Beste gasten, vragen die U stelt bij het aanmaken van een account kunnen door het beheer op dat ogenblik niet beantwoord worden.
De activatie gebeurd manueel een of twee maal per dag, dit om reclame, spam en hack pogingen te vermijden.
Na activatie log U in en stel Uw vraag in Waar moet ik naartoe, moderatoren zullen U verder helpen.

Opzoekingen KMLK

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.
Plaats reactie
Frank_Maes

Opzoekingen KMLK

Bericht door Frank_Maes »

Hallo iedereen
In samenwereking met de stad Kortrijk plaatst onze vereniging War Association to Remember op de begraafplaatsen van de deelgemeenten memorialen voor oud-strijders, weerstanders, weggevoerden ...
In mijn zoektocht naar de namen raadpleeg ik onder meer de militieregisters. Ik stel vast dat lotelingen aangewezen worden voor de legerdienst maar bij nazicht niet voorkomen in de database van het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis.
Zijn er dan veel dossiers verloren gegaan? Is die database verre van volledig of kunnen we ervan uitgaan dat wie geboren voor 1888 en niet voorkomt in de lijst geen legerdienst gedaan heeft?
Alvast bedankt
Bram1940
Beheerder

Re: Opzoekingen KMLK

Bericht door Bram1940 »

Beste,

De loting is toch el een geval apart. Jonge mannen die uitgeloot werden, konden zich laten vervangen (voor geld). De vraag is dan hoe dit in de militieregisters werd opgenomen?

Van mijn overgrootvader (klas van 1913) bestaat een militair dossier, maar in de online databank van het WHI komt hij niet voor.

Conclusie: verwacht geen volledigheid van de lijsten. Je moet soms wat zoeken (verschillende schrijfwijzen van (voor)namen etc.) en vaak wat geluk hebben om op de juiste dossiers te stoten. Ook de fichebakken laten soms hiaten optekenen door de oorlogsomstandigheden.

Groeten,
Bram
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”