Hulp gevraagd dateren foto's

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
DickxD
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 feb 2023 12:21

Hulp gevraagd dateren foto's

Bericht door DickxD »

Hoi,

Ik probeer de loopbaan van mijn vader als militair te volgen. Ik heb zijn militair dossier en foto's van zijn opleiding in Brugge bij het 4de Linie. Maar ergens in het dossier is vermeld (deelname aan 18 daagse veldtocht bij 29 Linie)
Maar ik heb ook foto's waarop hij in uniform is (met kepie) waarop eenmaal 29 (foto genomen in Brugge) staat en eenmaal iets wat ik niet goed kan lezen (14? of een leeuw?)
De foto met helm is zeker van in Leopoldsburg
Als ik de regiments geschiedenissen lees zie ik dat zowel het 14e als het 29e rond Luik lagen. (En het 29e eerste reserve is)
Kan iemand de uniformen op de foto's dateren?


Alvast bedankt

Via dit forum ook het boek Van Walter Lefebure gevonden over het 1ste Bataljon Fuseliers waar hij in vermeld wordt. Dus dit deel van zijn loopbaan is zeer goed omschreven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2271
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Hulp gevraagd dateren foto's

Bericht door Bram1940 »

Beste,

De geschiedenis van het 29Li vind je hier: https://18daagseveldtocht.be/infanterie ... eregiment/

Vermoedelijk draagt hij op de foto uit Leopoldsburg de kentekens van het 14Li waaruit het 29Li ontdubbeld werd.

Hij was alleszins sergeant.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd dateren foto's

Bericht door eaw458 »

Hoi,

Net zoals Bram ben ik van mening dat de foto van het 14Li die van het 29Li voorafgaat, en deze laatste foto uit de mobilisatietijd dateert. Volgens mij kan je er dan op aan dat hij idd bij het 29Li de veldtocht heeft meegemaakt.

Veel plezier met het lezen van mijn pagina over dit regiment waarvan Bram je reeds de link gaf!

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
DickxD
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 feb 2023 12:21

Re: Hulp gevraagd dateren foto's

Bericht door DickxD »

Bedankt,

Ik ga proberen meer gegevens te vinden en zijn dossier zelf te bekijken als de dienst weer bereikbaar is.
De site van de Achttiendaagse Veldtocht had ik al gevonden en doorzocht, zeer interessant.
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”