Beste gasten, vragen die U stelt bij het aanmaken van een account kunnen door het beheer op dat ogenblik niet beantwoord worden.
De activatie gebeurd manueel een of twee maal per dag, dit om reclame, spam en hack pogingen te vermijden.
Na activatie log U in en stel Uw vraag in Waar moet ik naartoe, moderatoren zullen U verder helpen.

kogelhuls FN30 en kogelhuls FN51

Als je niet weet waar je wat moet plaatsen doe het dan hier. Wij helpen je wel verder.
Plaats reactie
mtc cocoon wim

kogelhuls FN30 en kogelhuls FN51

Bericht door mtc cocoon wim »

Hallo iedereen

Als fervent metaal detector zoeker in het verleden al enkel "schuttersputten en dumpputten" ontdekt
waar ik telkens kogelhulzen had met bodemstempels FN30,31,32,33,34,35 ... dus duidelijk hulzen
afkomstig van de Belgisch Mauser kaliber 7,65x54 ... dus periode 18 daagse veldtocht en ook schemeroorlog periode
voorafgaand op de 18daagse veldtocht van Belgische leger

Onlangs weer zo een veld gevonden met veel kogelhulzen met stempels FN onderaan maar de voet van de huls ( kraag)
was anders en leken het mij me eerder oudere soort hulzen te gaan ... MAAR wat blijkt nu na het opkuisen dat onderaan
staat FN 51 ... dus logischer wijze zijn het FN hulzen uit 1951 ... dit soort hulzen met dit soort kraag voorheen nog nooit
gevonden als het gaat om FN stempels ... op google zo direct ook geen duidelijke uitleg te vinden.
Dus deze hulzen blijken volgens mijn opmetingen overeen te komen met hulzen 7,62x56 ongeveer

Mijn vermoeden is dus dat de kogelhulzen effectief na-oorlogs zijn uit jaar 1951 en vermoedelijk van het Belgische
wapen FN model 1949 ofwel ook SAFN-49 genaamd.

Ik zoek dus op jullie forum naar eventuele bevestiging of ik het bij het rechte eind zou hebben ? en ook eventueel
naar link's op internet naar deze munitie FN jaren 50 die volgens mij kaliber 7,62x56 zou moeten hebben als benaming.

Met vriendelijke groeten
De Sutter Wim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bupi

Re: kogelhuls FN30 en kogelhuls FN51

Bericht door bupi »

Hallo Wim ,

Vooreerst de Belgische munitie 7,65 x54 mm bestaat in 2 modellen ,namelijk model 1889 met cilindrisch afgeronde kogel .

En dan het model 1930 (spitse kogel ),ontwikkeld voor het model 1930 fusil mitrailleur (licht machinegeweer ).

Na de oorlog had Belgie overschotjes van Engeland en USA in gebruik .

Eigen wapens kwamen er met de SAFN model 1949 in kal. 30-06 ofte 7,62 x 63 mm .

Uw FN 51 is een 303 ofte 7,7 x 56 mm R (rand) .

Afgeschoten in een S.M.L.E. geweer of een Bren MG. (vermoedelijk > door de blutsen van te sterke uitwerpen /slechte gasregeling ).

Mvg. Pierre .
mtc cocoon wim

Hallo Pierre

Thanks voor duidelijke uitleg ... dit was ook zo beetje de samenvatting wat ik op internet ook allemaal gelezen had wat betreft wapens en munitie in die eerste na oorlogse jaren.

Wat voor mij nu echt belangrijk is uit wetenschappelijk onderzoek oogpunt is dus dat we 100% zeker kunnen zeggen dat FN 51 slaat op jaar 1951 toch ? want dan kan ik deze locatie nu uitsluiten dat het NIETS te maken heeft met 18daagse veldtocht .... want moet dit ook zo melden in mijn meldingsdossier als zoeker met een verplichte zoekersvergunning .

Groeten Wim
mtc cocoon wim

dit zijn alle hulzen die ik gevonden had in een cluster van 20 op 20 meter bij elkaar op die akker
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bupi

Bericht door bupi »

Hallo Wim ,

Om die vondsten WW2 ,FN 30 - 35 ... af te schrijven , heb je zelf een historisch onderzoek gedaan naar die akker ...???

Die hulzen 3O3 zijn meer " zonevreemd " .Afgeschoten munitie moesten terug binnengeleverd worden als bewijs afvuren ..

Zelfs in 1969 ,nadat ne onnozelaar officier naast onze oren met ne sten laders losse flodders er door had geblazen ,mochten we als cadeau die terug

gaan zoeken in het struikgewas Turnhout .We vonden er veel meer of het afgeschoten aantal ???

En in1951-52 waren die geweerhulzen geld waard (Korea war koperprijs ) .

Blutsen zijn dus vermoedelijk van landbouw werktuigen .

Verschillende dieptes FN 51 en FN 30...35 (schuttersputjes ) ???

Mvg. Pierre.
Plaats reactie

Terug naar “Waar moet ik naar toe? - Où dois-je aller?”