Kepie officier linieregiment

De "Napoleontische", onder Franse invloed, de gekleurde periode van 1830 tot eind 1914.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Jef P.
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 apr 2023 15:15

Kepie officier linieregiment

Bericht door Jef P. »

Dag allemaal,

Mijn overgrootvader, beroepsmilitair vanaf 1896, melde zich als eerste sergeant-majoor van het 7de linieregiment op 1 augustus 1914 aan als vrijwilliger. In de loop van augustus 1914 werd hij benoemd tot onderluitenant en werd hij commandant van een gemengde compagnie (6de en 7de) Hotchkiss-mitrailleurs bij het fort van Kessel.

Ik ben momenteel bezig met de reconstructie van het uniform van een onderluitenant van de infanterie bij start van de oorlog in 1914. Voor de stukken van het uniform zijn er duidelijke beschrijvingen en reglementen te vinden.

Wat de officiers-kepie betreft lijken er echter geen exacte regels bestaan te hebben (buiten de graadaanduiding en de kokarde dan).

Heeft iemand van jullie een officiers kepie van een linie-officier in de verzameling zitten? Enkele maten van dit stuk zouden mij héél erg interesseren.

Enkele voorbeelden van het type kepie bijegevoegd (andere rangen dan onderluitenant).

Alvast hartelijk dank voor de hulp!

Met vriendelijke groeten,
Jef
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jef P.
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 apr 2023 15:15

Re: Kepie officier linieregiment

Bericht door Jef P. »

En nog een schilderijtje van mijn overgrootvader, gemaakt door Joe English:
330760761_1403628090444867_2986565084481681082_n.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
GuyB
Berichten: 116
Lid geworden op: 26 apr 2020 21:21

Re: Kepie officier linieregiment

Bericht door GuyB »

De 2de foto's is zoals ze zou moeten zijn.
Maar voor een Olt mag er maar 1 horizontale streep staan op de zijkanten en de achterkant.
Ook de knopen zouden het nr van het linieregiment moeten dragen
1914 had al een kokarde met de A van Albert 1
Kepie is voor de linieregimenten in zwartblauwe stof.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Kepie officier linieregiment

Bericht door bupi »

@ Guy .

Denk dat je 1 verticale streep bedoeld .

Ene verticale langs beide zijden en ene achteraan .

Twee horizontale strepen rondom lopende ,onderaan .

@Jef.

Uniek schilderij met voor U een grote aangelegenheidswaarde .

Mvg. Pierre.
GuyB
Berichten: 116
Lid geworden op: 26 apr 2020 21:21

Re: Kepie officier linieregiment

Bericht door GuyB »

Moet inderdaad verticaal zijn op de zijkanten en achterkant.
Jef P.
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 apr 2023 15:15

Re: Kepie officier linieregiment

Bericht door Jef P. »

Bedankt voor de reacties. Ik beschik over een aantal boeken waarin de graadaanduiding op de kepie wordt getoond, dat is dus niet het probleem.

Bijvoorbeeld: Evolution des Tenues Militaires Belges 1863-1915 door Fernard Nicolas en het dikke boek van het Legermuseum 'Het Belgische leger in de Grote oorlog- Uniformen en uitrusting'.

Wat me echter niet duidelijk is is de breedte van de holle gouden galons op de kepi. In het boek van het legermuseum staat te lezen dat de diameter 5mm, maar op de meeste beelden lijken ze breder te zijn... Het zou tof zijn moest iemand dit op een exemplaar kunnen meten.
GuyB
Berichten: 116
Lid geworden op: 26 apr 2020 21:21

Re: Kepie officier linieregiment

Bericht door GuyB »

Hallo,

Men moet goed begrijpen dat deze kepies (zeker voor de officieren) allemaal privé aankopen waren en moesten deze ook zelf betalen. De meeste zullen wel echt volgens het reg gemaakt zijn.
Maar dit wil niet zeggen dat er daar geen uitzonderingen kunnen op bestaan.

In de meer dan 50 jaar dat ik verzamel heb ik al van alles zien voorbijkomen en voor sommige dingen heb ik tot nu toe nog altijd geen verklaring gevonden. (Meestal ging het wel over de kosten te drukken. Een galon van 5 mm was duurder dan een van 4 mm en dan kunne we nog spreken over de samenstelling van de galon. Meer of minder koper in de galon

Voor de uniformen was dit ook zo, met als hoogtepunt model 1913 voor officieren daar kan je een verzameling op zich van starten (zoveel variëteiten zijn daarvan)

Dus er zijn reg maar als je Belgische wil verzamelen moet je al deze reg soms met een korrel zout nemen.
Jef P.
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 apr 2023 15:15

Re: Kepie officier linieregiment

Bericht door Jef P. »

Dag Guy,

Ja, bijna elk uniformstuk van een officier lijkt wel uitzonderingen op de regels te bevatten.

Voor de kepies van de officieren waren er echter gewoon blijkbaar geen echte regels neergeschreven...
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914, de gekleurde periode - la période colorée”