Vuurkruis

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Vuurkruis

Bericht door Paddy »

yente schreef:Hallo iedereen, op sommige verkoopsites zijn soms loten van 50 of 100 vuurkruismedailles, vaak gewoon met het lint nog apart, dit kan toch niets anders dan namaak zijn?
Mvg Yente
marcbrans schreef:Dit zijn volgens mij ook nieuwslagen/namaken. En linten met nylon in verwerkt.
Laten liggen die handel, zo héél zeldzaam zijn de vuurkruisen nu ook weer niet om een goeie te pakken te krijgen. Geduld wordt altijd beloond, niet? :wink:

Marc
yente schreef:Ja dat is waar :)
Ik heb er al 2 zeker origineel, over de derde twijfel ik, ziet er iets te nieuw uit.
Mvg Yente
Paddy schreef:[link2]De drie types volgens Hendrik,http://users.skynet.be/hendrik/nl/B1-N-FireX.html[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Vuurkruis

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:
yente schreef:Hallo iedereen, op sommige verkoopsites zijn soms loten van 50 of 100 vuurkruismedailles, vaak gewoon met het lint nog apart, dit kan toch niets anders dan namaak zijn?
Mvg Yente
Zou het hier niet kunnen gaan om een overstock? België heeft nogal de kwalijke reputatie dat je wel het getuigschrift "krijgt" maar de medaille moet kopen. Het was niet omdat X-aantal personen in aanmerking kwamen voor het Vuurkruis dat ook iedere recipiënt ze kocht.

Trouwens, als leek in de faleristiek, had ik wel graag geweten wat het onderscheid is tussen "naslag" en "origineel" :roll:
HAWKY schreef:Wat is origineel , naslag of namaak ,

Een moeilijk punt, gaat men ervan uit dat een Orde, ereteken of medaille nog in gebruik is kan men in feite niet spreken over namaak.
Iemand die momenteel een Leopoldsorde uitgereikt krijgt, krijgt een naslag van het model voorzien uit 1952 toen onze onderscheidingen tweetalig werden, een origineel zou een ééntalige moeten zijn maar die is dan weer tegen de taalwetgeving. Zowel FOD Buitenlandse betrekkingen als defensie doen beroep op firma’s om deze onderscheidingen te laten slagen. Anderzijds staat het de recipiënt nog altijd vrij om een juweel bij een juwelier te laten vervaardigen daar hij enkel het brevet ontvangt (wet van 1921).

Bij orden, eretekens en medailles die niet meer uitgereikt worden ligt het dan weer anders, in principe heeft men een uitreikingsperiode waarin men de onderscheiding kan aanvragen, alle uitgereikte onderscheidingen gedurende deze periode moet men als origineel beschouwen, ook indien die door verscheidene firma’s geslagen worden met eventuele nuances en eventuele naslagen om het aantal toekenningen te voorzien. Na deze uitreikingsperiode kan men spreken van namaak om de verzamelmarkt te voorzien. Alhoewel een drietal jaar geleden werd nog een oorlogskruis 1940-1945 uitgereikt aan een oud-strijder (verschenen in het staatsblad). Is dit ereteken namaak? Zoals U kunt zien ligt dit nogal gevoelig, anderzijds weet men bv van de herinneringsmedaille voor de reis naar St Paolo dat die enkel uitgereikt werden aan de bemanningsleden en de passagiers aan boord, gezien de beperkte oplage is het dus onmogelijk om een originele te krijgen voor een zacht prijsje.

Een mooie anekdote daarover is de volgende: “ De Sovjet Orde van de Overwinning werd slechts 19 maal uitgereikt, o.a. aan Eisenhower en Montgomery, deze beide bleken zelfs geen originele te zijn en bevatten 119 zirkonen i.p.v. briljanten.

U ziet het blijft moeilijk die vraag correct te beantwoorden.
HAWKY schreef:Een mooi voorbeeld van de moeilijkheidsgraad om een origineel aldan niet naslag of namaak te onderscheiden is de "Medaille Coloniale (FR).
Deze werd gemaakt door 16 verschillende fabrikanten die in totaal 103 types maakten, alsook zijn opvolger de "Medaille D'outre Mer" met 19 types. Tel daarbij de 56 mogelijke staafjes heeft men 566 modellen en 1073 varianten van in feite één en dezelfde medaille.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Vuurkruis

Bericht door Paddy »

Guy schreef:De vraag die dan in mij opkomt :

Hoeveel fabrikanten hebben het vuurkruis gemaakt in België ?

Hadden al deze fabrikanten dezelde matrijzen of waren daar verschillen in ?

Guy
HAWKY schreef:Men moet er vanuit gaan dat er minstens 3 verschillende hoofdfabrikanten het vuurkruis geslagen hebben. Waarvan Type 1 met de onderlijnde tekst de originele versie is. Het is zo dat het de fabrikant vrij staat de medaille te slagen in zoverre hij rekening houd met de opgelegde variabelen zoals afmetingen, tekst en afbeelding. Zoals altijd wordt de best biedende firma de fabricatie toebedeeld. Type 2 zonder onderlijning is al goedkoper omdat men een goedkopere matrijs kan maken. Type 3 is kleiner in afmetingen maar zal wel binnen de opgelegde normen gelegen hebben, dus weer goedkoper. Ikzelf heb zelf nog een type die tussen 2 en 3 ligt, de tekening van 3 maar net iets groter, maar niet de maten van 2.
Aan de andere kant werden matrijzen die niet meer voldeden aan de kwaliteitsnormen niet vernietigd maar doorverkocht aan fabrikanten die dan een heropfrissing deden van deze matrijzen en die dan in onderaanneming voor de hoofdfirma werkten met mogelijke nuances van dien.

Greetz
Guy schreef:Welke waren dan die drie hooffabrikanten ?

Ik vermoed dat dit toch namen moeten geweest zijn die al iets bewezen hedden in dit wereldje van de medailles

Ik noem maar enkele firma's

Fonson, Fisch, Mauquoy, Walravens, Heremans, Van Larebeke......

guy
Guy schreef:
Paddy schreef:
HAWKY schreef: (knip) Zoals altijd wordt de best biedende firma de fabricatie toebedeeld. (knip)

Greetz
De goedkoopste dus :)
Daar geloof ik nu geen snars van.
Er is niets nieuws onder de zon.

Als nu nog gefoefeld wordt met de aanbestedingen waarom dan in die tijd niet.

Guy
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Vuurkruis

Bericht door Paddy »

HAWKY schreef:Men mag niet vergeten dat België door de WO I van industriël staat terug naar de middeleuwen gebombardeerd werd. Ondanks dat het vuurkruis eerst in 1934 uitgegeven werd, was er een tekort aan grondstoffen en men was in recessie, goedkopere waren hadden meer afnemers.

Wat de firma's betreft heeft er soms iemand het boek " Recueil illustré des ordres de chevalerie et décorations belges de 1830 à 1963 van H. QUINOT" daar zouden meer gegevens terug te vinden zijn.
Guy schreef:Ik heb dat boek en de Borné ook in mijn bezit. Borné heeft zijn mosterd in dat boek gehaald

In de Borné (die de Quinot aanhaald) staan geen fabrikanten vermeld.

Morgen zie ik de Quinot na, maar ben er 200 % zeker van dat daar ook geen namen in staan, want anders had Borné deze overgenomen.

Groeten

Guy
jef schreef:hallo,
In mijn Quinot ( 4de editie) heb ik ook nog geen fabrikanten teruggevonden.
groeten,
Jef
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Vuurkruis

Bericht door Paddy »

VAN OTTEN JEF schreef:Beste mensen weet iemand misschien wat dit is?

Gevonden tussen een reeks knopen.
Een mooie pins de een is 20mm op 20mm.
De andere is dezelfde maar deze is 15mm op 15mm.
Ik denk dat het echt brons is.
Afbeelding

De achterkant.
Afbeelding

Mvg
Jef
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Vuurkruis

Bericht door Paddy »

Paddy schreef:Werd in het knoopgat (revers) van een burgerpak gedragen door de houders van de vuurkaart.

[link2]Hendriks Medaillehoekje,http://users.skynet.be/hendrik/nl/B1-N-FireX.html[/link2]
guerramundial1 schreef:Bij Koninklijk Besluit van 27 April 1933 wordt het kenteken (de speldjes/reverspins) van de Vuurkaart uitgebracht. Dit is dus ruim twee jaar voordat het vuurkruis wordt ingesteld. Hieronder een paar verschillende modellen.


Afbeelding

Met het Koninklijk Besluit in de hand voldoen alleen de bovenste drie insignes aan de wettelijke beschrijving.

"Anvers: Une croix de Malte chargée en coeur d'une vision de mort entourée d'une coronne de lauriers, avec au premier plan, une casque muni de sa jugulaire supporté par une baïonnette posée en pal la pointe en terre et accompagné à dextre d'un étui à masque à gaz, à senestre d'un tronc d'arbre et en pointe d'un fusil dont le canon a été arraché posé en barre; à l'arrière plan, un élément de tranchée armé d'un réseau de fil de fer barbelé, le tout placé sur deux glaives à l'antique passés en sautoir.

Revers: identique à l'avers sauf que la divise: #Salus patriae, suprema lex# remplace la vision de mort.

L'insigne est en métal simili or de 20 mm d'aile à aile et une épaisseur de 1 mm
."

De kleinere versie onder links voldoet niet aan de afmetingen en aan de achterzijde staat ook de Latijnse tekst niet vermeld.

De drie resterende zijn duidelijk een kopie van het Vuurkruis dat twee jaar later wordt uitgegeven, waarvan de tweede links door een oudstrijdersbond.

Groeten

Wim
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Vuurkruis

Bericht door nick »

==> De drie resterende zijn duidelijk een kopie van het Vuurkruis dat twee jaar later wordt uitgegeven, waarvan de tweede links door een oudstrijdersbond.

==> De bewering als zou de tweede links uitgegeven zijn door een oudstrijdersbond klopt mijns inziens niet. Het is de combinatie van het reversinsigne van de vuurkruisers en van de oorlogsinvaliden.

==> Het kenteken van de oorlogsinvaliden en oorlogsverminkten werd reeds ingesteld tijdens de oorlog (25/04/1917).
Bron: Borné blz 330
dcollect
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2014 23:44

Re: Vuurkruis

Bericht door dcollect »

de medaille waar er sprake van is in het begin van deze post is een restrike en is zeer duidelijk te herkennen aan het materiaal en de afwerking .
ik heb in mijn collectie vele types van deze medaille

kijk maar eens op

http://www.dcollect.net/collection/B001firecross.html

en dan op de link klikken rechts van de medailles en je zal een grote versie te zien krijgen , er zit ook een medaille bij met een extra groot kort kanon :shock:
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”