Spoor netwerk in de Oost Kantons...
Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940
-
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
- Locatie: Vlaams Brabant
Spoor netwerk in de Oost Kantons...
De huidige Oost Kantons, toen aan Pruisen vastgehecht, had een belangrijke spoornetwerk om de troepen tot aan de grens te brengen.
Ben op zoen naar dokumentatie, boeken, etc...
Gericht op het netwerk ten zuiden van de Hoge Venen (van Monchau tot Trois-Vierges, zij takkingen inbegrepen)
Heb reeds :
* toegang tot een NGI kaarten archief van de jaren 1920.
* een kontakt met het NMBS archief
* twee boeken gevonden (Vennbahn & station Sourbrodt).
* een kaart van de Ravel die het hele netwerk dekt (dus fietsen ! )
Hebben jullie andere referenties of een advies ?
Reeds dank !
Ben op zoen naar dokumentatie, boeken, etc...
Gericht op het netwerk ten zuiden van de Hoge Venen (van Monchau tot Trois-Vierges, zij takkingen inbegrepen)
Heb reeds :
* toegang tot een NGI kaarten archief van de jaren 1920.
* een kontakt met het NMBS archief
* twee boeken gevonden (Vennbahn & station Sourbrodt).
* een kaart van de Ravel die het hele netwerk dekt (dus fietsen ! )
Hebben jullie andere referenties of een advies ?
Reeds dank !
-
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 03 jun 2011 12:34
Re: Spoor netwerk in de Oost Kantons...
De NMBS heeft ooit een dik boek over zijn geschiedenis uitgebracht (nu me de naam nog herinneren). Misschien vind je daar wel wat meer info in.
- one_O_five
- Admin
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
- Locatie: Lummen
Re: Spoor netwerk in de Oost Kantons...
Eigenlijk was de Vennbahn een Duits spoor, van Aken over Monchaau naar de Duitse Eifel.
Pas in 1921 is deze baan Belgisch geworden.
In 1914 was er geen verbinding tussen de Belgische en Duitse spoorwegnetten, de lijn 38 (vandaag fiestpad) verliep van Luik tot Montzen, ongeveer tot waar nu het grote entrepot is.
De lijn 38A splitste af juist voorbij Batice naar Verviers, dit trace is nu de A27.
Eupen had geen spoorwegverbinding.
Pas in 1916 bouwden de Duitsers het viaduct in Moresnet, daar ging het via Visè richting Vlaanderen.
Pas in 1921 is deze baan Belgisch geworden.
In 1914 was er geen verbinding tussen de Belgische en Duitse spoorwegnetten, de lijn 38 (vandaag fiestpad) verliep van Luik tot Montzen, ongeveer tot waar nu het grote entrepot is.
De lijn 38A splitste af juist voorbij Batice naar Verviers, dit trace is nu de A27.
Eupen had geen spoorwegverbinding.
Pas in 1916 bouwden de Duitsers het viaduct in Moresnet, daar ging het via Visè richting Vlaanderen.
-
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
- Locatie: Vlaams Brabant
Re: Spoor netwerk in de Oost Kantons...
Ik heb een lijst opgestuurd naar het NMBS archief en wacht op hun antwoord zodra alles verzameld is...
Moet ook naar het Museum Van St-Vith.
Uiteindelijk tamelijk veel te vinden en nog te zien ook !
Moet ook naar het Museum Van St-Vith.
Uiteindelijk tamelijk veel te vinden en nog te zien ook !
- one_O_five
- Admin
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
- Locatie: Lummen
Re: Spoor netwerk in de Oost Kantons...
In St Vith zijn de rails ook al verdwenen, op Google Earth, of Maps, zijn ze nog goed te volgen, ten oosten van St Vith volgt de autostrade gedeeltelijk het tracé van de oude spoorweg.
Bok Lommersweiler moet nog een tunnel zijn, wel afgesloten voor zo ver ik weet.
Bok Lommersweiler moet nog een tunnel zijn, wel afgesloten voor zo ver ik weet.
-
- Berichten: 1031
- Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
- Locatie: Vlaams Brabant
Re: Spoor netwerk in de Oost Kantons...
Het hele spoornetwerk ten zuiden van Eupen is kompleet verwijderd.
Tussentijd reeds 125km Ravel aangepast en een paar km's meer zijn voorzien !
Het positieve zijn de relikten van het spoornetwerk (gebouwen, brukken, viadukten, signalen, ...)
Dus maar fietsen om dit allemaal te bewonderen !
De NMBS blijkt veel info te hebben.
Voor de plannen moet ik blijkbaar bij Infrabel ?
Maar de vele bestaande spoor vzw's hebben ook de nodige dokumentatie om dit allemaal bij te vullen.
Voor de postkaarten kan men terecht by http://www.delcampe.be.
Met wat geduld blijf je beneden de 10E per postkaart...
Ben ook op een belangrijke forum maar eigenaardig genoeg geen interesse voor het onderwerp ?
Ofwel ben ik als konkurrent beschouwd ?
Tussentijd reeds 125km Ravel aangepast en een paar km's meer zijn voorzien !
Het positieve zijn de relikten van het spoornetwerk (gebouwen, brukken, viadukten, signalen, ...)
Dus maar fietsen om dit allemaal te bewonderen !
De NMBS blijkt veel info te hebben.
Voor de plannen moet ik blijkbaar bij Infrabel ?
Maar de vele bestaande spoor vzw's hebben ook de nodige dokumentatie om dit allemaal bij te vullen.
Voor de postkaarten kan men terecht by http://www.delcampe.be.
Met wat geduld blijf je beneden de 10E per postkaart...
Ben ook op een belangrijke forum maar eigenaardig genoeg geen interesse voor het onderwerp ?
Ofwel ben ik als konkurrent beschouwd ?
- one_O_five
- Admin
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
- Locatie: Lummen
Re: Spoor netwerk in de Oost Kantons...
Ik ken de streek vrij goed Georges, als ik ooit tips kan geven, gewoon een pb zenden.