65 generaals mogelijk kandidaat voor functie legerbaas

Het Belgische leger in de kranten, op TV enz, als onderwerp van het hedendaags leven.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

65 generaals mogelijk kandidaat voor functie legerbaas

Bericht door Exjager »

Zesentwintig generaals mogen zich kandidaat stellen om de nieuwe baas van het leger te worden. De regering gaat de komende tijd op zoek naar een opvolger voor defensiechef generaal Charles-Henri Delcour. Die nam ontslag uit onmin met het beleid van minister van Defensie Pieter De Crem (CD&V).
De minister heeft de procedure voor het vinden van een opvolger opgestart. Die zou anders verlopen dan in het verleden. Minister De Crem speelt met de gedachte alle "driesterren" (luitenant-generaals) en "tweesterren" (generaal-majoors) en hun tegenhangers bij de marine één voor één te spreken om te horen of ze al dan niet kandidaat zijn. De entourage van De Crem bevestigt vandaag wat De Standaard daarover schreef. Eens alle betrokkenen zijn gehoord, zal De Crem met een lijstje kandidaten naar het kernkabinet trekken.

Extern assesment
De krant citeert al een aantal favoriete kandidaten. Delcours voorlopige vevanger Gerard Van Caelenberge, luitenant-generaal Michel Singelé, chef personeelszaken Philippe Grosdent en landmachtbaas Marcl Compernol zouden met stip genoteerd staan.

Oppositiepartij N-VA vindt dat de nieuwe procedure de benoeming van de nieuwe legerbaas tot "een doodgewone politieke benoeming" maakt en pleit bij monde van Bart Maertens voor een extern assesment.

Bron http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/art ... baas.dhtml
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Drackx
Berichten: 440
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:52

Re: 65 generaals mogelijk kandidaat voor functie legerbaas

Bericht door Drackx »

Zijn wel veel generaals voor een relatief klein leger...vind je niet, Dirk?
Misschien dat we een poll kunnen houden wie het gaat worden...
Ik stem voor luitenant-generaal Singelé (niet dat het wat zal uitmaken) :lol:
Allerbeste groeten,
Filip
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: 65 generaals mogelijk kandidaat voor functie legerbaas

Bericht door Exjager »

Drackx schreef:Zijn wel veel generaals voor een relatief klein leger...vind je niet, Dirk?
Misschien dat we een poll kunnen houden wie het gaat worden...
Ik stem voor luitenant-generaal Singelé (niet dat het wat zal uitmaken) :lol:
Allerbeste groeten,
Filip
Ruim aanbod, zullen dus wel één iemand vinden zeker...
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 65 generaals mogelijk kandidaat voor functie legerbaas

Bericht door Paddy »

Drackx schreef:Zijn wel veel generaals voor een relatief klein leger...vind je niet, Dirk?
Misschien dat we een poll kunnen houden wie het gaat worden...
Ik stem voor luitenant-generaal Singelé (niet dat het wat zal uitmaken) :lol:
Allerbeste groeten,
Filip
Ik denk dat de topictitel wat misleidend is ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Drackx
Berichten: 440
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:52

Re: 65 generaals mogelijk kandidaat voor functie legerbaas

Bericht door Drackx »

Dat vermoeden had ik ook al! :D
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: 65 generaals mogelijk kandidaat voor functie legerbaas

Bericht door Exjager »

Kamerleden vrezen politieke benoeming van nieuwe legerchef
Bewerkt door: Hanne Adriaen − 25/04/12, 14u56 − Bron: belga.be

Minister van Defensie Pieter De Crem is niet van plan het parlement te betrekken bij de aanstelling van een nieuwe legerchef, nu Charles-Henri Delcour is opgestapt. Dat is een bevoegdheid van de uitvoerende macht. Zo benadrukte hij vandaag in de Kamercommissie Defensie

"Een procedure waarbij het parlement wordt betrokken, is grondwettelijk niet mogelijk." Volgens heel wat Kamerleden zet dat echter de deur open voor een politieke benoeming.

Legerchef Delcour diende vorige maand zijn ontslag in. Sindsdien staat luitenant-generaal vlieger Gerard Van Caelenberghe tijdelijk aan het hoofd van het Belgische leger, in afwachting van de benoeming van een nieuwe Chef Defensie.

Bevoegdheid
Heel wat Kamerleden riepen De Crem de voorbije weken op het parlement te betrekken bij de selectie. Maar dat ziet de defensieminister niet zitten. "Deze aanduiding valt zonder de minste interpretatiemogelijkheid onder de bevoegdheid van de uitvoerende macht, meer bepaald de regering", onderstreepte De Crem.
Een specifieke selectieprocedure is niet voorzien. De Crem is naar eigen zeggen wel van plan "op een objectieve manier" iemand voor te stellen. "De criteria partijaanhorigheid, levensbeschouwing en taalrol kunnen en zullen geen rol spelen", aldus de minister. "Geen 'politique politicienne' of communautaire overwegingen dus."

"Oude politieke cultuur"
Maar daar gelooft de oppositie niet veel van. "U houdt alles in handen. U gaat zelf de kandidaten raadplegen en zelf een voorstel richten aan de ministerraad. Dat is de oude politieke cultuur", hekelde Groen-Kamerlid Wouter De Vriendt. Net als N-VA'er Bert Maertens blijft hij aandringen op een debat met de kandidaten in de defensiecommissie. Ook David Geerts van meerderheidspartij sp.a denkt trouwens dat "een parlementaire hoorzitting kan bijdragen tot een betere transparantie".

Bron http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/Wetst ... chef.dhtml
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 65 generaals mogelijk kandidaat voor functie legerbaas

Bericht door one_O_five »

Het word eens tijd dat de kamerleden hun werk doen in plaats van stemmen ronselen voor de volgende verkiezing, niet dat ik De Crem altijd gelijk ga geven maar deze keer wel.

Dat er zoveel generaals zijn is nog een overblijfsel van de koude oorlog, die zijn toen allemaal begonnen als jonge onderluitenant afgestudeerd aan de KMS met het idee ooit eens generaal te worden, en toen al was het zo dat ze zich aan een politieke partij bonden.
Tot de graad van Majoor was het een vraag van studie en examens, maar om Kolonel en Korpscommandant te worden speelde achter de rug toen ook al de politiek mee, wat is er dus veranderd.
Plaats reactie

Terug naar “Het ABL in het nieuws - l'ABL dans le journal”