Geen wapens en geen militaire training: vrijwillige legerdienst voor werkloze jongeren goedgekeurd

Het Belgische leger in de kranten, op TV enz, als onderwerp van het hedendaags leven.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Geen wapens en geen militaire training: vrijwillige legerdienst voor werkloze jongeren goedgekeurd

Bericht door Exjager »

Werkloze jongeren zullen vanaf volgend jaar een vrijwillige legerdienst kunnen doen. Opvallend, die dienst zal geen enkel militair onderdeel bevatten. Ze krijgen vooral opleidingen om makkelijker werk te kunnen vinden. De jongeren krijgen daarnaast 500 euro netto per maand bovenop hun uitkering.
De "vrijwillige dienst van collectief nut" (DCN), zoals de vrijwillige legerdienst officieel wordt genoemd, zou vanaf 2024 starten. Het wetsontwerp van minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) erover is in de commissie Landsverdediging goedgekeurd.

In eerste instantie zou er plaats zijn voor 200 jongeren tussen 18 en 25 jaar oud. Volgens Dedonder zou het concept ook doorgetrokken kunnen worden naar andere federale overheidsdiensten.

Meer op https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10/25 ... edgekeurd/
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Geen wapens en geen militaire training: vrijwillige legerdienst voor werkloze jongeren goedgekeurd

Bericht door one_O_five »

Tussen goedkeuren en uitvoeren ligt een wereld van verschil, ik denk toch dat de geviseerde doelgroep niet veel belangstelling zal tonen.
Gebruikersavatar
Obusje
Sponsor 2022-2023
Berichten: 146
Lid geworden op: 04 mar 2016 14:57
Locatie: Frankrijk

Re: Geen wapens en geen militaire training: vrijwillige legerdienst voor werkloze jongeren goedgekeurd

Bericht door Obusje »

Ik denk dat de geviseerde doelgroep eerder aan andere departementen
dan Defensie denkt voor het, als het allemaal doorgaat, aangebodene.
Belangstelling voor Defensie komt meestal voort uit interesse voor een
militaire loopbaan, lijkt me.
Maar misschien is de overweging van de overheid dat Defensie het enige
departement is dat per meteen opleiders ter beschikking heeft.
Vriendelijke groet / Cordialement,
Obusje
wolf
Berichten: 275
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Geen wapens en geen militaire training: vrijwillige legerdienst voor werkloze jongeren goedgekeurd

Bericht door wolf »

toen ik het eerst las, dacht ik aan een late aprilgrap.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Geen wapens en geen militaire training: vrijwillige legerdienst voor werkloze jongeren goedgekeurd

Bericht door one_O_five »

Opleiders ter beschikking voor militaire opleidingen wel maar zelfs dan nog te weinig.
De oplossing zou zijn alle schoolverlaters, mannen en vrouwen, op te roepen voor dienstplicht, ingezet in alle departementen naar kennis en keuze gedurende een tijd aan het minimumloon.
Voor defensie dan wel gewapende dienst zo als bewaking, geen buitenlandse opdrachten.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4384
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Geen wapens en geen militaire training: vrijwillige legerdienst voor werkloze jongeren goedgekeurd

Bericht door Exjager »

Tot wat dit allemaal moet leiden, of zou moeten leiden is me niet helemaal duidelijk.
Of het ook een meerwaarde kan zijn voor Defensie zal dan ook nog moeten blijken denk ik.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
wolf
Berichten: 275
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Geen wapens en geen militaire training: vrijwillige legerdienst voor werkloze jongeren goedgekeurd

Bericht door wolf »

Ik denk juist meer werk voor defensie zonder dat het iets bijbrengt. Laat ze dan gewoon gemeenschapswerk doen. Mogelijkheden zat.
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Geen wapens en geen militaire training: vrijwillige legerdienst voor werkloze jongeren goedgekeurd

Bericht door one_O_five »

Inderdaad Wolf, dat had men direct met de opschorting van de dienstplicht moeten invoeren.
Het leger is nu voorgesteld als een sociale dienst.
Plaats reactie

Terug naar “Het ABL in het nieuws - l'ABL dans le journal”