Helm - ABL ?

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Helm - ABL ?

Bericht door Echobravo »

Zo'n twintig jaar geleden had een maat van mij een tijdelijke job op een stortingsbelt in de omstreken van Brussel.
Hij heeft me toen deze helm meegebracht.
Eén enkele en moeilijk waarneembare markering in binnenkant helm : ' 47 ' ... verder niets.
Kan dit ABL zijn ? Of worden ABL-helmen sowieso altijd duidelijk gemerkt ?
Lijkt me toch ABL, para-trooper, niet ?

Mvg


Eric

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Helm - ABL ?

Bericht door Paddy »

Lijkt mij het eerste ABL model tankhelm (afgekeken van de Britten tijdens WOII)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Helm - ABL ?

Bericht door Paddy »

Het is hoe dan ook geen para-helm!
De "pot" lijkt er op maar het binnenwerk en kinriem is totaal verschillend.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Grenadier
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:02

Re: Helm - ABL ?

Bericht door Grenadier »

Kan ook een motorrijder helm zijn. Wat het ook is, die dingen worden zeldzaam! De Britse para versie was de duurste, dus handige jongens bouwden de andere (motor)helmen om naar Para, om dik geld te verdienen. Helaas, de Britse Motorversie geraakte op zijn beurt ook uitgeput, en die slimmerikken van over't kanaal kwamen hier die potjes opkopen, om ze ginder om te bouwen naar uweetwelwatniewaar! Hetzelfde ongeveer gebeurt met de na-oorlogse Belze soepteljoren, Handige Harries kopen die hier op, om ze om te bouwen naar WO-1 Brodies. Kenners zien vlug het verschil, maar vele jonge verzamelaars lopen in de val. Zonde! :roll:

Groetjes,

Wim2
Remember Brave Little Belgium
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: Helm - ABL ?

Bericht door Echobravo »

Hartelijk dank voor de stroom aan informatie.

Dus als besluit ( ? ) :

- 1 ) misschien ABL = 1ste ABL model tankhelm
- 2 ) geen airborne
Snaaip schreef:
Paddy schreef:Het is hoe dan ook geen para-helm!
De "pot" lijkt er op maar het binnenwerk en kinriem is totaal verschillend.
Ja klopt, nu je het zegt. Net gevonden dat de Mark II helm drie soorten hadden van deze potten. Eigenlijk waren de potten identiek. Maar de spanriempjes en binnenwerk waren anders. Die op de foto zou tot zover ik nu gevonden hebben een Mark II RAC helm zijn. RAC staat voor Royal Armored Helmet.
- 3 ) misschien Brits
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Helm - ABL ?

Bericht door Paddy »

Brits model, Belgische productie ((zwart middenkruis) sorry weet niet hoe ik het anders moet beschrijven :oops: ))
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: Helm - ABL ?

Bericht door Echobravo »

Binnenwerk eruit gehaald.
Geen markeringen daar waar het zwart leer zich bevond.

Wat wel duidelijk vast te stellen valt, is dat de ' kaki kleur ' bewaard bleef onder het ' zwart middenkruis '... van Paddy :D '
De bruine kleur aan de buitenkant van de helm is enkel schijn.... blijkt dus roestvorming te zijn.
( iemand een tip om het te reinigen zonder afbreuk te doen aan het origineel ? )

Op het binnenwerk echter staat er handgeschreven het volgende ' H I W ' of ' H / W ' en ' O DU PIRE ' of ' O DUPIRE '.

Mag er dan toch uit besluiten dat het in gebruik is geweest bij ABL.
Nu nog een foto vinden. ;)

Mvg



Eric




'
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: Helm - ABL ?

Bericht door Echobravo »

Misschien is dit een bijkomende indicatie ?

De helm is niet uit staal.
Even een magneet tegengehouden... geen aantrekkingskracht.
Aluminium ?

Mvg



Eric
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Helm - ABL ?

Bericht door homefront »

Dit is wel staal hoor, enkel de rand is niet magnetisch.

Een grote kans dat deze helm een Britse productie van tijdens de oorlog is (helm én binnenwerk)
Er bestonden ook al oorlogse producties met deze bruine steunbanden (vanaf 1941), de rest was zwart. Een neem nog een foto van de mijne en post die hier...

Normaal moet je wel een datum vinden op die bruine banden, of een fabriekslogo... Dat kan uitsluitsel geven.
De zwarte flappen zijn er wel afgescheurd.

Belgische naoorlogse producties zijn meestal volledig bruin.

Waar staat die '47'?
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: Helm - ABL ?

Bericht door Echobravo »

Bedankt Brecht,

Werd zo'n helm dan volledig gedemagnetiseerd ? Want op geen enkel deel is er aantrekkingskracht van de magneet.
Helm weegt ongeveer één kg. Behalve kaki kleur in het midden, aan de binnenkant van de helm, is de kleur aan de buitenkant bruin.

Heb het binnenwerk verwijderd en neen... geen logo waarneembaar.
De ' 47 ' blijkt tenslotte een ' 67 ' te zijn en is ingeslagen op de binnenkant van de helm, op een cm van de rand, voor- of achterzijde.

Afbeelding

Mvg



Eric
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Helm - ABL ?

Bericht door homefront »

Die 67 is de maat van de helm. Volgens mij heb je hier een volledig Britse, oorlogse helm, geen ABL!
Tenzij het Belgisch leger hem gewoon heeft doorgebruikt maar er is geen spoor van een Belgische driekleur op de helm dacht ik?
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
langemarck
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:54

Re: Helm - ABL ?

Bericht door langemarck »

homefront schreef:Die 67 is de maat van de helm. Volgens mij heb je hier een volledig Britse, oorlogse helm, geen ABL!
Tenzij het Belgisch leger hem gewoon heeft doorgebruikt maar er is geen spoor van een Belgische driekleur op de helm dacht ik?

ben geneigd hier te volgen, het is voor zeker een Tankhelm, geen moto of para helm. Veel kans dat het een oorlogse Engelse is of een heel vroege ABL. Binnenwerk is nog wat een raadsel.
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: Helm - ABL ?

Bericht door Echobravo »

Bedankt ' Langemarck ' !

Overigens, de helm heeft geen enkele bijkomende indicatie..... geen nationale driekleur of wat dan ook.
Enkel op het binnenwerk werd met potlood geschreven, wat ik veronderstel de naam van de drager geweest te zijn : ' O DU PIRE ' of ' O DUPIRE '.

Zoals ' Homefront ' het reeds melde, zijn de zwarte ' flappen ' afgescheurd.

Indien één van de users een gaaf ' binnenwerk' :P te ruil / te koop zou hebben dan houd ik me aanbevolen ;)

Mvg


Eric
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Helm - ABL ?

Bericht door homefront »

Hallo,

Zoals beloofd hier de foto's van een Britse oorlogse helm met bruine steunbanden in het binnenwerk. Helm en binnenwerk gedateerd 1941, van het gekende merk VERO.

Eric, ik ben eigenlijk zeker dat jou helm een oorlogse productie is van de tankhelm en zeker géén vroege ABL, die werden anders gemaakt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Gebruikersavatar
Grenadier
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:02

Re: Helm - ABL ?

Bericht door Grenadier »

Knappe foto Snaaip! De voorste motorfiets is een FN 450cc zijklepper uit de vroege jaren '50. De achterste kan ik niet direct plaatsen, iemand anders een idee?

Groetjes,

Wim2
Remember Brave Little Belgium
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Helm - ABL ?

Bericht door homefront »

De laatste helm in deze post is een Belgische fabrikatie van de tankhelm, ABL van 1952. Hier zie je duidelijk het verschil in binnenwerk. Ook zie je dat naoorlogse ABL helmen steeds een ijzeren omplooide rand hebben ipv de oorlogse inox randen. Het lederen binnenwerk van de ABL helmen is steeds bruin, de steunbanden steeds zwart. Dezelfde kenmerken vind je terug bij de ABL platte tommy-helmen.
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Plaats reactie

Terug naar “1940-1952, Kaki, Britse stijl - les modèles britanniques”