Tijdschrift KIJK

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Tijdschrift KIJK

Bericht door canadian2nd »

Nog een vondst uit het archief van mijn overleden oom.
Het tijdschrift "KIJK"
Ik bezit de exemplaren Nr 4, 5 en 14.

Zijn er hier nog leden die dit tijdschrift ooit gezien hebben of andere exemplaren in hun bezit hebben ?

Dateert van net na de bevrijding van België - eind 1944 volgens de berichten en foto's.

Alle info welkom.

indien gewenst neem ik van elke dubbele pagina een foto en plaats dit hier op het forum .... geef maar een seintje !

mvg
Jan
Kijk 1.jpg
Kijk 2.jpg
Kijk 3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: Tijdschrift KIJK

Bericht door SignalH »

Hallo,

Deze heb ik ook volledig zal morgen eens nakijken hoeveel nummers er zijn verschenen zijn. Ik dacht een 30-tal.

Vriendelijke groeten,
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Tijdschrift KIJK

Bericht door canadian2nd »

Bedankt voor je reactie SignalH. Ik had bij het posten van deze onderwerpen reeds aan je gedacht .... de "papier" man op dit forum.
Hartelijk dank.
mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: Tijdschrift KIJK

Bericht door SignalH »

Jan,

Tja "papier" blijft mij boeien, het is ondertussen bijna 35 jaar geleden dat ik m'n eerste "boekske uit den oorlog" vond. En ondertussen is er al heel wat door m'n handen gegaan 8-) .

Van Kijk zijn er 29 nummers verschenen, het laatste (dubbelnummer 29-30) kondigde dat ook aan.
Iets wat ik me nog steeds afvraag bij dit tijdschrift, alle eerste nummers die ik al ben tegengekomen vermelden altijd de prijs in Cent (Hollands dus) en niet in Frank (België). Wat helemaal niet logisch is gezien wij een pak vroeger werden bevrijd (op een klein stuk na) en je dus het omgekeerde verwacht. Latere nummers hebben ofwel Cent of Frank als prijs. Maar het eerste dus altijd Cent.
Als iemand het tegendeel in zijn bezit heeft zie ik het graag!

Vriendelijke groeten,
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Tijdschrift KIJK

Bericht door nick »

Jan,

Bestaat ook in de Franse taal met als titel VOIR. Ik heb de volledige Nederlandstalige reeks denk ik (maar waar ???).

Mvg,

Nick
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Tijdschrift KIJK

Bericht door canadian2nd »

Bedankt voor de reactie SignalH en Nick.
Als je de tijd en moeite wil doen om iets te posten ... ga gerust jullie gang ... maar 't is veel werk.

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
SignalH
Berichten: 220
Lid geworden op: 31 mei 2011 22:32

Re: Tijdschrift KIJK

Bericht door SignalH »

De Franse versie "Voir" werd al vroeger uitgegeven voor de bevrijde gebieden in Frankrijk. Vandaar dat er van die versie meer nummers zijn verschenen. Hoeveel juist zou ik eens moeten opzoeken. Ook of er identieke artikels instonden weet ik niet (heb het me nooit afgevraagd). Misschien toch eens een paar exemplaren van die Franse versie zoeken. Kan weeral leuke research worden 8-) .

Vriendelijke groeten,
Plaats reactie

Terug naar “De Bevrijding - la libération”