voor de informatie “11th Infantry Division” is een krant.
Baerl Viehaufnahme 11 Infrantrie Division Grafschafter 17 Januar 1919.PNG

Onze eenheid in Baerl moet hier ondergeschikt zijn geweest. Wij hebben dit bron:
Foto 46e Batterie II Baerl.PNG
Maar het is niet helemaal zeker of deze eenheid de hele tijd in Baerl was en de heer Van den Schriek als commandant had. of dat het gewoon een eenheid was die op bezoek was in Baerl.

Met het dossier van de heer Van den Schreik zullen we meer weten.Over twee weken gaat een onderzoeker naar het archief en bekijkt dossier 11971 van de heer Van den Schrieck. Dan zal ik ook hier melden wat het resultaat is.

Ja, je hebt de postkarden gevonden. Ik hep nog een luchtbild van de camp:
Baracken LB1926.png
De eenheid in Baerl was uitgerust met machinegeweren. Geen artillerie. In het naburige dorp Repelen bevond zich een artillerie-eenheid. Misschien hoorden ze bij elkaar.

Ik laat het je weten als ik iets nieuws ontdek.

Beste groeten,
Michael
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Historisch
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jan 2024 20:54

Re: Rijnbezetting 1918/26: infanterie in het dorp Baerl (Duitsland). Wie kent het bataljon?

Bericht door Historisch »

...nog iets: In de verhalen van het oude Baerler-volk wordt gezegd dat somige van de Belgische soldaten uit Ramskapelle kwamen. Het hoeft niet waar te zijn, misschien was het fantasie omdat de Duitsers niets wisten van de Slag bij Ramkapelle. Maar als dat waar is, zou ook dat misschien een indicatie van eenheid kunnen zijn.

Beste groeten,
Michael
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2271
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Rijnbezetting 1918/26: infanterie in het dorp Baerl (Duitsland). Wie kent het bataljon?

Bericht door Bram1940 »

Dag Michael,

Vermoedelijk hebben verschillende soldaten wel wacht gelopen in Ramskapelle maar waren ze niet van daar afkomstig. Moeilijk te zeggen, natuurlijk.

Vanaf augustus 1917 bestond 1A uit I/1A, de artilleriegroep van de 2de Gemengde Brigade, aangevuld met de 46e en 48e batterij en de groep van Majoor Georges (ook Joris) Rothermel (gevormd in Eu, Frankrijk).

De troepen uitgerust met mitrailleurs zullen ongetwijfeld afkomstig geweest zijn van de 5e Legerdivisie, 11e Infanteriedivisie (3e Jagers te Voet, 5e Jagers te Voet, 6e Jagers te Voet).

Er zijn mogelijks tientallen dossiers raadpleegbaar in het Moskou-archief met betrekking tot het bezettingsleger in jouw streek.

Je kan voorafgaand aan je bezoek best even contact opnemen met het Documentatiecentrum om je bezoek voor te bereiden.

Veel succes met je opzoekingen.

Groeten,
Bram
Historisch
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jan 2024 20:54

Re: Rijnbezetting 1918/26: infanterie in het dorp Baerl (Duitsland). Wie kent het bataljon?

Bericht door Historisch »

Beste Bram,

Bedankt voor de vele zeer nuttige tips.

Gelukkig hebben we al de hulp van een andere professionele Belgische onderzoeker die zijn bezoek aan het documentatiecentrum heeft voorbereid.

Helaas laat het budget een reis niet toe.

Ik zal melden wat er gevonden is.

Ik heb nog een foto bijgevoegd.
Manövergelände LB1926.png
Hier zie je op de luchtfoto uit 1926 kleine loopgraven in een zandbak in de woud bij het kamp. Er was geen herinnering meer daran.
Ik ontdekte het in de LIDAR-scan en dan het luchtbeld. Wij denken dat de Belgische eenheid hier aan het oefenen was. Misschien het graven ​​van de loopgraven of het gevecht vanuit de loopgraven. Er zinj 4 linien loopgraven naast elkaar. Wij denken dat een machinegeweereenheid zo nu en dan zulke oefeningen deed omdat er nieuwe soldaten kwamen of de oude werden opgeleid. wat denken jullie?

Groeten,
Michael
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Het interbellum - l'entre-deux-guerres”