Baretten in gebruik bij het Belgische Leger
Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940
Re: Baretten in gebruik bij het Belgische Leger
De kepie is meer gekend van den " Facteur " .
Mvg. Pierre .
Mvg. Pierre .
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
ah mooi, wederom bedankt,
dan valt die buiten mijn verzamelgebied zijnde ABL mutsen.
nog de beste wensen voor 2022
Bertje
dan valt die buiten mijn verzamelgebied zijnde ABL mutsen.
nog de beste wensen voor 2022
Bertje
-
Dag lieve mensen
ik ben weer eens opzoek naar informatie,
wat is het verschil tussen deze diensten:
Administrateurs,
klopt deze combinatie wat betreft baret kleur en achtergrond kleur?
Administratie.
https://helmliefhebber.skyrock.com/3323 ... -blue.html
met vriendelijke groeten
Bertie
ik ben weer eens opzoek naar informatie,
wat is het verschil tussen deze diensten:
Administrateurs,
klopt deze combinatie wat betreft baret kleur en achtergrond kleur?
Administratie.
https://helmliefhebber.skyrock.com/3323 ... -blue.html
met vriendelijke groeten
Bertie
- canadian2nd
- Sponsor 2022-2023
De eerste : (de foto kan misschien iets minder donker genomen worden ?)
Militaire Administrateurs (officieren) - in verguld metaal
ook gedragen op epauletten
marineblauw schildje
De tweede :
Administratieve Dienst (soldaten en onderofficieren) - in messing en wit metaal
Var. 2. : kleinere kroon
Var. 3. : A zonder stippeltjes
Var. 4. : grove stippeltjes
marineblauw schildje
.... September 1990 kondigt de geleidelijke verdwijning aan van de kaki baret wanneer de Militaire Politie (MP) een helrode muts; de logistieke en administratieve diensten een kobaltblauwe muts .....
mvg
Jan.
marineblauw schildje
De tweede :
marineblauw schildje
.... September 1990 kondigt de geleidelijke verdwijning aan van de kaki baret wanneer de Militaire Politie (MP) een helrode muts; de logistieke en administratieve diensten een kobaltblauwe muts .....
mvg
Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Militair administrateurs zijn niet speciaal officieren van de administratie.
Voor bet brevet van militair administrateur moet men een cursus volgen en examen afleggen.
Komen zowel bij het land- lucht- zee en medisch component voor.
Pin wordt tegenwoordig gedragen op de rechter borstzak van het groene uniform en bij zeemacht en medische component op de arm (links) Administreer heeft ook offeren en dragen dus het verguld embleem van de administratie. Maar als deze geen cursus hebben gedaan met succes zullen ze het embleem van militair administrateur niet mogen dragen.
Voor bet brevet van militair administrateur moet men een cursus volgen en examen afleggen.
Komen zowel bij het land- lucht- zee en medisch component voor.
Pin wordt tegenwoordig gedragen op de rechter borstzak van het groene uniform en bij zeemacht en medische component op de arm (links) Administreer heeft ook offeren en dragen dus het verguld embleem van de administratie. Maar als deze geen cursus hebben gedaan met succes zullen ze het embleem van militair administrateur niet mogen dragen.
- canadian2nd
- Sponsor 2022-2023
Bedankt voor de aanvullende uitleg Guy. Wist dit niet.
groeten.
Jan.
groeten.
Jan.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
-
bedankt Jancanadian2nd schreef: ↑24 mar 2022 15:39 De eerste : (de foto kan misschien iets minder donker genomen worden ?)
marineblauw schildje
De tweede :
marineblauw schildje
mvg
Jan.
ik heb nog geen enkele foto gevonden van administrateurs met juiste baret en kentekens
blijft moeilijk ABL baretten, er is heel veel onduidelijkheid
mvg
Bertie
Hier eentje uit mijn verzameling
Heb van hem echter geen muts wel de kepie.
Heb van hem echter geen muts wel de kepie.
-
indrukwekkend, die zal het land goed gediend hebben met zijn pen
Denk niet alleen met de pen hoor. Heb de man persoonlijk goed gekeend maar helaas overladen in 2007.Bertje1964 schreef: ↑25 mar 2022 13:20 indrukwekkend, die zal het land goed gediend hebben met zijn pen
Was lt in de Brigade Piron, ontsnapte uit krijgsgevangenschap; was bij de bevrijding van Normandië en België werd gewond op 7 september 1944.
Het is niet omdat híj administrateur was dat het ook ne pennenlikker was.
Administrateur heeft in principe niets met de dienst of eenheid administratie te maken (zie een van mijn vorige berichten)
Het is daarom ook dat je weinig baretten zal vinden met het embleem van administrateur op daar deze gewoonlijk het embleem van hun oorspronkelijke eenheid droegen (bv artillerie of jagers te paard, lansiers, genie enz.....)
-
tof stukje informatie,
ik mag hopen dat deze man toch ergens geeerd en geroemd wordt.
ABL baretten zijn onwaarschijnlijk interessant, zoveel variatie, en er is waarschijnlijk niemand die het allemaal echt weet.
Het Belgisch leger heeft het niet over een baret maar muts.
Tegenwoordig is het helemaal niet meer te volgen zie:
https://www.yumpu.com/nl/document/read/ ... s-defensie
mvg
Bert
ik mag hopen dat deze man toch ergens geeerd en geroemd wordt.
ABL baretten zijn onwaarschijnlijk interessant, zoveel variatie, en er is waarschijnlijk niemand die het allemaal echt weet.
Het Belgisch leger heeft het niet over een baret maar muts.
Tegenwoordig is het helemaal niet meer te volgen zie:
https://www.yumpu.com/nl/document/read/ ... s-defensie
mvg
Bert
Als je zijn naam intikt in google krijg je zelfs helemaal geen links te zoen naar hem
Omdat ik de man gekend heb heb ik van hem ook de foto' gekregen en een loopbaan beschrijving. Wat ik na zijn dood ook in zijn militair dossier heb teruggevonden. Van zijn dochter heb dan zijn winter en zomer uniform gekregen. Ook zijn gala kepie is in mijn bezit. Doch zijn gala uniform heb ik niet omdat hij daarin is begraven.
Voor sommige van die geëerde mannen uit die periode had hij niet veel lof daar deze praktijken gebruiken om hun doel te bereiken die niet al de proper waren.
Wat betreft de mutsen
Daarvoor moet je naar de moeder eenheid van de militair kijken. Als hij een functie krijgt die zelf gen vast embleem hebben dan wordt meestal het embleem van zijn moeder eenheid gedragen.
Dat was vroeger zo n dank dat dit heden nog zo is als ze al een muts dragen en geen politie muts.
Omdat ik de man gekend heb heb ik van hem ook de foto' gekregen en een loopbaan beschrijving. Wat ik na zijn dood ook in zijn militair dossier heb teruggevonden. Van zijn dochter heb dan zijn winter en zomer uniform gekregen. Ook zijn gala kepie is in mijn bezit. Doch zijn gala uniform heb ik niet omdat hij daarin is begraven.
Voor sommige van die geëerde mannen uit die periode had hij niet veel lof daar deze praktijken gebruiken om hun doel te bereiken die niet al de proper waren.
Wat betreft de mutsen
Daarvoor moet je naar de moeder eenheid van de militair kijken. Als hij een functie krijgt die zelf gen vast embleem hebben dan wordt meestal het embleem van zijn moeder eenheid gedragen.
Dat was vroeger zo n dank dat dit heden nog zo is als ze al een muts dragen en geen politie muts.
-
ter vermaak en lering,
C int inlichtingendienst
misschien moeten we proberen om van ieder bestaand model/kenteken een foto in dit forum te krijgen
mvg
Bertie
C int inlichtingendienst
misschien moeten we proberen om van ieder bestaand model/kenteken een foto in dit forum te krijgen
mvg
Bertie
-
een 1/2 gidsen
mvg
Bertie
mvg
Bertie
Denk dat dit zeer moeilijk zal zijn als je ziet wat of wat niet de reacties zijn op dit forum.Bertje1964 schreef: ↑08 apr 2022 20:25
mvg
Bertie
Het is reeds meerdere keren aangehaald en voor sommige is het dan ook genoeg geweest en laten het forum voor wat het is (of, nog maar is).
Spijtig maar het is zo.
-
ok, de volgende een MANABI uit 1952
met het RASC kenteken
met het RASC kenteken
- ABLcollector50s60s
- Sponsor 2022-2023
Ik merk inderdaad dat het forum traagjes aan het doodgaan is (alhoewel er de laaste maand weer eens een heropleving was). Ik vind dat ook zeer jammer en wil graag mijn steentje bijdragen en mijn collectie delen. Maar sind dat ik mijn nieuwe gsm heb lukt foto's plaatsen niet meer. Ik neem ze nochtans in een lage resolutie en comprimeer ze zelf nog eens, maar niets helpt helaas. Waardoor ook bij mij de courage om nog actief te zijn wat weg gaat... Ook ben ik enkel actief wat na-oorlogs betreft en vermits dat veel meer mensen zich hier intreseren in alles wat vooral voor '45 afspeelde ligt dat wat buiten mijn kennisgebied.GuyB schreef: ↑12 apr 2022 19:45Denk dat dit zeer moeilijk zal zijn als je ziet wat of wat niet de reacties zijn op dit forum.Bertje1964 schreef: ↑08 apr 2022 20:25
mvg
Bertie
Het is reeds meerdere keren aangehaald en voor sommige is het dan ook genoeg geweest en laten het forum voor wat het is (of, nog maar is).
Spijtig maar het is zo.
groeten aan allen,
Michiel
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
Beste Michiel;
Er is al verschillende malen in het verleden erop gewezen maar er komt gewoon geen reactie.
Ook van de beheerders is er maar sporadische een reactie te lezen.
Dit werkt gewoon niet en zo gaat een goed forum een stille dood te ge moer.
Ik vraag me toch af joe het komt dat dit bv voor Amerikaans en Duits wel werkt maar voor Belgische zaken niet.
Men moet ook niet zeggen dat er geen verzamelaars voor zijn want dit is dan een grove misvatting.
kijk bv maar of de facebookgroep ; ABL militaria 1945 tot heden.
Er is al verschillende malen in het verleden erop gewezen maar er komt gewoon geen reactie.
Ik vraag me toch af joe het komt dat dit bv voor Amerikaans en Duits wel werkt maar voor Belgische zaken niet.
Men moet ook niet zeggen dat er geen verzamelaars voor zijn want dit is dan een grove misvatting.
-
ter lering en vermaak
mvg
Berrtie
mvg
Berrtie
-
weet iemand wie deze muts gemaakt heeft?
lijkt me heel klein en geen ABL?
mvg
Bertie
lijkt me heel klein en geen ABL?
mvg
Bertie
Lijkt mij een fantasie mutsje, de kleine bruine mutsjes kochten wij ook al in 1964. De meeste onderofficieren droegen die toen ook in het 6de Linie en niemand reclameerde erop. Het mijne zal nog ergens rondslingeren bij mijn kleinzoon...ze zou mij nu niet meer passen!
Mvg
Geert
Mvg
Geert
- ABLcollector50s60s
- Sponsor 2022-2023
Het is mij ook al opgevallen dat veel militairen tegenwoordig die kleine baretten dragen. Een soort "modetrend" of een nieuw "model"?
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
-
In bijlage mijn voorlopige collectie, een baret van het regiment Karabiniers Prins Boudewijn van '81 is ook onderweg om mijn collectie te vervoegen.
De baret met zwarte voering is samen gekocht met de andere kaki baret maar vermoedelijk een prive aankoop?

De baret met zwarte voering is samen gekocht met de andere kaki baret maar vermoedelijk een prive aankoop?
-
tof firefighter
hier een voorbeeld van een kaki baret met kenteken uit mijn collectie
Zie ook mijn blog met bijna al mijn belgische baretten
https://helmliefhebber.skyrock.com/3327 ... isted.html
mvg
Bert
hier een voorbeeld van een kaki baret met kenteken uit mijn collectie
Zie ook mijn blog met bijna al mijn belgische baretten
https://helmliefhebber.skyrock.com/3327 ... isted.html
mvg
Bert
Guy, Michiel, Bertie,GuyB schreef: ↑17 apr 2022 12:30 Beste Michiel;
Het klopt dat de reacties soms aan de magere kant zijn. Dat kan meerdere oorzaken hebben. Feit is wel dat dat bij meerdere fora het geval is. Het gaat op en af.
Ik geef grif toe dat je sneller een reactie kan posten in een FB-groep maar die reacties zijn veel vluchtiger. Probeer maar eens een post van vier - vijf jaar geleden te vinden op zo’n groep. Ons forum is daarentegen een encyclopedie geworden aan interessante posts. Dat is, wat mij betreft, de sterkte van het forum. Daarom heb ik er persoonlijk ook extra middelen in gestoken om het draaiende te houden nadat Paddy de handdoek gooide (alle respect voor zijn inspanningen), samen met de hulp van enkele Chinese vrijwilligers.
Ik ben een leek als het de naoorlogse periode betreft. Ik kan er dan ook weinig zinnigs over vertellen. Nochtans wordt iedere post naar waarde geapprecieerd. Uiteindelijk is er altijd wel iemand die ermee geholpen is. Ook de naoorlogse periode is uitermate interessant.
Als forum hebben we beperkingen qua grootte van de foto’s. Die mogen al groter zijn dan enkele jaren geleden door de financiële inspanning. Er blijven echter limieten gelden om het forum niet te laten vastlopen. Het vergt dan wel een kleine inspanning om een foto te verkleinen. Ik gebruik « photo resizer ». Dat werkt perfect.
Groeten,
Bram
-
Dag Bram
om foto's kleiner te maken watbetreft opslag gebruik het windows accesoire Snipping Tool of knip programma,
ik zet de foto zo groot mogelijk op mijn beeldscherm en dan maak ik een snip, die gaat even groot zijn maar veel minder geheugen gebruiken.
mvg
Bertie
om foto's kleiner te maken watbetreft opslag gebruik het windows accesoire Snipping Tool of knip programma,
ik zet de foto zo groot mogelijk op mijn beeldscherm en dan maak ik een snip, die gaat even groot zijn maar veel minder geheugen gebruiken.
mvg
Bertie
- canadian2nd
- Sponsor 2022-2023
Ik gebruik EasyResize en dit lukt wonderwel steeds goed. Binnen de 69 KB blijven.
@ Bram
Dit is een zeer goed forum en via facebook kan je iets leren (maar achteraf niet meer zo gemakkelijk terugvinden als hier). Ik gebruik geen facebook.
Ik ben sponsor van dit forum en wil het ook in stand gehouden zien, zoals - denk ik - meerdere leden hier.
Een upgrade van dit forum zou wel mogen denk ik.
In ieder geval : veel moed en volharding om dit superbe forum in stand te houden !
mvg.
Jan.
@ Bram
Dit is een zeer goed forum en via facebook kan je iets leren (maar achteraf niet meer zo gemakkelijk terugvinden als hier). Ik gebruik geen facebook.
Ik ben sponsor van dit forum en wil het ook in stand gehouden zien, zoals - denk ik - meerdere leden hier.
In ieder geval : veel moed en volharding om dit superbe forum in stand te houden !
mvg.
Jan.
- ABLcollector50s60s
- Sponsor 2022-2023
Ik denk dat Bram de nagel op de kop slaat. Facebook is gemakkelijker in gebruikt en er zijn er veel meer mensen ook mee te bereiken. Het nadeel is dan natuurlijk dat veel informatie niet meer gemakkelijk terug te vinden is en dan uiteindelijk ook wat verloren gaat... Ook zijn de soort mensen die totaal irrelevante of nutteloze opmerkingen maken niet (of toch zelden) te vinden op fora. Hier vind je meer mensen waarvan de hobby een serieuze zaak is
Zoals Jan zei, misschien kan een upgrade wel niet slecht zijn. Maar hoe het nu is vind het ook zeker oké, straks ga ik hier ook niets meer terugvinden
Ik heb hier op mijn computer nog wat foto's staan van stukken dat ik gefotografeerd heb, maar nog niet heb kunnen posten. Als ik ergens deze week een gaatje vind, zullen die er zeker nog verschijnen.
En wat het oorlogse betreft. Ik kan er helaas niet echt over mee praten, maar de berichten er over kunnen mij zeker boeien
Nog een goede avond aan allen,
Michiel

Zoals Jan zei, misschien kan een upgrade wel niet slecht zijn. Maar hoe het nu is vind het ook zeker oké, straks ga ik hier ook niets meer terugvinden

Ik heb hier op mijn computer nog wat foto's staan van stukken dat ik gefotografeerd heb, maar nog niet heb kunnen posten. Als ik ergens deze week een gaatje vind, zullen die er zeker nog verschijnen.
En wat het oorlogse betreft. Ik kan er helaas niet echt over mee praten, maar de berichten er over kunnen mij zeker boeien
Nog een goede avond aan allen,
Michiel
- canadian2nd
- Sponsor 2022-2023
Bedankt Michiel ... juiste spirit ... nog een heel goeie avond.
Jan.
Jan.
[quote=canadian2nd post_id=52852 time=1652725519 user_id=292]
Ik gebruik EasyResize en dit lukt wonderwel steeds goed. Binnen de 69 KB blijven.
@ Bram
mvg.
Jan.
Ik ben het ook volledig eens met Jan, ikzelf hou die Facebook ver weg van mij om nog een beetje privacy te hebben.
Mvg,
Geert
@ Bram
mvg.
Jan.
Ik ben het ook volledig eens met Jan, ikzelf hou die Facebook ver weg van mij om nog een beetje privacy te hebben.
Mvg,
Geert
terug on,topic
Heb je mijn muts al met inbegrip van een parakoord met het aantal sprongen uit een C119 (tot ik geen plaats meer had om knopen te leggen
)
Heb je mijn muts al met inbegrip van een parakoord met het aantal sprongen uit een C119 (tot ik geen plaats meer had om knopen te leggen

PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Knap, Wolf! Weer iets bijgeleerd.
Groeten,
Bram
Groeten,
Bram
-
Tof Wolf
dit soort weetjes daar hou ik van
mvg
Bertie
dit soort weetjes daar hou ik van
mvg
Bertie
Hier iets willen plaatsen, maar Easy Resize werkt niet meer mee ...
Mooie foto in Kerk & leven ( Parochieblad ) .
Beeld/spraak ...25 mei 2022
In antwoord op 26 juni 2019 ...
Dus met andere woorden ...
Alle foto's Resized on hold ... in de " Prullenbak " ...binnenkort ...
Met pb ofte pm hopelijk ben ik nog te bereiken...
Mvg. Pierre .
Mooie foto in Kerk & leven ( Parochieblad ) .
Beeld/spraak ...25 mei 2022
In antwoord op 26 juni 2019 ...
Dus met andere woorden ...
Alle foto's Resized on hold ... in de " Prullenbak " ...binnenkort ...
Met pb ofte pm hopelijk ben ik nog te bereiken...
Mvg. Pierre .
Na de 8 ste knip ... een aanvaard bestand ...
Varsenare / Karabiniers-Grenadiers / Mauritius -beeld / kleine muts ...
Mvg. Pierre .
Varsenare / Karabiniers-Grenadiers / Mauritius -beeld / kleine muts ...
Mvg. Pierre .
- canadian2nd
- Sponsor 2022-2023
't Was dus EasyResize niet maar het "handvat" hé Pierre.

Verkleinen tot rond de 68-69 Kb. Dan lukt het wel.
Groetjes !
Jan.
Ja ,het handvat van de scanner ... stond niet meer op jpg .
Easy resizer zag de afbeelding niet .
Mvg. Pierre .
Easy resizer zag de afbeelding niet .
Mvg. Pierre .
-
en de volgende
1 Bataljon Parachutisten
https://nl.wikipedia.org/wiki/1_Bataljo ... tisten#=_=
Wie kent de fabrikant M M C
mvg
Bertie
1 Bataljon Parachutisten
https://nl.wikipedia.org/wiki/1_Bataljo ... tisten#=_=
Wie kent de fabrikant M M C
mvg
Bertie
kenteken is niet veel opgepoetst geweest met odol: bij mij zijn alle details er gewoon af. 

PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
-
Beste Wensen voor 2023
wie kent de mutsen / baretten fabriekant M.B.B.B alvast bedankt
wie kent de mutsen / baretten fabriekant M.B.B.B alvast bedankt
Is het scheepje van het “Coca-Cola”uniform van de medische dienst. Van half de jaren 80 tot eind jaren 90.
Bronzen schildje was voor soldaat korporaal etc. Zilveren Oo gouden o
Er is ook een variant van scheepje met gouden bies en gouden schildje.
Bronzen schildje was voor soldaat korporaal etc. Zilveren Oo gouden o
Er is ook een variant van scheepje met gouden bies en gouden schildje.
Bertje1964 schreef: ↑25 jul 2020 11:19 wanneer was dit scheepje in gebruik bij de medische dienst?
en wie van de medische dienst droeg het?
Knipsel.JPG
Knipsel1.JPG
alvast bedankt
-
Dag mensen
wie kent dit kenteken?
is dit echt op deze manier ingebruik geweest en door wie?
Omdat Skyrock niet meer bestaat is mijn blog verhuist naar: https://helmliefhebber1.jolette.be
De baret is van de medische dienst
mvg
Bertie
wie kent dit kenteken?
is dit echt op deze manier ingebruik geweest en door wie?
Omdat Skyrock niet meer bestaat is mijn blog verhuist naar: https://helmliefhebber1.jolette.be
De baret is van de medische dienst
mvg
Bertie