Sluiting Kazerne Bastogne, site van 101 AB

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Sluiting Kazerne Bastogne, site van 101 AB

Bericht door piot1940 »

Toch even onder de aandacht brengen en eventueel intekenen op de petitie

https://www.change.org/p/mr-steven-vand ... igned=true

m vr gr, Jean
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Sluiting Kazerne Bastogne, site van 101 AB

Bericht door georges-cdl »

Ik heb getekend !

Weinig kans dat de kazerne in zijn geheel zal blijven maar dat ze het historisch gebouw van de HQ/101AB maar behouden zou al "win-win" op zichzelf zijn.

Dus een aanrader om te tekenen en hun lange gevecht te ondersteunen !

Reeds dank voor hen ;)
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Sluiting Kazerne Bastogne, site van 101 AB

Bericht door one_O_five »

Ik vermoed dat die petitie niet veel aarde aan de dijk zal brengen, ik heb geen zekerheden maar volgens mij zal het centrum voor restauratie in Bastogne als kazerne in de loop van de tijd leegbloeden en uiteindelijk sluiten.
Wat bekend is als The Nuts Cave, het museum WO II dus vermoed ik dat dit wel zal blijven bestaan, waarschijnlijk zo een regime als de Dodengang en de Kemmelberg.
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Sluiting Kazerne Bastogne, site van 101 AB

Bericht door piot1940 »

Eerlijk gezegd maak ik mij door helemaal geen illusies over.
Maar met een handtekening te zetten heb ik mijn mening gegeven.
Meer kan je toch niet doen.
De vraag is alleen wat ze uiteindelijk met de voertuigen gaan doen. Blijven die behouden, verhuis naar ???? ,verkoop op de privémarkt of verschroten. Ik houd alles voor mogelijk ;)

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Sluiting Kazerne Bastogne, site van 101 AB

Bericht door one_O_five »

De voertuigen en het andere materiaal zijn eigendom van het leger, eigenlijk behoren die tot het patrimonium van het Koninklijk Militair Museum.
Ik denk niet dat die ooit verkocht zullen worden, tegen verkoop was al eens tegenstand, in Brasschaat (Gunfire) is tot nu toe niet voldoende plaats.
C/Gr
Berichten: 106
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:05

Re: Sluiting Kazerne Bastogne, site van 101 AB

Bericht door C/Gr »

Meestal volg ik enkel passief de onderwerpen op dit forum die buiten mijn interesse liggen, maar hier wil ik toch op reageren.
Zonder afbreuk te willen doen aan de beste intenties van dergelijke initiatieven en zij die ze steunen, en het belang van de geschiedenis en de herdenking ervan om het herhalen ervan te voorkomen, is het mijn persoonlijke mening dat het in stand houden van kwartieren, eenheden en wapensystemen om louter historische, emotionele of politieke redenen Defensie vleugellam maken.
Er is simpelweg geen geld meer voor. Het kan nooit de bedoeling zijn Defensie enkel te herleiden tot conservatoren van geschiedenis, tradities en historische sites. Dat is de kerntaak niet en daar is geen budget meer voor.
Moet de site van 101 AB verdwijnen? Natuurlijk niet. Moet Defensie er een kwartier openhouden en personeel tewerkstellen dat enkel dat doet? Mijn antwoord is 'Neen'. Zeker niet als dit ten koste gaat van de operationaliteit van de eenheden die zich wel met de kerntaken moeten bezighouden. Cultuur en onderwijs zijn bevoegdheden van de Gemeenschappen, niet van het Federale niveau, en zeker niet van Landsverdediging. Defensiebudget daaraan besteden is, in huidige tijden van besparingen op dat budget, gewoon absurd.

En vooraleer ik vannacht door die-hard 'Battle of the Bulge' re-enactors, op historisch correcte wijze, uit mijn bed wordt gelicht en achterop een authentieke Willy's jeep wordt gebonden, of voor er maandag een - in Bastogne gerenoveerde - Sherman tank op mijn auto geparkeerd staat, de discussie gaat niet over het belang van geschiedenis en de herdenking, maar over of dit vandaag nog een taak voor Defensie is, en of die belangrijker is dan de operationele taken.

Gewoon mijn mening.

(En reacties over vliegen voor de Koning of met ministers naar Brazilië, vliegende generaals, of over hoe 'in mijnen tijd 1000l diesel in de riolering werd gekapt', gaan die niet veranderen en zijn naast de kwestie.)
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Sluiting Kazerne Bastogne, site van 101 AB

Bericht door one_O_five »

Inderdaad iedereen zijn mening C/Gr, en re-enacting iets meer dan enkel het bewaren van een patrimonium, die hobby is meer levende geschiedenis, meestal uit eigen zakken betaald.
Het materiaal van het Koninklijk Militair Museum, waaronder ook de sites Bastogne en Brasschaat behoren maakt evenzeer deel uit van onze cultuur als Rubens, Mercator, Ambiorix, Eddy Merckx en noem maar op, misschien kunnen de gemeenschappen een deel van de kosten dragen ... maar die zitten ook zonder budget.
Dat het budget van Defensie te klein is daar zijn alle oud militairen het zeker mee eens, wij weten uit ervaring wel dat wat nu uitgespaard word later het drievoudige gaat kosten, hopelijk denken ze na de laatste gebeurtenissen even na voor de geldkraan helemaal dicht is.
Het militair personeel at in Bastogne nog aan het werk is behoort tot een categorie die operationeel niet meer inzetbaar is, en ook niet zo maar aan de deur kan gezet worden, gedurende de laatste vijf jaar is het personeelsbestand van 150 naar 100 teruggegaan, natuurlijke afvloeiing zo als de politiek het zo mooi uitdrukt.

We kunnen eigenlijk deze topic sluiten en gewoon afwachten, de enige zekerheid die we hebben is dat er overal geld te kort is.

PS: Als ik C/Gr uit zijn bed ga lichten zal dat zijn met de Leopard bemand door Lansiers in traditiekledij ;)
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Sluiting Kazerne Bastogne, site van 101 AB

Bericht door piot1940 »

Akkoord, sluit dit maar af.

Normaal zit ik in de sector AB BL interbellum, nooit gedacht dat een voor mij "buitenperiodisch" topic zoveel vloeiend proza zou verwekken. :lol: :lol: :lol: :lol:

Goede avond.
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Sluiting Kazerne Bastogne, site van 101 AB

Bericht door larotje »

Hallo allen,

Het zou jullie toch allemaal moeten aangaan omdat het tijdens het interbellum als kazerne (Heintz-Kazerne) gebouwd werd om de grenswacht van de Ardeense Jagers in onder te brengen. Analoog aan de kazernes te Kaulille, Maaseik, Lanaken, Hombourg, Henri-Chapelle en Vielsalm. Het is dus niet alleen belangrijk voor Americanofiele verzamelaars en historici.

Het is alleen al spijtig om te zien hoe dat sommige gebouwen (schietstand en garages) er nu al uitzien. Die zijn al heel ver onderkomen, veel authentieke gebouwen staan er momenteel nog.

Het zal wel niet lang duren of de gronden zullen wel verkocht worden, een hypermodern winkelcentrum dichtbij de stad. Tegen grof geld kan je met een petitie niet tegenop, helaas.

Mvg,
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Sluiting Kazerne Bastogne, site van 101 AB

Bericht door georges-cdl »

Als een deel van de kazerne het overleefd, is het al positief... dus komt een handtekening van pas !
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Sluiting Kazerne Bastogne, site van 101 AB

Bericht door piot1940 »

Inderdaad, het is onze rol om er tegen te reageren. Of het iets uithaalt is iets anders. Maar dan heb je in elk geval je stem gegeven en is er een kans dat er iets beweegt.
Als we alle zaken die niet tot een kerntaak van "een ministerie in het algemeen" laten wegsaneren dan gaan we pas naar een koude, gestructureerde samenleving waarin alles rendabel moet zijn.

m vr gr, Jean
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Sluiting Kazerne Bastogne, site van 101 AB

Bericht door georges-cdl »

Wat mij ergerd zijn de weinige positieve reakties "ik heb getekend" voor een zogezegde "ABL forum"...
Als iedereen in zijn hoekje blijft zullen wij alleen maar achteruit gaan.
Daarna niet klagen dan !

Er liep destijds een petitie voor het behoud van militaire gebouwen in Dendermonde.
Ik heb ook getekend trouwens.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Sluiting Kazerne Bastogne, site van 101 AB

Bericht door georges-cdl »

Wat mij ergerd zijn de weinige positieve reakties "ik heb getekend" voor een zogezegde "ABL forum"...
Als iedereen in zijn hoekje blijft zullen wij alleen maar achteruit gaan.
Daarna niet klagen dan !

Er liep destijds een petitie voor het behoud van militaire gebouwen in Dendermonde.
Ik heb ook getekend trouwens.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Sluiting Kazerne Bastogne, site van 101 AB

Bericht door georges-cdl »

Wat zeker is, is het behouden van de historische kelder, zijnde het 101AB HQ.

Wie het zal beheren is nog niet beslist.
Volgens mij meer dan waarschijnlijk het Bastogne War Museum
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Sluiting Kazerne Bastogne, site van 101 AB

Bericht door one_O_five »

Bastogne War Museum zal de Heinz Baracks niet in beheer krijgen, maar goed ook want sedert de vernieuwing trekt dat op geen ... meer.
Het KLM word geherstructureerd en krijgt de vorm van een parastatale, de verschillende sites zo als Bastogne, Brasschaat en de dodengang worden onafhankelijk met een plaatselijk bestuur.
Voor zo ver ik weet zal de toeristische dienst van de gemeenten gaan samenwerken en de er gestationeerde militairen kunnen onder bepaalde voorwaarde blijven.
Meer details heb ik spijtig genoeg nog niet.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Sluiting Kazerne Bastogne, site van 101 AB

Bericht door georges-cdl »

Dank un 105 !

Zodra je er meer van weet, graag nieuws. ..
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Sluiting Kazerne Bastogne, site van 101 AB

Bericht door georges-cdl »

Volgens La Libre Belgique, blijkt dus Bastogne op de lijst te staan met Tielen, Iepre, Doornik om gesloten te worden.

Voor Bastogne kan ik dit wel verstaan daar ze weinig produceren op militair vlak.
Spijtig voor mijn vrienden die er werken.
Maar vergeleken met de pivésektor, behouden ze hun jobs, niet te onderschatten.
Marche-en-Famenne is 40km ver, dus degelijk kwa verplaatsingen.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Sluiting Kazerne Bastogne, site van 101 AB

Bericht door Walesha »

Tielen sluiten??? Ze hebben er recent nog maar heel wat verbouwingswerken gedaan?
wolf
Berichten: 273
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:29

Re: Sluiting Kazerne Bastogne, site van 101 AB

Bericht door wolf »

en waar gaan de para's (euh... de Rangers) dan naartoe?
PaCo: 2Codo '70-'71, rappels: '74, '81
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Sluiting Kazerne Bastogne, site van 101 AB

Bericht door one_O_five »

In de loop van volgende dagen zou de ministerraad een beslissing nemen, er bestaat de kans dat de para's naar Brasschaat verhuizen, hier is nog plaats voor een licht bataljon met niet al te veel voertuigen, verder zijn er de nodige schietstanden, een oefenterrein en het vliegveld.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Sluiting Kazerne Bastogne, site van 101 AB

Bericht door Walesha »

Het gemeentebestuur van groot-Kasterlee waar Tielen een deelgemeente van is reageert bij monde van de burgemeester verbolgen over het gerucht als zou 3Para in Tielen moeten verhuizen... hieronder een kort artikel uit de regionale krant De Postiljon:
---------------------------------------------------
Waarom moet 3 Para in Tielen blijven?
Vorige week schreef een Franstalige krant dat de kazerne in Tielen misschien wordt gesloten door minister van Defensie Vandeput (N-
VA). Dat lijkt me absoluut geen goed idee!
De gemeente Kasterlee is peter van het derde bataljon Paracommando en de para’s zijn op hun beurt
peter van de school de 3Master en van ’t Margrietje.
In de loop der jaren zijn er sterke banden gegroeid die zich uiten in touwenparcours, stratenlopen of de cultureel hoogstaande peterconcerten.
Er is de voorbije jaren ook geïnvesteerd in de kazerne (wachtlokaal, parking) nadat de para’s van Diest naar Tielen zijn verhuisd.
De afgelopen decennia zijn er in de Kempen heel wat militaire bases gesloten. Onder meer in Olen, Turnhout (kazerne Blairon) of Ravels.
Het zou voor onze regio moeilijk te verteren zijn als we nu ook nog eens Tielen zouden verliezen. Veel van de 500 militairen en hun gezinnen wonen in de nabije omgeving. Een verhuis zou voor hen zwaar aankomen.
Een kazerne is een bron van tewerkstelling en heeft altijd een economische impact. In die zin is een evenwichtige spreiding van militaire installaties over het ganse land meer dan verantwoord.
De para’s zijn een vertrouwd gezicht in onze gemeente en bij de bevolking leeft veel sympathie voor hun missies in het buitenland en hun bewakingsopdrachten in het binnenland. Officieel is er nog niets beslist. Maar het kan zeker geen kwaad om duidelijk te stellen dat Kasterlee
en de Kempen de para’s hier willen houden!

Ward Kennes, Burgemeester van Kasterlee
Vlaams volksvertegenwoordiger

Hier is dus duidelijk het laatste woord nog niet over gezegd! :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Kazernes van het Belgische leger - casernes de l'armée belge”