Belgische Begraafplaats Oeren

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Binkske007
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:54

Belgische Begraafplaats Oeren

Bericht door Binkske007 »

Kan iemand verduidelijking geven over een vraag die ik deze week kreeg?

Vorig weekend was ik in de omgeving van Alveringem. Iemand uit de groep vroeg: kunnen we omrijden naar het militair kerkhof van Oeren want daar is iets speciaal.
Belgische militaire begraafplaats Oeren | Inventaris Onroerend Erfgoed


Dat speciaal zijn de Belgische vlaggetjes op de graven. De meeste staan recht maar een aantal staan schuin en sommige hebben zelfs een Vlaamse leeuw op de driekleur. De schuine driekleur en leeuw hebben een verband met de politieke strekking van de overledene (Vossen of overtuigde flaminganten?

Blijkbaar heeft men dit stukje Vlaamse geschiedenis gewijzigd want alle Belgische vlaggetjes staan recht en van de Vlaamse leeuw in de vlaggetjes is niets meer te bespeuren.



Mogelijk heeft de dienst die de militaire kerkhoven verzorgd alle Belgische vlaggetjes vervangen.



Of is de wijziging een politieke reden geweest van de regering?

In elk geval is het jammer dat de Vlaamse strekking (strijd?) uit die periode gewist wordt op de graven van overleden strijders uit WO I.
Waar ik ook aan denk: Hoe zou de familie van deze Vlaamse voorvechters die hun leven gegeven hebben tijdens WO I deze wijzing aanvaarden?
"They shall grow not old, as we that are left grow old"
clash
Sponsor 2022-2023
Berichten: 69
Lid geworden op: 03 jun 2011 20:09

Re: Belgische Begraafplaats Oeren

Bericht door clash »

Het gaat om de Belgische leeuw en niet om de Vlaamse. Het is uitgesloten dat de Belgische overheid een Vlaams symbool zou toelaten.

Zie dit topic op het Forum Eerste Wereldoorlog.

groeten,
Bert
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Belgische Begraafplaats Oeren

Bericht door one_O_five »

Stel die vraag eens aan SEGERS Willem ... willem.segers@warheritage.be ...
Dat is de man binnen het WHI die de oorlogsgraven beheerd.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2264
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Belgische Begraafplaats Oeren

Bericht door Bram1940 »

Plaats reactie

Terug naar “Belgische monumenten en begraafplaatsen - monuments et cimetières belges”