G F _ C D

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
WYZKOW
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jun 2011 13:59

G F _ C D

Bericht door WYZKOW »

Hallo,

Hoe is het mogelijk te weten waar ligde een kazerne in 1945 (tussen 05/45 en 08/45) in engels " GROUP F - COMPANY D " genoemd.

Ik denk dat het de naam van een militaire eenheid is ; maar welke (US, En, ..? army) en waar in Belgie ?

Mvg,

Mike
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: G F _ C D

Bericht door one_O_five »

Moeilijk te beantwoorden zo, misschien kunt ge vertellen in welk verband "Group F" staat, Company D kan overal op slaan, Engels, Canadees of US.
Met verband bedoel ik dan in welke tekst de benaming voorkomt, of eventueel welke foto, of boek.
WYZKOW
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jun 2011 13:59

Re: G F _ C D

Bericht door WYZKOW »

Hallo 1_O_5,

Het is geschreven op een " panneau de marquage d’un quartier militaire " op een muur van een gebouw in de achtergrond van een foto (datun tussen 05/45 en 07/45).

Foto van mijn vader (soldaat bij 35de Fus Bon) ; met een andere soldaat met 2 vrouwen en een jongeman die mij helemaal onbekend zijn.

Ik dacht eventueel aan:
- Peruwelz waar de 35de Fus Bon in de school van de "Maristes" in 05/45 gekazerneerd was
- of Grâce-Hollogne (Luikse regio) waar mijne vaderlijkse grootouders woonden.
Maar ik heb negatieve antwoorden voor deze 2 mogelijkheden ontvangen .

Ik heb absoluut geen andere inlichtingen tot op heden.

Mvg,
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: G F _ C D

Bericht door one_O_five »

Niet eenvoudig, Group slaat op een logistieke eenheed, compagny op de landmacht.
In de aangegeven periode was het 35ste bataljon verspreid over een tamelijk groot oppervlakte, men kan niet van een eigenlijke kazerne spreken, zo bewaakte het bij voorbeeld bij het uitbreken van het Ardennenoffensief bij Spa een benzinedepot dat ze bij de nadering van een Duitse verkenningseenheid in brand staken. (door Hollywood verkeerdelijk verfilmd)

In de aangegeven periode was het front veel verder verplaatst, natuurlijk bleven de Belgen hier op hun grondgebied zodat de logistieke installatie die het bataljon bewaakte ergens ten Zuid Oosten van Luik moet gezocht worden.
Nu is er over de logistieke US eenheden weinig bekend maar misschien staat er in de achtergrond van de foto nog aanwijzingen.
Plaats reactie

Terug naar “Kazernes van het Belgische leger - casernes de l'armée belge”