Waterzak in waterdichte stof

Van het prille begin tot de vooravond van de Eerste Wereldoorlog

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Waterzak in waterdichte stof

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Bij de invoering van de uitusting model 1896 is er sprake van een emmer in waterdichte stof (vermoedelijk voordien al in gebruik). Heeft er iemand een duidelijk beeld hoe zo'n ding er toen uitzag (afmetingen, kleur, markeringen, ...)? Was dit artikel nog in gebruik na 1914? En in 1940?
dztabt.jpg
Indien deze emmer naar Frans model was, zou het exemplaar op onderstaande foto's dan een Belgisch exemplaar kunnen zijn?
20160102_120952.jpg
(MCH = Magasin Central de l'Habillement?)
20160102_121008.jpg
Foto uit de oude doos:
Geimpermeabiliseerde waterzak1.jpg
Bram

Groeten,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Waterzak in waterdichte stof

Bericht door canadian2nd »

Ik denk dat die canvas emmers nagemaakt werden van de Amerikanen Bram.
Ik heb een ABL uitvoering uit 1959 - maker BB
Dan nog een Brits emmertje dat waarschijnlijk in Belgische dienst is gegaan na WO2. Het is Broad Arrow gemarkeerd en dateert van 1942. De maker ervan kan ik jammer genoeg niet meer lezen. Ook staat er een ronde (Belgische ?) stempel in.
Als laatste een Amerikaanse emmer uit 1943. Deze werden aan de jerry-can achteraan de jeep vast gemaakt met de riem om de jerrycan vast te maken.
Het door jou getoonde exemplaar lijkt me een Amerikaanse die overschilderd werd en opnieuw genummerd. Door welk land weet ik niet maar Frankrijk is best mogelijk daar zij met heel veel Amerikaanse uitrusting werden uitgerust.
mvg
canadian
1 Belg.jpg
2 Belg.jpg
3 Belg.jpg
4 Belg .jpg
1 Brit.jpg
2 Brit.jpg
3 Brit.jpg
4 Brit.jpg
5 Brit.jpg
1 US.jpg
2 US.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Waterzak in waterdichte stof

Bericht door Walesha »

Dergelijke emmers bestonden al in de tijd van Napoleon, ze werden gemaakt in canvas, destijds ook tentzeil genoemd, dezelfde stof waar o.a.de huiven van de karren en de tenten van werden gemaakt. De stof en vooral de naden werden ingevet met vet (varkens- schaap- of rundvet) om ze enigszins waterdicht te maken, dat noemen ze "impregneren". In werkelijkheid waren deze emmers niet echt waterdicht, eens gevuld gebeurde er niks maar je mocht niet over de buitenkant van een gevulde emmer wrijven of het water liep er uit. Ze waren, net als een canvas commandotentje eerder waterafstotend dan wel waterdicht. Tegenwoordig worden dergelijke opklapbare emmers in kunststof gemaakt.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Waterzak in waterdichte stof

Bericht door Bram1940 »

Jan en Walesha,

Bij de Fransen inderdaad meer dan 100 jaar in gebruik genomen sinds 1876.

Zie http://www.onnepassepas.fr/pages/le-bar ... a-eau.html

Het exemplaar op de foto's hoger lijkt er als twee druppels op. Mogen we aannemen dat de Belgen het idee bij de Fransen opgepikt hebben?

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Waterzak in waterdichte stof

Bericht door Walesha »

Bram1940 schreef:
Het exemplaar op de foto's hoger lijkt er als twee druppels op. Mogen we aannemen dat de Belgen het idee bij de Fransen opgepikt hebben?

Groeten,
Bram
Tja, hoe gaat dat.... de ene kopieert van de andere en dat is soms niet altijd even duidelijk. Voor zover ik weet waren de Fransen de eersten die zo'n opvouwbare stoffen emmers in gebruik namen dus ja... :roll:
Als je de Belgische geschiedenis een beetje kent zal er na de val van Napoleon in 1815 wel één en ander achtergebleven zijn van materiaal... goed mogelijk dat de eerste stoffen emmers van de Belgen oorlogsbuit waren en dat het concept zich zo'n beetje wereldwijd verspreide.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Waterzak in waterdichte stof

Bericht door bupi »

MCH = OK Belgisch .
1 e secti - on n° 10 => kan ook Burgerwacht zijn .
Of eigen gebruik in magazijnen.
Zeker voor 1914 denk Ik .
Jammer niet uitgerijkt => Letter en stamnummer Leger / Burgerwacht ontbreekt .
Mvg.Pierre .
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Waterzak in waterdichte stof

Bericht door Bram1940 »

Bedankt Pierre.

Groeten,
Bram
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Waterzak in waterdichte stof

Bericht door bupi »

Hallo Bram,
Heel mooi stuk .
Denk dat het ook gemaakt is uit het sterke vlas ,ook gebruikt voor de betere " brandweerslangen ".
En niet uit die latere "web" of katoen van later.
In Texture plaatsen ze die ook als "vlas " . :(
Nu ook op 2de hands ene USA WW1 ? met een teut ? :o
Ziet er Te goed voor zijn leeftijd ? :shock:
Mvg.Pierre.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Waterzak in waterdichte stof

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Om nogmaals terug te komen op de plooibare emmers, vond ik op p. 164 van de Algemeene Onderrichting over het Tuig van de Paarden in het Leger de

"LINNEN EMMER MOD. 1928 (1); het lichaam, de omtrek met rand, de 2 hoepels, de dubbele bodem.; het hengsel in lijnwaad (met handvat in hout).

(1) In waterdicht zeildoek."


Doorsnede was 270mm, hoogte was 290mm.

Bij de FIGUREN en PLATEN een duidelijke plaat (Figuur 56) die laat zien dat de emmer conform het Franse model was.

Dit sterkt dan ook mijn overtuiging dat mijn exemplaar Belgisch is van voor 1940.

In welke mate het model 1928 afweek van het eerdere model (dat te zien is met de uitrusting model 1896) is mij niet bekend.

Groeten,
Bram
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Waterzak in waterdichte stof

Bericht door Bram1940 »

Nog eentje op de rugzak.
s-l1600.jpg
Groeten,
Bram
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter T
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 mei 2016 20:40

Re: Waterzak in waterdichte stof

Bericht door Peter T »

Hier een waterzak met AB markering, gevonden op een zolder samen met ander ABBL spullen
Peter
rsz_img_9332.jpg
rsz_img_9333.jpg
rsz_img_9336.jpg
rsz_img_9337.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bupi
Berichten: 1276
Lid geworden op: 27 jul 2013 09:54

Re: Waterzak in waterdichte stof

Bericht door bupi »

Duidelijk met een hengsel met handvat in hout .
Vermoedelijk een model 1928 ?
Wat zat er als vulling hengsel in het M.C.H. type ?

Mvg. Pierre .
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Waterzak in waterdichte stof

Bericht door Walesha »

Lijkt me idd iets van voor WO2, tijdens WO1 hadden de Belgen veel Frans materiaal, na WO2 overwegend Brits hoewel de canvasemmers voor zover ik weet van dan af meer Amerikaans model waren. Tot mei '40 vond je bij de ABBL veel divers materiaal, zowel Frans als Brits maar ook Duits. De emmer die jij hebt zal dus waarschijnlijk een Belgische kopie zijn van een Frans model.
Plaats reactie

Terug naar “1830-1914”