Krijgsraad te velde | Waarom ligt het dossier niet waar het zou moeten liggen?

Op zoek naar een persoonlijk dossier, oorkonde etc.? Misschien vindt je hier het juiste adres!

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Edwin van der Houven
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jul 2019 10:05

Krijgsraad te velde | Waarom ligt het dossier niet waar het zou moeten liggen?

Bericht door Edwin van der Houven »

INLEIDING

De soldaat naar wie ik onderzoek doe, is op 07-12-1914 gedeserteerd. Op 27-01-1915 werd hij opgepakt en op 06-02-1915 veroordeeld tot 3 jaar correctionele compagnie. Op 19-04-1917 keerde hij gerehabiliteerd terug naar het front. Hij stierf een maand voor de wapenstilstand.

PROBLEEM

Om meer informatie over zijn desertie en straf te verkrijgen, heb ik mijn best gedaan om het dossier van zijn strafzaak te vinden. In theorie had ik het dossier via de volgende tussenstappen moeten vinden.

1.
Volgens een document uit 1922 dat zich in zijn militair dossier bevindt, maakte hij deel uit van de 11e Cie van het 3e Bataljon van het 8e Linieregiment van de 4de Legerdivisie.

2.
Elke legerdivisie had zijn eigen krijgsraad.

3.
De juridische dossiers bevinden zich in het Rijksarchief depot 2: Joseph Cuvelier te Brussel en maken deel uit van het archief van Krijgsauditeurs en Krijgsraden te velde van de Eerste Wereldoorlog.

4.
Inventarisnummer 260 bevat 3 notitieregisters met betrekking tot de krijgsraad te velde van de 4de Legerdivisie, van 07-09-1914 tot en met 15-12-1915.

5.
In een notitieregister staan alle krijgsraadzaken aangeduid; 1 regel per zaak. Ze staan min of meer op chronologische volgorde, namelijk op datum van binnenkomst bij l’auditorat. Aan de hand van het numéros de notitices kan in andere inventarisnummers het juiste dossier en het juiste vonnis gevonden worden.

Helaas bleek de soldaat in kwestie niet in dit notitieregister voor te komen. Hij was ook niet een van de personen die met inconnu werd aangeduid.

HYPOTHESE EN HULPVRAAG

Afgezien van de voor de hand liggende verklaringen dat het dossier is zoekgeraakt of dat ik niet goed gekeken heb, vraag ik me af of hij ten tijde van zijn desertie bij een andere legerdivisie kan hebben gezeten. Kortom, werd een gerehabiliteerd soldaat altijd teruggeplaats bij de divisie van vóór zijn veroordeling, of kwam het voor dat zo iemand onderdeel werd van een andere legerdivisie?

Andere hypothesen zijn ook welkom!
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2271
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Krijgsraad te velde | Waarom ligt het dossier niet waar het zou moeten liggen?

Bericht door Bram1940 »

Beste Edwin,

Indien hij in december 1914 deel uitmaakte van het 8e Linieregiment, zal hij hoogstwaarschijnlijk verschenen zijn voor de krijgsraad van de 4de Legerdivisie. Enig idee wanneer hij onder de wapens gekomen is en bij welke eenheid (Vrijwilligerskorps, 8Li, ...)? Is hij in België aangehouden in 1914?

Groeten,
Bram
Edwin van der Houven
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jul 2019 10:05

Re: Krijgsraad te velde | Waarom ligt het dossier niet waar het zou moeten liggen?

Bericht door Edwin van der Houven »

Hallo Bram,

Hij was van lichting 1906. Tijdens de oorlog was hij ingedeeld bij de 11e Cie van het 3e Bataljon van het 8e Linieregiment van de 4de Legerdivisie.

Mvg,

Edwin
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2271
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Krijgsraad te velde | Waarom ligt het dossier niet waar het zou moeten liggen?

Bericht door Bram1940 »

Dag Edwin,

Bij welke eenheid deed hij zijn legerdienst voor WOI?

Mvg,
Bram
Edwin van der Houven
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jul 2019 10:05

Re: Krijgsraad te velde | Waarom ligt het dossier niet waar het zou moeten liggen?

Bericht door Edwin van der Houven »

Hallo Bram,

Meer is mij hier niet over bekend.

Mvg,

Edwin
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2271
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Krijgsraad te velde | Waarom ligt het dossier niet waar het zou moeten liggen?

Bericht door Bram1940 »

Beste,

Indien hij in augustus 1914 bij een andere eenheid diende (Vrijwilligerskorps, …), was er mogelijk een andere krijgsraad bevoegd.

Groeten,
Bram
Edwin van der Houven
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 jul 2019 10:05

Re: Krijgsraad te velde | Waarom ligt het dossier niet waar het zou moeten liggen?

Bericht door Edwin van der Houven »

Dank je wel voor het meedenken, Bram!
Plaats reactie

Terug naar “De officiële instanties - les pouvoirs officiels”