vragen over zweep

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2019 16:48
Locatie: Klerken

vragen over zweep

Bericht door ABLcollector50s60s »

Hallo allemaal

een kennis van ik heeft al een tijdje een zweep in zijn bezit. het voorwerp was bezit van een officier van de medische dienst. Ik vermoed in de jaren 50. Volgens die persoon werd ze gebruikt tijdens defilés en parades. Ik denk dat het een privé-aankoop is ,maar is er iemand die weet of dit wel degelijk kan gebruikt zijn door een officier.

groeten Michiel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: vragen over zweep

Bericht door Walesha »

Voor zover is weet is dat een leiband van een hond, zoiets hadden wij vroeger thuis ook tot het verboden werd!
Of dat iets met de ABBL dan wel met een officier ervan te maken heeft betwijfel ik sterk!

Ik denk zelfs dat ik er hier thuis nog ergens zo eentje heb liggen uit lang vervlogen tijden.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: vragen over zweep

Bericht door bupi »

s-l1600 (2).jpg
De hond mag de hand kiezen ?

Bestaat ook met een fluitje in het handvat .

Mvg. Pierre.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: vragen over zweep

Bericht door canadian2nd »

Bedankt voor de antwoorden Walesha en Pierre;
Daar had ik (en waarschijnlijk nog vele anderen) geen idee van.
Als je er nog eentje hebt liggen Walesha : bewaren ! en goed onderhouden ...
Vreemd dat deze zweep voor honden werd verboden ... maar voor de "edele dieren" : de paarden (nog) niet ... ?
In dit land mag niets meer ...
Misschien als je ervoor betaalt toch wel ? ...

arm België ....

Mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
ABLcollector50s60s
Sponsor 2022-2023
Berichten: 236
Lid geworden op: 06 apr 2019 16:48
Locatie: Klerken

Re: vragen over zweep

Bericht door ABLcollector50s60s »

Voordat we over honden en belgië beginnen.... :lol:

Bon, dat het niet echt iets met de ABL te maken had vermoede ik ook. Bedankt voor de bevestiging.
Ben altijd geïntreseerd in alles wat met het Belgisch leger te maken heeft uit de jaren 50 en 60.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: vragen over zweep

Bericht door bupi »

Herschaalde kopie van 20190820_204140.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: vragen over zweep

Bericht door bupi »

Herschaalde kopie van 20190820_204041.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: vragen over zweep

Bericht door bupi »

Ik ben het beu !!!

300 foto's opladen van telefoon .

Wilde die niet opladen na laatste update Microsoft ...1uur...

Om de laatste 3 door te sturen na wat ombouw werk " easy resize " …

Had die nog vlug buiten genomen in de avondzon .

2 van de 3 .

Mijne tegel van 60 cm easy resize is na bijknippen nog te groot .

Cl.... of Kl.... forum.

Maar ja ,twee van de drie is 66,66 .

Mvg. Pierre.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: vragen over zweep

Bericht door bupi »

Herschaalde kopie van Herschaalde kopie van 20190820_203932 (2).jpg
Toch gelukt om de derde foto erop te krijgen die de eerste moest zijn .

Door te draaien ???

Anders gefotografeerd nog thans .

Mvg. Pierre.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: vragen over zweep

Bericht door Walesha »

canadian2nd schreef: 20 aug 2019 19:20
Vreemd dat deze zweep voor honden werd verboden ... maar voor de "edele dieren" : de paarden (nog) niet ... ?
In dit land mag niets meer ...
Misschien als je ervoor betaalt toch wel ? ...

arm België ....

Mvg
Jan
Die leibanden werden verboden omdat er - weer eens - veel misbruik van werd gemaakt: vooral dat touwtje aan het uiteinde is moordend! Daar kan je iemand lelijk mee verwonden en zelfs de huid openhalen, m.a.w. het was meer een middeleeuws marteltuig!
Meer dan eens werd deze leiband door losgeslagen jongeren als wapen gebruikt, ik denk zelfs dat ze ook opgenomen is op de lijst van verboden wapens.
Nu sluit ik niet uit dat ze als strafwerktuig werd gebruikt bij het leger, mss tijdens de periode tot pakweg het midden van vorige eeuw waar men het niet zo nauw nam met mensenrechten... in zover mensenrechten toen al bestonden.
De zwepen die nog worden gebruikt in bvb het circus en paardendressuur ziet er wel iets anders uit al lijken ze op elkaar. Maar die vallen onder een andere reglementering en er wordt streng op toegekeken i.v.m. misbruik!... en ja: her en der kan je er nog wel eentje kopen, jij hebt de jouwe toch ook gekocht dacht ik? :roll:

En dan zit je in een grijze zone: zelfs al mag je het niet bezitten, zolang er geen misbruik van wordt gemaakt of het in verkeerde handen komt zal niemand erom malen. :)

Btw: mooie verzameling! :D
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: vragen over zweep

Bericht door Walesha »

Nadat ik die laatste foto (die de eerste moest zijn) nader heb bekeken moet ik nog wel even dit toevoegen: ik heb ergens twijfels over de twee exemplaren rechts op de foto. Vooral de uiterst rechtse doet me vermoeden dat dat geen leiband is maar een andere, minder vreedzame toepassing had.
Zoals ik in mijn voorgaande post al aanhaalde zou dit exemplaar dus wel degelijk een strafwerktuig geweest kunnen zijn dat bvb bij het leger en wie weet: gebruikt werd in psychiatrische en strafinstellingen van toen?
Er was een tijd dat lijfstraffen algemeen waren en soms waren die niet allemaal "menselijk" te noemen en werden mensen als beesten behandeld!
Als je kijkt naar wat er in WO1 allemaal gebeurde, dat het duidelijk is dat destijds een mensenleven niks waard was, kan ik me best voorstellen dat er ook binnen het leger dergelijke lijfstraffen werden uitgevoerd... ook met de zweep dus! :roll:

Interessant onderwerp wel dat vraag naar nader onderzoek want nu ben ik ook wel nieuwsgierig geworden.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: vragen over zweep

Bericht door canadian2nd »

Walesha schreef: 21 aug 2019 09:26
ik denk zelfs dat ze ook opgenomen is op de lijst van verboden wapens.
Ze staan NIET op de lijst "verboden wapens" Walesha.

@ Pierre : hele mooie verzameling.

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: vragen over zweep

Bericht door Walesha »

canadian2nd schreef: 21 aug 2019 13:15
Walesha schreef: 21 aug 2019 09:26
ik denk zelfs dat ze ook opgenomen is op de lijst van verboden wapens.
Ze staan NIET op de lijst "verboden wapens" Walesha.

mvg
Jan
Niet dan?? Ik dacht ergens van wel of mss hebben ze dat er terug van tussen gehaald... tja, de Belgische wapenwet veranderd om de haverklap, wie kan daar nu nog aan uit?
Enfin: als het punt bij paaltje komt kan zo'n zweep een geducht wapen zijn! :roll:

* EDIT* Ik denk derhalve dat het een geval van "interpretatie" is... ik vond dit artikel: "17° voorwerpen en stoffen die niet als wapen zijn ontworpen, maar waarvan, gegeven de concrete omstandigheden, duidelijk is dat degene die ze voorhanden heeft, draagt of vervoert, ze wenst te gebruiken voor het toebrengen van lichamelijk letsel aan of het bedreigen van personen.
Ik ga er vanuit dat een dergelijke zweep daar ook onder valt? :roll:
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: vragen over zweep

Bericht door canadian2nd »

Inderdaad Walesha. In de lijst van de verboden wapens staat inderdaad :

17° voorwerpen en stoffen die niet als wapen zijn ontworpen, maar
waarvan, gegeven de concrete omstandigheden, duidelijk is dat degene
die ze voorhanden heeft, draagt of vervoert, ze wenst te gebruiken voor
het toebrengen van lichamelijk letsel aan of het bedreigen van
personen.


De intentie om ze te gebruiken voor het toebrengen van lichamelijk letsel of om iemand te bedreigen dient bewezen te worden.
Als je een steen bij je hebt en een politieagent vraagt waarom je die bij je hebt bij een controle, en je zegt dat je die steen bij je hebt om je te verdedigen, dan is die steen een verboden wapen als bedoeld in 17° hierboven en zal die in beslag worden genomen en je zal vervolgd worden voor bezit en dracht van een "verboden wapen".
Alles hangt af van wat je verklaart als men je de vraag stelt ...

vele groeten

Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: vragen over zweep

Bericht door Walesha »

Tja, veel hangt idd af van de omstandigheden... zo stapte een kennis van me ooit mee in een betoging, bij rellen werd hij opgepakt en wat blijkt: hij had een simpele balpen op zak. Daar hij geen perskaart had werd hij veroordeelt voor verboden wapendracht want zo luide: "In een betoging heb je geen balpen nodig en die kan in voorkomend geval worden aangewend als "steekwapen".. einde verhaal en hij was de pineut ofschoon hij met die pen helemaal geen (slechte) bedoeling had! Zo zie maar wat "interpretatie" kan teweegbrengen, je moet maar pech hebben. :roll:
Nu ja, dergelijke leibanden zal je in de meeste dierenwinkels niet meer vinden.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: vragen over zweep

Bericht door bupi »

Pardon ,

Gewoon met GOOGLE ==>

"Leren zweep voor de jacht " ... ontworpen voor het leiden van een meute .

Juist hetzelfde maar zonder het vakmanschap van jaren geleden en daar gaat het mij om .

Mvg. Pierre.
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”