6 genie

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

6 genie

Bericht door foxy.jack »

Ik heb een foto gevonden van familielid die zijn legerdienst heeft gedaan in 6 Genie tijdens WO I.
Als ik de foto bekijk lijkt mij dat hij bij de afdeling "Projecteurs" behoorde.
Zo ja, welke rol had deze afdeling? Waar was deze afdeling gekaserneerd in Antwerpen?
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 6 genie

Bericht door Paddy »

Over het 6é Genie alvast dit:

6e REGIMENT GENIE, ZIJNE GESCHIEDENIS

Toen de VIe Legerdivisie in 1914 ten oorlog trok, bestond hare eenheid Genie slechts uit twee compagnies, die deelnamen aan de gevaarvolle uitvallen rond Antwerpen, inzonderheid aan het werpen van bruggen, onder ‘t vuur van den vijand, te Werchter, en aan het vernielen van talrijke kunstwerken rond Antwerpen.

Den 14n October, aan den IJzer, werd er eene derde compagnie, die der sapeurs-mineurs, tot stand gebracht. De Genie der VIe Legerdivisie werd achtereenvolgens versterkt, op 3 November 1914, door hulptroepen der Genie; in April 1915 door een actieve compagnie gevormd door jonge rekruten. In 1917 werd een der twee compagnies hulptroepen gewapend en met het totaal effectief van de Genie der VIe Legerdivisie werd er een regiment gevormd, bestaande uit het 6e en het 18e bataljon Genie.

In 1918 werd de Genie der VIe L. D. opnieuw ingericht met 3 bataljons: het 6e, het 12e en het 18e. Deze samenstelling bleef het regiment behouden tot op het oogenblik van de demobilisatie van het leger.

Gedurende de stabilisatieperiode bezet de Genie der VIe L. D. de sectors van Diksmuide. Na vier maand van dit zwaar werk verlaat zij dien sector om later naar Steenstraat te worden gezonden.

In Augustus 1915 keert zij terug naar den sector van Diksmuide, welken zij in December 1915 verlaat om in Januari 1916 den sector van Loo te gaan bezetten.

Op 15 Juli 1916 wordt het 6e bataljon der Genie naar den sector van « Het Sas » gestuurd om er de Genie der Ve Legerdivisie te versterken. Wanneer het 6e bataljon, einde November, zich opnieuw bij zijne divisie vervoegde werd het om zijn schoon gedrag bij dagorder der Ve L. D. vermeld.

Na in de sectors van Boezinge en Nieuwpoort te zijn geweest, bevindt het zich op 28 September 1918, bij het offensief in Vlaanderen, in den sector Boezinge-Brielen.

Gedurende de gansche periode van het offensief werkte de Genie der VIe L. D. onverpoosd aan het opnieuw aanleggen van bruggen en wegen, aan het herstellen der kruispunten waar de vijand zeer erge vernielingen had aangebracht door middel van aanzienlijke ladingen springstoffen. Die werken werden uitgevoerd niettegenstaande hevige bombardementen en in de nabijheid van den vijand.

Als herinnering aan zijn schoon gedrag tijdens den slag kreeg het 6e bataljon de toelating om de vermeldingen Westroozebeke en Rumbeke op zijn fanion te schrijven, terwijl het 12e bataljon de vermeldingen Rumbeke en Passchendale bekwam.

De drie bataljons wonnen bovendien de vermeldingen: IJzer en Antwerpen.

[link2]Bron,http://www.tenboome.webruimtehosting.ne ... ecttotaal/[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: 6 genie

Bericht door foxy.jack »

Ik mag aannemen dat de "Projecteurs" maw aanleggers of vernielers van bouwwerken waren.
Heeft iemand soms een idee vanwaar de 2 gekruisde fakkels als embleem voor deze afdeling kunnen komen?
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 6 genie

Bericht door Paddy »

De "projecteurs" waren verantwoordelijk voor de zoeklichten die het luchtafweergeschut (Artillerie) hielp bij het opsporen van vliegtuigen & zeppelins tijdens de donkere uren van de nacht.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: 6 genie

Bericht door one_O_five »

Als ik me niet vergis stonden de twee fakkels symbool voor het licht, ze symboliseerden eigenlijk het licht van hun zoeklichten.
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”