Moto's
Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940
- Paddy
- Berichten: 7570
- Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
- Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
- Contacteer:
Re: Moto's
Hier staat alvast wat
[link2]Onbekende moto,http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php ... 22&p=14086[/link2]
[link2]Onbekende moto,http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php ... 22&p=14086[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Re: Moto's
Je kan ook hier eens rondsnuffelen http://blog.seniorennet.be/rijkswacht/
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Re: Moto's
Vlak na het einde van WO2 heeft den ABL met zowat alles gereden wat ze van de andere geallieerden konden krijgen (dit zowel voor motorfietsen als vier-en meer wielers ).
Begin jaren '50 ('52-53) kochten ze bij de 3 grote Belgische fabrikanten hun gerief; 350cc Saroléa, 450cc FN (met de beruchte "zwevende" voorvork) en 500cc Gillet. Dit waren allen zijkleppers.
Eind jaren '60 kwamen er stillekesaan BMW boxers (500cc kopkleppers) bij. Voor zover ik weet waren deze vooral voor de MP's en RP's
Ergens halfweg de jaren '70 werden al de Belgische fabrikaten "op rust" gesteld.
Wat er verder aangekocht weet ik niet, enkel de Bombardier uit de jaren '80 is mij bekend (nogal wiedes, er staat er eentje in mijn houtstal te dromen van betere tijden ).
Groetjes,
Wim2
Begin jaren '50 ('52-53) kochten ze bij de 3 grote Belgische fabrikanten hun gerief; 350cc Saroléa, 450cc FN (met de beruchte "zwevende" voorvork) en 500cc Gillet. Dit waren allen zijkleppers.
Eind jaren '60 kwamen er stillekesaan BMW boxers (500cc kopkleppers) bij. Voor zover ik weet waren deze vooral voor de MP's en RP's
Ergens halfweg de jaren '70 werden al de Belgische fabrikaten "op rust" gesteld.
Wat er verder aangekocht weet ik niet, enkel de Bombardier uit de jaren '80 is mij bekend (nogal wiedes, er staat er eentje in mijn houtstal te dromen van betere tijden ).
Groetjes,
Wim2
Remember Brave Little Belgium
Re: Moto's
Sarolia of Gilette 500 CC? anno 1967
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Moto's
Dat was voor de 4de Cie MP in Brussel voor de BMW in 1967 ook al zo. Deze BMW's werden daar pas begin 1967 in gebruik genomen. In princiepe mochten alleen de beroeps met deze moto rijden. De militiens moesten het met oude bakken zoals Gilette of Sariloa doen. Voor langere verplaatsingen buiten Brussel was er steeds een jeep met aanhangwagentje bij, om een moto op te plaatsen die in panne was. (en dat gebeurde nogal eens dikwijls)Dune65 schreef: Van wat ik gehoord heb zouden deze moto's niet langer door het leger hersteld worden maar zouden ze bij panne rechtstreeks in een BMW garage hersteld worden.
Mijn eigen moto verbruikte meer olie dan brandstof, met als gevolg dat ik steeds een mooie rookpluim achterliet.
Re: Moto's
Deze stond dit jaar op Wings & Wheels.
De jeep lijkt mij een Minerva, de moto is een Hercules Sachs 125cc (Duitse moto, periode 1975). Heb zelf nog eentje gehad die door het Duitse leger gebruikt werd.
Lijkt mij een vreemde combinatie, wat denken jullie ervan?
De jeep lijkt mij een Minerva, de moto is een Hercules Sachs 125cc (Duitse moto, periode 1975). Heb zelf nog eentje gehad die door het Duitse leger gebruikt werd.
Lijkt mij een vreemde combinatie, wat denken jullie ervan?
Mvg,
Anthony Degrande
Anthony Degrande
Re: Moto's
Die motorfiets is idd een Duitse Hercules 125cc twee-taktje. Ik denk niet dat deze door het ABL gebruikt zijn (maar ik kan me altijd vergissen natuurlijk!).
Groetjes,
Wim2
Groetjes,
Wim2
Remember Brave Little Belgium
Re: Moto's
Volgens mij een Duitse militaire motorfiets.Op de tas achteraan staat een Taktisches Zeichen zoals op Duitse militaire voertuigen gebruikelijk.Grenadier schreef:Die motorfiets is idd een Duitse Hercules 125cc twee-taktje. Ik denk niet dat deze door het ABL gebruikt zijn (maar ik kan me altijd vergissen natuurlijk!).
Groetjes,
Wim2
vergelijk met deze hieronder
grts,
tsjokke
Re: Moto's
Even verkeerd geweest. Het waren geen moto's van BMW, maar wel Triumph 500 cc . Deze merknaam is momenteel wel in handen van BMW
Re: Moto's
Wat bedoel je daarmee mava? Ik weet wel dat een deel van de huidige Triumph's in het verre oosten ineengevezen worden, maar dat ze tot de BMW groep behoren is nieuw voor mij! (de Engelse luxekarretjes Bentley en Rolls Royce horen wel sinds enkele jaren bij de VW groep en de BMW auto bouwers)mava105 schreef: Deze merknaam is momenteel wel in handen van BMW
Groetjes,
Wim2
Remember Brave Little Belgium
Re: Moto's
Had dit via Google gevonden:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Triumph_Motor_Company
Momenteel is de merknaam Triumph in het bezit van BMW die het verkreeg toen het Rover opkocht in 1994. Toen Rover in 2005 weer verkocht werd aan het Phoenix Consortium hield BMW de naam Triumph.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Triumph_Motor_Company
Momenteel is de merknaam Triumph in het bezit van BMW die het verkreeg toen het Rover opkocht in 1994. Toen Rover in 2005 weer verkocht werd aan het Phoenix Consortium hield BMW de naam Triumph.
Re: Moto's
Aha! Nu snap ik het, het gaat hier enkel om de auto's! Het woord "motor" moet je hier zien als afkorting van "motor-car", da's niet hetzelfde als "motor-cycle". Wij gebruiken het woord "motor" als afkorting van "motorfiets", de Britten spreken in verkorte vorm van "car" of "bike". Je hebt me wel efkens doen schrikken...
Groetjes,
Wim2
Groetjes,
Wim2
Remember Brave Little Belgium
Re: Moto's
Hierbij een paar foto's van ware durvers...
Walter
Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/