Luchtafweer in de jaren '50 & '60

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Landmachtspotters
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 feb 2018 19:04

Luchtafweer in de jaren '50 & '60

Bericht door Landmachtspotters »

Welke luchtafweer systemen gebruikte het belgische leger in de jaren '50 en '60? Met welke radarsystemen? De Hawk is bekend, maar verder?
RudiS
Berichten: 115
Lid geworden op: 31 mei 2011 18:09

Re: Luchtafweer in de jaren '50 & '60

Bericht door RudiS »

De Luchtmacht gebruikte vanaf 1962 de NIKE Hercules missile. Tevens werd de vierloop .50 op affuit gebruikt. Deze laatste werd als ik mij niet vergis ook door de Landmacht gebruikt.

MVG,
Rudi.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Luchtafweer in de jaren '50 & '60

Bericht door one_O_five »

KLA vierloops .50 op halftrack en later op MAN vrachtwagen bij de landmacht, voor de Nike had de luchtmacht nog de Ajax in gebruik.
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Luchtafweer in de jaren '50 & '60

Bericht door BPS10 »

Dag Landmachtspotters,

Helaas is het onmogelijk om de hele geschiedenis, inclusief het materiaal in gebruik, door de GTA en later door de Luchtdoelartillerie hier neer te pennen voor wat betreft de Landmacht. Ik ga mij beperken tot de opsomming van het bestaande materiaal in de door u aangehaalde jaren. Let wel heel wat materiaal heeft na een bepaalde periode dienst gedaan bij andere wapens, een deel heeft nog een verder leven gekend binnen reserve eenheden. Na de 2de Wereldoorlog is ons heel wat materiaal geschonken hetzij door het Britse of Amerikaanse leger (MDAP). U zal bovendien merken dat een deel van dit materiaal reeds in gebruik was voor de jaren 50 en nadien nog een hele tijd in actieve of reserve dienst werd gebruikt door het Belgisch Leger.

- De vierloops .50 mitrailleur M55 nadien omgedoopt tot KLA (Kit Loading Aid)
- De Half-Track M16/M16A1 Multiple Gun Motor Carriage
- Het 20 mm kanon HSS804 Hispano-Suiza
- Het 40 mm Bofors Kanon
- Het 57 mm Bofors Kanon
- Het 90 mm Kanon M1A1
- Het 3"7 (94 mm) Vickers - Kanon MkII

In een latere fase was er nog Hawk Missile (Homing All The Way Killer), de Gepard en de Mistral. De radarsystemen die in gebruik waren zijn nogal complex om hier uit te leggen. Sommige wapensystemen zoals de HAWK en de Nike zijn gebaseerd op een site die op zich dan alweer bestaat uit diverse onderdelen. Om een klein voorbeeld te geven een typische HAWK site bestaat uit : 1 x PAR (Pulse Acquisition Radar), 1 x CWAR (Continuous Wave Acquisition Radar), 2 x HPIR (High Power Illuminator doppler Radar), 1 x ROR (Range Only Radar), 1 x ICC (Information Coordination Central), 1 x BCC (Battery Control Central), 1 x AFCC (Assault Fire Command Console), 1 x PCP (Platoon Command Post), 2 x LCS (Launcher Section Controls), 6 x M-192 (Launchers met 18 missiles), 6 x SEA (Generators 56 kVA (400 Hz)) , 12 x M-390 (Missile transport palletten met 36 missiles, 3 x M-501 (Missile loading tractors), 1 bucket loader en 1 missile test shop. Dit om u maar een idee te geven hoe complex deze sites in elkaar staken. Ik vermoed dat een Nike site nog een stuk complexer in elkaar steekt.

@ Frans : de Ajax was eveneens een Nike Missile net zoals de Nike Hercules. Daarnaast bestond nog de Nike Zeus en de Nike-X. Ik ben er van overtuigd dat onze vriend Tsjokke hier veel meer over weet.

Hopelijk ben je hier iets mee?

Met vriendelijke groeten,


BPS10.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Luchtafweer in de jaren '50 & '60

Bericht door one_O_five »

Een groot gedeelte wat BPS10 hier aanhaalt is bij ons op Gunfire in Brasschaat te bewonderen.
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Luchtafweer in de jaren '50 & '60

Bericht door tsjokke »

http://home.deds.nl/~belgiannike/

Deze site geeft veel gedetailleerde informatie over het Nike systeem.Betreffende de nike ajax en nike hercules missiles zie vooral de link "nike air defence guided missile system" onder "De Organisatie"
Landmachtspotters
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 feb 2018 19:04

Re: Luchtafweer in de jaren '50 & '60

Bericht door Landmachtspotters »

Hardstikke bedankt heren!
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

GTA Luchtafweer in de jaren '50 & '60

Bericht door Bram1940 »

Heeft er iemand foto’s van manschappen en officieren in overal bij de GTA in de jaren 1950? Bestonden hier reglementen over de dracht van een overal?

Groeten,
Bram
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Luchtafweer in de jaren '50 & '60

Bericht door LEO »

Ik heb ooit tijdens mijn militaire dienst brandstof voor ' Nike ' raketten vervoerd per Bedford vrachtwagen . Dit was een hele bedoening ! Eén vatje in de enige camion en stevig opgeschroefd met houten balken . De reisweg ging van de 25ste Log.Wing (Meerdael depot) naar Eeklo . Twee MP's op motor vooraan gevolgd door twee MP's in een Jeep . Dan ik met de Bedford gevolgd door een ambulance en tenslotte een brandweerwagen van de basis Beauvechain . Ik was er niet gerust in . Moet zowat halfweg 1965 geweest zijn .
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Luchtafweer in de jaren '50 & '60

Bericht door tsjokke »

Als dat voor de ”Nikes” bestemd was dan was het voor de Nike Ajax missiles. Die gebruikten vloeibare brandstof ,namelijk hydrazine . Een zeer gevaarlijke maar krachtige brandstof. Zou je dat inademen dan zat je als je het overleefde voor de rest van je leven als een wauwelende idioot in een rolstoel.(letterlijke aanhaling van een instructeur anno 1973).Bijtanken gebeurde gekleed in een soort hermetisch afgesloten ruimtepak met kunstmatige beademing. F16’s hebben nog altijd een container met hydrazine om in geval van motor flame out nog één mogelijkheid te hebben om een noodopstart van de motor te doen.
De latere Nike Hercules missiles gebruikten vaste brandstofstaven voor hun aandrijving.
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Luchtafweer in de jaren '50 & '60

Bericht door LEO »

Inderdaad tsjokke , bij het laden mocht ik niet aanwezig zijn en het gebeurde door mensen in ' ruimtepakken ' . Het vaatje zag er trouwens uit als een ' biervaatje ' . Daarom dus de ganse beveiliging voor op de baan . Ik wist natuurlijk van niets toen ! Bedankt !
Plaats reactie

Terug naar “De Landmacht”