Medailles en eretekens uniform MP??

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Petervan6674
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2022 16:18

Medailles en eretekens uniform MP??

Bericht door Petervan6674 »

Beste forumleden,

Ik kwam onlangs in het bezit van een uniform van een adjudant van de 4de Cie MP.
Sommige van de staafjes van eervolle onderscheidingen en eretekens zijn me niet bekend.
In het bijzonder de rechtse van de onderste rij en de rechtse van de bovenste rij (rechts op de foto) zijn me niet gekend.
Kan iemand me er wat meer uitleg over verschaffen.
Spijtig genoeg geen naam in het uniform.
Volgens deze medailles zou de eigenaar een loopbaan van + 25 en -30 jaar hebben. Is hij vermoedelijk in dienst getreden in 44 of 45 als vrijwilliger. Was hij lid van een verzetsbeweging en is hij verplicht tewerkgesteld in Duitsland?
Kan dit kloppen? Lijkt dit aannemelijk?
Het uniform “ lijkt” me op het eerste zicht ook niet in mekaar gefoefeld… de onderste rijen hangen wel wat los.
Alvast bedankt voor eventuele verduidelijking,
Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Medailles en eretekens uniform MP??

Bericht door jef »

Hallo,
Bovenste rij rechts is het dienstlint van het Nationaal Verbond der Weggevoerden. Is niet officieel en mag niet op een uniform gedragen worden.
Onderste rechts: Verbond Oudgedienden van het Rijnleger, eveneens een niet-oficieel ereteken.
Jef
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Medailles en eretekens uniform MP??

Bericht door jef »

Aansluitend nog aanvullende info uit mijn documentatie ivm NVWW/FNTDR : het bovenste ereteken bestond nog in drie klassen, goud/zilver/brons.
Het onderste in brons en zilverkleurig. Geen idee of er een goudkleurige bestaat.
Jef
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Medailles en eretekens uniform MP??

Bericht door jef »

Voor de medaille van Verbond Oudgedienden Rijnleger vond ik deze oorkonden uit 1946:
Deze vereniging bestaat nog altijd en draagt nu de naam Koninklijke Federatie der Militairen in het Buitenland (KFMB) - FédérationRoyale des Militaires a l' Etranger (FRME), maar bestond in het interbellum met een andere naam en wijzigde na WOII nog enkele malen de naam van de vereniging.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Petervan6674
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2022 16:18

Re: Medailles en eretekens uniform MP??

Bericht door Petervan6674 »

Dag Jef,
Alvast bedankt voor verduidelijking van deze medailles.
De onderste medaille leek me in eerste instantie eentje van de Nationale Koninklijke Beweging (NKB-MNR) en paste dan misschien ook wel in het geheel.
Als het idd eentje is van de Rijnbezetting dan brengt dat de geloofwaardigheid van het geheel van deze medailles wel in het gedrang.

Mvg,
Peter
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Medailles en eretekens uniform MP??

Bericht door jef »

Dag Peter,
Had ik ook aan gedacht, maar dan zou er tenminste een medaille moeten tussenzitten van de weerstand en eventueel een atribuutje op het lint van Herinneringsmedaille WOII.
groeten,
Jef
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Medailles en eretekens uniform MP??

Bericht door canadian2nd »

Puik gedaan Jef ! Zo kennen we je.

Zalige Kerst !

Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Medailles en eretekens uniform MP??

Bericht door jef »

Zalige Kerst Jan en een gelukkig 2024.
Wat dat uniform betreft. Hoe oud is het? De drager kan perfect lid geweest zijn van het Verbond Rijnleger. Dit was gewoon een vereniging die medailles uitreikte aan haar leden. Als je uw lidgeld betaalde en lang genoeg bij de vereniging was had je waarschijnlijk recht op een medaille.
Wat die NKB medaille betreft, het zou wel kunnen indien die man "niet erkend" was als weerstander, maar toch lid was van de vereniging NKB. Na WOII moest men een lijst invullen en een aanvraag indienen om erkend te worden. Kreeg men een negatief advies, dan kon de officiële medaille niet toegekend worden. Dus theoretisch zou het wel kunnen, maar is misschien ver gezocht?
Voor de volledigheid voeg ik de NKB medailles hierbij. Eén van die NKB medailles (zag al twee varianten) heeft ongeveer het lint van dat op Peters uniform. Kleurverschil kan aan het fotograferen liggen.
Nogmaals,buiten enkele uitzonderingen, mochten niet-officiële medailles niet op het uniform gedragen worden.
Jef
NKB-MNR.jpg
NKB-MNR II.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Petervan6674
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2022 16:18

Re: Medailles en eretekens uniform MP??

Bericht door Petervan6674 »

Dag Jef,
Ik schat dat het uniform uit de jaren 50-60 komt. Ik heb de kleermaker nog tegen gekomen bij een uniform uit die periode (dus nog met ceintuur). Het uniform is in zeer goede staat met lichte gebruikssporen (sporen van tabak in de vestzakken, verkleuring van de binnenvoering aan het uiteinde van de mouwen). Zowel de adjudant ster op de kraagspiegels als het brevet instructeur zijn mooi geborduurd en met zorg op het uniform genaaid.
De balkjes zijn ook mooi aan mekaar gemaakt en behouden hun vorm dmv een plastic strip.
Dat is dus al zeker niet door het plaatselijk toneelgezelschap gedaan.
Aangezien er geen medaille 30j dienst bij hangt zou de drager het leger verlaten hebben voor midden jaren 70. Het ruikt alleszins alsof het al zolang op een zolder hangt.
De medaille trekt idd wel op een van NKB maar die streep in het midden heeft meer een groene kleur.
Over het niet “mogen” dragen van niet-officiële medailles stel ik mezelf volgende vraag:
- zijn wij als verzamelaar niet strikter met de richtlijnen dan de dragers toen?
- wie ging tegen de adjudant MP zeggen dat niet mocht?

Ik ben er bijgevolg nog niet uit waar ik het uniform momenteel moet plaatsen: als miskoop of als het uniform met een mooie geschiedenis.

Groeten,
Peter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Medailles en eretekens uniform MP??

Bericht door jef »

Beste Peter,
Het is als Belgisch na-oorlogs uniform zeker geen miskoop. Ik zie daar tenminste drie eretekens die onmiddellijk met WOII kunnen geassocieerd worden.
Maar het is door de wet bepaald dat enkel officiële medailles, ingesteld met KB of MB, mogen gedragen worden op het uniform. Ik heb daar als gewone verzamelaar niets aan te zeggen.Ik kan enkel maar de wettelijke bepalingen volgen. Ik begrijp het ook niet goed waarom een MP niet-officiêle dienstlinten op zijn uniform draagt. Ofwel heeft er toch iemand na de pensionering iets bijgenaaid, terecht of niet terecht??
Ik heb gewoon geantwoord op jouw vraag om welke dienstlinten het ging en me afgevraagd hoe het komt dat er niet-officiële dienstlinten tussen de officiële steken? Meer niet. Trouwens de hiërarchische draagvolgorde van de linten ziet er ook niet zo correct uit. Maar dit was jouw vraag niet. Normaal komen de orden eerst. Even googlen en je vind deze lijst hiëarchische volgorde.
Vriendelijke groeten en een prettig kerstfeest,
Jef
Petervan6674
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 nov 2022 16:18

Re: Medailles en eretekens uniform MP??

Bericht door Petervan6674 »

Dag Jef,
Bedankt voor je snelle en volledige antwoorden.
Het heeft me zeker meer duidelijkheid gegeven.
Prettige feestdagen,
Peter
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Medailles en eretekens uniform MP??

Bericht door Patric »

Ik vind het een rare volgorde van eretekens.
Van een MP zou je toch verwachten dat de volgorde van zijn eretekens toch reglementair zou zijn.
Links bovenaan Palmen Kroonorde, Medaille Orde Leopold 2, Militair ereteken.
Vervolgens de andere eretekens in (chronologische) volgorde.

Patric)
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Medailles en eretekens uniform MP??

Bericht door canadian2nd »

Inderdaad Patric, volgens mij staan ze ook niet in de juiste volgorde.
Maar misschien weet Jef hoe het in elkaar zit ?

Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Medailles en eretekens uniform MP??

Bericht door jef »

Ik heb de lijst gevolgd in het boek van Borné en kreeg dit resultaal : gouden palmen Kroonorde/medaille LII orde/oorlogsvrijwilliger (ingesteld 1946)
tweede rij: Herinneringsmed WOII (1946)/ medaille v militair strijder (1963) en laatste de decoratie van anciënniteit 1e klasse (1952).
Ik heb ze hier in twee rijen van drie boven elkaar geplaatst, maar weet niet of dit correct reglementair is. Er is daar ook een regel in, vind ik momenteel niet. Het zou ook kunnen eerste rij 2 tweede rij 4. Niet officiele dienstlinten heb ik geweerd.
vriendelijke groeten,
Jef
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Medailles en eretekens uniform MP??

Bericht door canadian2nd »

Jef,

als Keuronderofficier bij de Rijkswacht werden wij als volgt (bij reglement) geïnstrueerd hoe de medailles gedragen moesten worden.

zie ook : https://orderofleopold.be/dragen-van-de ... s/?lang=nl

Na 10 jaar dienst : Militaire medaille 2de klasse
med_mil_2.jpg
Na 15 jaar dienst : Militaire medaille 1ste klasse
med_mil_1.jpg
na 20 jaar dienst : Gouden medaille Orde Leopold II
med_ol2_or.jpg
na 25 jaar dienst : Gouden palmen in de Kroonorde
med_oc_palm_or.jpg
na 30 jaar dienst : Kruis van ridder in de orde Leopold II
med_ol2_chev.jpg
na 35 jaar dienst : Kruis van Ridder in de Kroonorde
med_oc_chev.jpg
en omdat we Keuronderofficier waren kregen we op het einde van de carrière de medaille van 40 jaar dienst erbij nl : Kruis van Ridder in de Leopoldsorde
med_ol_chev.jpg
Op het einde van mijn carrière zag mijn medaillereeks er dus zo uit :
DSCN2382.JPG
Van zodra we in de loop van de carrière een medaille van dezelfde orde kregen - hoger dan de vorige - werd de mindere niet meer gedragen.

Jan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Medailles en eretekens uniform MP??

Bericht door jef »

Mooi Jan, jawadde, ridder in de Leopoldsorde!
Toch nog even nagekeken hoeveel dienstlinten men mocht dragen op één rij. Wanneer er niet meer dan tien (10) medaillelintjes op het uniform staan blijft het bij drie (3) linten per rij, zoals mijn collage. Indien meer dan 10 lintjes mag men overschakelen naar vier ( 4) linten per rij.
Bron; Cdt. Pat Van Hoorebeke, De Belgische Nationale Orden, UGA 2007. Blz 24.
Bete groete,
Jef
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Medailles en eretekens uniform MP??

Bericht door canadian2nd »

Merci Jef !

ik denk wel dat op jouw collage het lintje voor 15 jaar (Mil ereteken 1ste klasse) naar boven moet en die van oorlogsvrijwilliger naar beneden.
Zo heb ik het indertijd ook gezien bij de oudere collega's die die jaren nog meegemaakt hadden en ervoor werden gedecoreerd.

Ik denk ook dat de lintjes op het uniform van die MP er achteraf op werden genaaid ...

Groeten.
Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: Medailles en eretekens uniform MP??

Bericht door jef »

Beste Jan,
Volgens de bijbel van Borné komen de oorlogsgerelateerde eretekens (medaille oorlogsvrijwilliger) nog voor deze van anciënniteit ( blz 21 en 22).
Zie ook de link naar website die je daarstaks aangaf. De tabel is tamelijk recent en vernoemd geen oorlogsgerelateerde medailles meer. Maar...
voor Jan.JPG
Beste groeten,
Jef
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Medailles en eretekens uniform MP??

Bericht door canadian2nd »

Dank je wel voor de verduidelijking Jef !

groeten en fijn eindejaar.

Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”