Onbekende medaille Burgerwacht ca. 1860

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
clash
Sponsor 2022-2023
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2011 20:09

Onbekende medaille Burgerwacht ca. 1860

Bericht door clash »

Allen,

Hierbij een zeer oude foto van Jagers-Verkenners van de Burgerwacht van ca. 1859-1867, bewapend met de karabijn Thouvenin model 1848.De hoofddeksels zijn mij nog een raadsel. De tweede man van links draagt het insigne van een schietprijs.

De oude man in het midden draagt een onbekende medaille (zie detailfoto). Heeft iemand een idee welke orde of onderscheiding dit is?

Afbeelding

Afbeelding

groeten,
Bert
bupi
Berichten: 1277
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Onbekende medaille Burgerwacht ca. 1860

Bericht door bupi »

Hallo Bert ,

Vooreerst bedankt om hier de Burgerwacht te brengen . Ook mooie en leerrijke foto's op Uw faceboek pagina .

Oude foto's als deze zijn een zeldzaamheid , vooral deze die duidelijk zijn .Techniek en stilstaan ...retouches fotograaf...

Schietprijs als deze ,bij mij niet gekend ? Zelfde voor de kepie met hoekige klep ? En onbekende medaille ?

De karabijnen Thouvenin 1848 of 1851 dan ... Gelukkig zie je de gespen van de Burgerwacht ,anders zeker van het leger (Karabiniers ) .

Wel al een vermoeden , misschien iets voor een apart topic .

Hier nog een schietprijs van latere datum (Comblain 1882 ) in samenloop met prix de tir mouwembleem ,geplukt van Uw foto's .

Mvg.Pierre.
Comblain 1882.jpg
Herschaalde kopie van Thouvenin.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
clash
Sponsor 2022-2023
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2011 20:09

Re: Onbekende medaille Burgerwacht ca. 1860

Bericht door clash »

Hallo Pierre,

Bedankt voor je feedback!

De foto blijft een raadsel. Ik vroeg me af of het niet kan gaan om een reconstructie na datum. Anno 1905? Of een jubileum van de Jagers-Verkenners? Zowel de schietprijs als de onbekende medaille (de 'kop' is groter dan de 'staart') zien er wat vreemd uit. Zouden ze eigen knutselwerk zijn?

groeten,
Bert
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”