De Noordlimburgse grensstelling-aflevering 5
Geplaatst: 31 aug 2011 21:32
Op Km 57,800 staat de brug van Eisden nr 2.Hierna komt er een grote werf met dokken en aanlegplaatsen die de voortgang belemmert.Het is best over de brug van Eisden 2 te gaan en aan de andere zijde tijdelijk verder te gaan.Tussen brug Eisden 2 en brug Eisden 1 zit 950m.Alle bunkers hiertussen zijn gesloopt.Het zijn bunkers 45 t.e.m. 47.Bunker nr 45 en 47 waren voor 2 Maxims,maar nr 46 voor 1 Maxim en 1 FM.30.Terug naar de linker oever via brug Eisden 1.
Eisden brug 1 ligt op Km 58,770-tien meter ervoor staat een pijplijnbrug,terwijl nog een eind verder terug weer een afsluitpoort is van die werf.
Op Km 59,300 staat oeverbunker 48.Hij is verzonken door mijnverzakkingen.
De bovenkant komt nu precies gelijk met het jaagpad.
De bunkers 48 tot en met 55 waren voor 2 Maxims.
Km 59,800:onder een fietsbrug door.
Km 60,250:Oeverbunker 49
Km 61,000:langs een fietsbrug gepasseerd die enkel rechts over de drukke weg voert.
Km 61,150: duiker van de Kikbeek
Km 61,250: een pijplijnbrug en 30m daarachter staat de brug van Mechelen a/d Maas(een gehucht van Maasmechelen)
Km 61,870:Oeverbunker 50.Deze heeft op het dak een betonnen sokkel met een korte rail,eindigend op een dikke stalen plaat.Waarschijnlijk een naoorlogse constructie.Ook zijn er sporen van een vierhoekig bakstenen bouwsel dat ooit naast deze opbouw stond.
Km 62,120 :de brug van de autoweg E314 in Mechelen a/d Maas.
Km 62,620 :een fabrieksbrug voor een pijplijn,en iets verder een laadinstallatie.
Km 62,970 brengt ons bij bunker 51 op het jaagpad.Het is een mitrailleurbunker met 2 schietopeningen en 2 handgranaat openingen met intacte metalen bekleding in de frontmuur .
Km 63,520: brug van Boorsem.Hier aan de vooroorlogse brug stond destijds de ATK bunker K26.
Km 64,140:duiker van de Ziepbeek
Km 64,240:oeverbunker 52
Km 65,350:oeverbunker 53.
Oeverbunker 53 is open.de 2 chardomes zijn nog aanwezig,
Km 66,040: brug Rekem..Hier in de buurt stond de K 27 voor het brugdek van de vooroorlogse brug.
Km 66,460:Oeverbunker 54, tegenover een in het kanaal stekende landtong.
En uiteindelijk volgt op Km 67,590 de brug van Neerharen.Verderop is de kanaalsplitsing:-links is de Zuid-Willemsvaart die verder gaat naar de Maas in Maastricht,en rechts is het Verbindingskanaal tussen het Albertkanaal en de Zuid-Willemsvaart.
Voor de brug van Neerharen stond ooit bunker 55,de laatste van de reeks . Aan de overkant stond een bunker van de linie aan het Verbindingskanaal,de BN 11.
Bunker 55 was bijzonder nuttig om de dode hoek van de BN11 te dekken.
Zo eindigt hier deze verkenning.Aansluitend op deze bunkerlinie volgt de linie van de bunkers achter het Verbindingskanaal.Een strook van ongeveer 6 Km werd beveiligd door 11 bunkers, waaronder 2 sluisbunkers en 9 zware bunkers tegen doorbraak op het jaagpad.8 hiervan zijn niet het slachtoffer geworden van wegverbredingen,bruggenbouw of andere ruimingen.Maar dat is voor een andere bijdrage.
Dan nog een woordje over de bunkers van de alarmlinie.Deze linie is een nader onderzoek waard.
De laatst overgebleven bunker van drie in Kinrooi/Molenbeersel is vorig jaar na lange palavers en de acties van een beschermingscomité toch ten prooi gevallen aan de sloophamers.Het betrof bunker A7,zwaar bewapend met 3 mitrailleurs en een 47 mm ATK.
In Maaseik is er de A1 Maasbunker nog,maar die is overwelfd met allerlei meetinstallaties.Aan de overzijde van de Maas,op Nederlandse bodem, staat enkele honderden meters landinwaarts een eenzame stekelvarkenbunker.
In het centrum van maaseik ,aan het ziekenhuis,staat nog een overwoekerde zware bunker.De bunker in Dilsen-Stokkem,op de Europalaan,is er ook nog.Dat weet ik enkel omdat er onlangs nog iemand tegenaan geknald is.
Betreffende andere bunkers,zoals de Maasbunker in Stokkem,die van Grevenbricht of Boorsem……….geen info…Er valt dus nog wel een en ander te verkennen.
tsjokke
De verzonken bunker 48
mitrailleurbunker 51
bunker 53-geopende handgranaatwerpopening
Een 47mm ATK op veldaffuit,zoals opgesteld in de K-bunkers
Eisden brug 1 ligt op Km 58,770-tien meter ervoor staat een pijplijnbrug,terwijl nog een eind verder terug weer een afsluitpoort is van die werf.
Op Km 59,300 staat oeverbunker 48.Hij is verzonken door mijnverzakkingen.
De bovenkant komt nu precies gelijk met het jaagpad.
De bunkers 48 tot en met 55 waren voor 2 Maxims.
Km 59,800:onder een fietsbrug door.
Km 60,250:Oeverbunker 49
Km 61,000:langs een fietsbrug gepasseerd die enkel rechts over de drukke weg voert.
Km 61,150: duiker van de Kikbeek
Km 61,250: een pijplijnbrug en 30m daarachter staat de brug van Mechelen a/d Maas(een gehucht van Maasmechelen)
Km 61,870:Oeverbunker 50.Deze heeft op het dak een betonnen sokkel met een korte rail,eindigend op een dikke stalen plaat.Waarschijnlijk een naoorlogse constructie.Ook zijn er sporen van een vierhoekig bakstenen bouwsel dat ooit naast deze opbouw stond.
Km 62,120 :de brug van de autoweg E314 in Mechelen a/d Maas.
Km 62,620 :een fabrieksbrug voor een pijplijn,en iets verder een laadinstallatie.
Km 62,970 brengt ons bij bunker 51 op het jaagpad.Het is een mitrailleurbunker met 2 schietopeningen en 2 handgranaat openingen met intacte metalen bekleding in de frontmuur .
Km 63,520: brug van Boorsem.Hier aan de vooroorlogse brug stond destijds de ATK bunker K26.
Km 64,140:duiker van de Ziepbeek
Km 64,240:oeverbunker 52
Km 65,350:oeverbunker 53.
Oeverbunker 53 is open.de 2 chardomes zijn nog aanwezig,
Km 66,040: brug Rekem..Hier in de buurt stond de K 27 voor het brugdek van de vooroorlogse brug.
Km 66,460:Oeverbunker 54, tegenover een in het kanaal stekende landtong.
En uiteindelijk volgt op Km 67,590 de brug van Neerharen.Verderop is de kanaalsplitsing:-links is de Zuid-Willemsvaart die verder gaat naar de Maas in Maastricht,en rechts is het Verbindingskanaal tussen het Albertkanaal en de Zuid-Willemsvaart.
Voor de brug van Neerharen stond ooit bunker 55,de laatste van de reeks . Aan de overkant stond een bunker van de linie aan het Verbindingskanaal,de BN 11.
Bunker 55 was bijzonder nuttig om de dode hoek van de BN11 te dekken.
Zo eindigt hier deze verkenning.Aansluitend op deze bunkerlinie volgt de linie van de bunkers achter het Verbindingskanaal.Een strook van ongeveer 6 Km werd beveiligd door 11 bunkers, waaronder 2 sluisbunkers en 9 zware bunkers tegen doorbraak op het jaagpad.8 hiervan zijn niet het slachtoffer geworden van wegverbredingen,bruggenbouw of andere ruimingen.Maar dat is voor een andere bijdrage.
Dan nog een woordje over de bunkers van de alarmlinie.Deze linie is een nader onderzoek waard.
De laatst overgebleven bunker van drie in Kinrooi/Molenbeersel is vorig jaar na lange palavers en de acties van een beschermingscomité toch ten prooi gevallen aan de sloophamers.Het betrof bunker A7,zwaar bewapend met 3 mitrailleurs en een 47 mm ATK.
In Maaseik is er de A1 Maasbunker nog,maar die is overwelfd met allerlei meetinstallaties.Aan de overzijde van de Maas,op Nederlandse bodem, staat enkele honderden meters landinwaarts een eenzame stekelvarkenbunker.
In het centrum van maaseik ,aan het ziekenhuis,staat nog een overwoekerde zware bunker.De bunker in Dilsen-Stokkem,op de Europalaan,is er ook nog.Dat weet ik enkel omdat er onlangs nog iemand tegenaan geknald is.
Betreffende andere bunkers,zoals de Maasbunker in Stokkem,die van Grevenbricht of Boorsem……….geen info…Er valt dus nog wel een en ander te verkennen.
tsjokke
De verzonken bunker 48
mitrailleurbunker 51
bunker 53-geopende handgranaatwerpopening
Een 47mm ATK op veldaffuit,zoals opgesteld in de K-bunkers