16de Linie_Antwerpen.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
WYZKOW
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jun 2011 13:59

16de Linie_Antwerpen.

Bericht door WYZKOW »

Hallo,

Hebt U eventueel inlichtingen op de 16de Linie in de jaren 1920/1923 ?

Inderdaad in de MRA/KLM op 21/02/07 heb ik het dossier van mijn eigen luikse vaderlijke grootvader niet gevonden.

Maar ik heb op de computer gezien dat hij soldaat (classe 1922) bij de 16de Linie was. Volgens mij te Antwerpen.

Hebt U de mogelijkheid nadere inlichtingen betreffende de kazene mij te laten geworden ?

Mvg,

Mike
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: 16de Linie_Antwerpen.

Bericht door Paddy »

In "De geschiedenis van het 6 Linieregiment" (en aanverwante eenheden) vind ik terug:
-In mei 1919 is het 16é Linie ondergebracht in de forten van Zwijndrecht, Kruibeke en Steendorp. De rest van de eenheid legert in de kazerne van Front 7-8.
- In juni 1919 is het 16é Linie in Limburg. Het 1 Bataljon en de staf logeren te Hasselt, het 2 Bataljon is verspreid over Kinrooi, Molenbeersel, Ophoven, Maaseik, Dilsen, Stokkem, Mechelen en Rekkem terwijl het 3 Bataljon de zone Lanaken, Veltwezelt, Vroenhoven en Kanne bewaakt. In augustus zijn ze terug te Antwerpen, waar ze andere opdrachten toebedeeld krijgen.
- In januari 1920 bezet een compagnie van het 1 bataljon 16 Linie het Fort van Oordenen een andere compagnie van dit bataljon het Fort van Lillo. De rest van het regiment is ingekwartierd in de kazerne van Front 7-8.
-Op 20 oktober 1920 neemt het 16 Linie de opdracht van het 6é linie (Bezetting Rijnland) over tot 21 augustus 1921. Het 16 Linie wordt gekazerneerd te Aken en Herzogenrath. Achteraf keert de eenheid terug naar Antwerpen.
-Het 16 Linieregiment dat gekazerneerd was te Bergen in de Guillaumekazerne, wordt op 15 februari 1926 ontbonden.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: 16de Linie_Antwerpen.

Bericht door Bram1940 »

Beste Mike,

Voor iemand van de klas 1922 moet u iet in het KLM-MRA zijn maar in het Kwartier Koningin Elisabeth in Evere bij het notariaat (adjudant Xavier Van Tilborg). U kan de adjudant best een mailtje sturen via zijn mailadres Xavier.VanTilborg@mil.be. Indien het dossier niet te dik is, mailt men er u zelfs graag een scan van.

Veel succes.

Groeten,
Bram.
WYZKOW
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jun 2011 13:59

Re: 16de Linie_Antwerpen.

Bericht door WYZKOW »

Beste Bram,

Dank U voor uw suggestie.

Hij heeft -Ongelukkig- betreffende mijn grootvader (ondanks mededeling van zijn matricule) niets terug gevonden.

Mvg,

Mike

PS: Bedankt ook aan Paddy.
WYZKOW
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jun 2011 13:59

Re: 16de Linie_Antwerpen.

Bericht door WYZKOW »

Beste Paddy,

U schrift : "Op 20 oktober 1920 neemt het 16 Linie de opdracht van het 6é linie (Bezetting Rijnland) over tot 21 augustus 1921. Het 16 Linie wordt gekazerneerd te Aken en Herzogenrath. Achteraf keert de eenheid terug naar Antwerpen.

-Het 16 Linieregiment dat gekazerneerd was te [b]Bergen in de Guillaumekazerne[/b], wordt op 15 februari 1926 ontbonden."

In welke kazerne in Antwerpen ?

Ik heb op Internet betreffende een "Guillaumekazerne" niets gevonden . Is dat een antwerpse kazerne ? of een "caserne Guillaume à Mons" ?

M v g,

Mike
WYZKOW
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jun 2011 13:59

Re: 16de Linie_Antwerpen.

Bericht door WYZKOW »

Dank U Niko,

Ik heb een antwoord van Mons ontvangen: " il s’agit bien de la caserne Guillaume à Mons. Actuellement plus connue sous la dénomination Caserne Major Sabbe, et plus récemment en tant que Carré des arts."

Maar het was later : mijn grootvader heeft zijn vrouw in Antwerpen ontmoet; ze woonde in Berchem.

Voor het verhuizen, In welke kazerne waren ze in Antwerpen ? En waar, In Berchem ?

Mvg,

Mike
WYZKOW
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 jun 2011 13:59

Re: 16de Linie_Antwerpen.

Bericht door WYZKOW »

Bedankt Niko,

Dus nummers voor de antwerpse kazernes, geen namen ! Ik ben helemaal vebaasd !

Mvg,

mike
Plaats reactie

Terug naar “Kazernes van het Belgische leger - casernes de l'armée belge”