VERHOFSTADT, Louis Marie Alphonse, 8é Linie
°St-Gillis-Dendermonde 12/12/1885 +Boninne (Namur) 23/081914
Zoon van Joseph Leon & Maria Sabina CLEEMPUT
Gehuwd met Elisa NENER
Begraven te Champion B.M.B. graf D-2
Alfons Verhofstadt was de grootvader van mijn (ex-)schoonvader Fons (zaliger).
Op het doodsprentje staat te lezen: “Vaartwel teergeliefde Echtgenote, zielaanbeden Dochtertje, dat de kostbaarste schat was die God ons eens schonk”
Dat dochtertje, Diane, werd geboren eind 1913, begin 1914 en heeft haar vader nooit gekend maar zijn doodsprentje heeft altijd ingekaderd naast haar bed gestaan. De weduwe Elisa hertrouwde nooit en hoopte tot haar dood dat er een vergissing in ’t spel was en dat Alfons ieder moment zou thuiskomen.
Begin jaren ’80 van vorige eeuw leerde ik mijn toenmalige vrouw en familie kennen en zij mijn hobby. Diane die toen in een rusthuis verbleef vertelde mij het verhaal van haar “papa” en dat ze ooit in de jaren ’30 van diezelfde eeuw zijn graf had bezocht en dat ze dat graag nog eens had gedaan. De tijd had her en der wat van haar geheugen gewist en ze kon zich niet herinneren waar dat “kerkhof” was. Na wat zoekwerk, want het CWGC in Ieper kende ik en internet bestond toen noch niet, kwam ik er achter dat Champion de enige mogelijkheid was. Zo reden wij, Diana, schoonmama & papa, mijn vrouw en ik naar daar.
Eens op de begraafplaats werd en bleef het doodstil, Diane legde een roos op het graf van haar “papa”, prevelde wat en nam afscheid. Op de achtergrond werd gesnik waargenomen maar verder viel er geen woord.
Toen Diana stierf, wij waren ondertussen gescheiden, besliste de kinderen dat ik de enige was die recht had op het prentje, jammer genoeg dachten ze dat alleen het papier mij interesseerde en gooiden het kadertje in de vuilnisbak. Dit verhaal maakt dit ene prentje zo bijzonder en NEE, dit zijn geen verkoperpraatjes, want daarvoor is de herinnering te sterk en deze “erfenis” is mij meer waard dan een hoop geld.
DE BOOM Adolf, 22é Linie
Geboren te Nieuwerkerken op 09/08/1892
Gesneuveld te Oplinter op 18/08/1914
Zoon van Jan & Emerance CARDON
Woonachtig te Erembodegem
Sint-Margriete-Houtem, B.M.B. graf 141
Jozef Van den Broeck, °Lebbeke 29/09/1892, +31/10/1917
Brancardier bij het 2é Genie 1é cie (?)
Oeren graf 183