Mysterieus handwapen

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
roger1121940
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mar 2013 19:13

Mysterieus handwapen

Bericht door roger1121940 »

Een heel merkwaardige oude revolver, vrij zwaar, diameter van de loop 25 mm.
Enig idee waarvoor die diende? En de periode?
Alvast bedankt
R.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Echobravo
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 mei 2011 20:28

Re: Mysterieus handwapen

Bericht door Echobravo »

roger1121940 schreef:Enig idee waarvoor die diende? En de periode?
Hello Roger,

Pistool lijkt me alle kenmerken te hebben van het Duitse vuurpijlpistool, Hebel.
Op de linker zijflank zou je een nummer moeten kunnen waarnemen.

Waarvoor die diende ? : zou kunnen als noodpistool of als seingever bij het begin van een offensieve actie.

Periode : in gebruik tijdens 14-18.

Mvg



Eric B
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Mysterieus handwapen

Bericht door nick »

Hallo,

=> Duits of Belgisch seinpistool uit WOI.

=> Misschien niet onbelangrijk, wapen is vergunningsplichtig.

Groeten,

Nick
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Mysterieus handwapen

Bericht door Bram1940 »

Nick,

Dat wist ik niet. Is dit zo voor alle signaalpistolen zo? Ik neem aan dat die dan niet vallen onder de versoepelde regeling voor HFD-wapens.

Groeten,
Bram
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Mysterieus handwapen

Bericht door Walesha »

Morgen hebben wij vergadering met de club, ik zal eens navragen of een seinpistool ook onder de noemer "vuurwapen" valt.
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Mysterieus handwapen

Bericht door nick »

Bram1940 schreef:Nick,

Dat wist ik niet. Is dit zo voor alle signaalpistolen zo? Ik neem aan dat die dan niet vallen onder de versoepelde regeling voor HFD-wapens.

Groeten,
Bram

Volgens de inside info waarover ik beschik worden alle seinpistolen waarvoor geen vergunning voorhanden is sowieso in beslag genomen.
Sommigen interpreteren de wet wat soepeler, anderen heel strikt. Afhankelijk waar je woont en/of opereert.
De FedPol leest trouwens ook de fora en de verkoopsites, velen die zich met dergelijke spullen inlaten mogen vroeg of laat een klop op de deur verwachten...

Mvg,

Nick
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Mysterieus handwapen

Bericht door nick »

Walesha schreef:Morgen hebben wij vergadering met de club, ik zal eens navragen of een seinpistool ook onder de noemer "vuurwapen" valt.

Wees daar maar heel zeker van... Het zijn niet de clubs, verzamelaars, cafépraters, al of niet zelfverklaarde experts die dit bepalen, het is de wetgever en de mensen die nazicht doen op het naleven van die wetten.

Mvg,

Nick
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Mysterieus handwapen

Bericht door Walesha »

Bij ons in de club zitten een paar fervente wapenliefhebbers die de wet ter zake op de voet volgen om in orde te blijven enne: " de mensen die nazicht doen op het naleven van die wetten."... jaja, als het punt bij paaltje komt weten die just niks, daar kan ik wel een paar absurde voorbeelden van geven van hoe goed die wel op de hoogte zijn!
Enfin, straks eens horen wat ze zeggen.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Mysterieus handwapen

Bericht door Bram1940 »

nick schreef:
Walesha schreef:Morgen hebben wij vergadering met de club, ik zal eens navragen of een seinpistool ook onder de noemer "vuurwapen" valt.

Wees daar maar heel zeker van... Het zijn niet de clubs, verzamelaars, cafépraters, al of niet zelfverklaarde experts die dit bepalen, het is de wetgever en de mensen die nazicht doen op het naleven van die wetten.

Mvg,

Nick
Nick,

Geen probleem hoor, ik ben met alles in orde. Dat betekent echter wel dat er voor ieder vaartuig/vliegtuig waarop een seinpistool aanwezig is, iemand een vergunning moet kunnen voorleggen ...

Groeten,
Bram
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Mysterieus handwapen

Bericht door nick »

Bram1940 schreef:
nick schreef:
Walesha schreef:Morgen hebben wij vergadering met de club, ik zal eens navragen of een seinpistool ook onder de noemer "vuurwapen" valt.

Wees daar maar heel zeker van... Het zijn niet de clubs, verzamelaars, cafépraters, al of niet zelfverklaarde experts die dit bepalen, het is de wetgever en de mensen die nazicht doen op het naleven van die wetten.

Mvg,

Nick
Nick,

Geen probleem hoor, ik ben met alles in orde. Dat betekent echter wel dat er voor ieder vaartuig/vliegtuig waarop een seinpistool aanwezig is, iemand een vergunning moet kunnen voorleggen ...

Groeten,
Bram
Die vallen onder de term: "die een wettige reden kunnen voorleggen"

Mvg,

Nick
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Mysterieus handwapen

Bericht door Walesha »

Ziezo, de nodige info verkregen en een seinpistool is idd een "vuurwapen" en vergunningsplichtig, volgens de recente wapenwet ook als het demil is!
Ik heb gisteren de foto laten zien en je hebt een grote kans dat, wanneer je dit in deze staat aanbied, je wandelen wordt gestuurd want zo te zien lijkt het ons meer een stuk roest. Wil je op zeker spelen ga er best er even mee langs op het politiekantoor van je gemeente.
Uncle Goose
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 mei 2011 17:46
Locatie: Gentbrugge
Contacteer:

Re: Mysterieus handwapen

Bericht door Uncle Goose »

Is wel al even een topic van een tijdje geleden maar ik vraag me af waar men het idee vandaan haalt dat een seinpistool vergunningsplichtig is? Reinste onzin, men heeft helemaal geen vergunning nodig voor een seinpistool. Zie dit stuk van de wapenwet. Wel is de dracht hiervan op openbaar terrein onderhevig aan een wettige reden (en wat die juist zijn staat niet beschreven waardoor eigenlijk deze regel eigenlijk onwettig is).

§ 2. Als vrij verkrijgbare wapens worden beschouwd :
1° de blanke wapens, de niet-vuurwapens en de namaakwapens waarvoor geen bijzondere regeling geldt;
2° de vuurwapens met een historische, folkloristische of decoratieve waarde zoals bepaald door de Koning. Indien dergelijke vuurwapens buiten het kader van historische of folkloristische manifestaties voor het schieten worden bestemd, worden zij evenwel beschouwd als vergunningsplichtige vuurwapens; (dit was vroeger de HFD lijst, deze is afgeschaft maar bepaalde oude wapens zoals voorladers zijn nog steeds vrij, het hangt af van patentdatum)
3° de vuurwapens die, overeenkomstig de regels vastgesteld door de Koning, definitief voor het schieten onbruikbaar zijn gemaakt;
de vuurwapens die ontworpen zijn voor het geven van alarm of signalen, reddingsactiviteiten, slachten van dieren of visserij met harpoenen, of bestemd zijn voor industriële of technische doeleinden, mits zij alleen voor dat welbepaalde gebruik kunnen worden aangewend, overeenkomstig regels vastgesteld door de Koning. Artikel 5 is niet van toepassing op deze wapens.
Gebruikersavatar
Walesha
Berichten: 450
Lid geworden op: 14 feb 2014 11:44
Locatie: Kasterlee
Contacteer:

Re: Mysterieus handwapen

Bericht door Walesha »

Aha... ik had er zelf al mijn twijfels over en ik ga één dezer dit hier onder de neus van onze voorzitter duwen! :lol:

Enne: een "wettige" reden is bvb politie- en bewakingsagenten en militairen in het kader van de uitoefening van hun dienst, bij re-enactment en living history wanneer dit deel uitmaakt van het geheel. Verder kunnen er tal van andere uitzonderlijke redenen zijn die dan individueel gericht zijn en worden bekeken.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1863
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Mysterieus handwapen

Bericht door canadian2nd »

Hier de bedenkingen van een Officier Federale Politie - expert in de Wapenwet.
Aan alle bezitters : eens GOED lezen.
Ik hoop hiermee voor enige duidelijkheid te hebben gezorgd .... ook bij de "die hards" in verband met de wapenwet

mvg

canadian


Problematiek rond bezit van seinpistolen.
Art.3§2 4° van de wapenwet 8 juni 2006 plaats de vuurwapens die dienen om signalen te geven in de categorie van de vrij verkrijgbare wapens. Het bezit thuis, vervoer en het verhandelen is vrij. De dracht op openbare plaatsen mag enkel met een wettige reden. Maar er moet met enkele zaken rekening worden gehouden.
Definitie van een seinpistool in Art.1 van KB 1 maart 1998.
seinpistool: vuurwapen uitsluitend ontworpen voor geven van noodsignalen of reddingsactiviteiten, zoals seinkanonnen en vuurpijlpistolen.
Vrij bezit van een seinpistool: Art.2 van KB 1 maart 1998.
Seinpistolen die patronen met hagel of kogel kunnen afschieten zijn vergunningsplichtig.
Seinpistolen die geen hagel of kogel kunnen afschieten (en dus enkel een seinpatroon), zijn vrij op voorwaarde dat de houder steeds kan bewijzen ze nodig te hebben voor zo’n activiteit.( ook Art.13 van KB 29 Dec 2006 en omzendbrief 25 oktober 2011, punt 3.3.2.3)
Dit “bewijzen” werd nadien tijdens een debat door Dhr Ide (BZ) zelf gerelativeerd in die zin dat de noodzaak van het bezit slechts dient bewezen te worden in geval van dracht of vervoer van een seinpistool, als wettige reden. Waaruit kan afgeleid worden dat het bezit ervan thuis wordt gedoogd. Maar van die uitspraak heb ik geen geschreven bevestiging.
Bedenkingen.
Uiteraard mag het bezit van een seinpistool geen gevaar inhouden voor de openbare orde of veiligheid, wat geldt voor elk wapen. Hier spelen vooral de intenties en verantwoordelijkheidszin van de houder een grote rol. Mensen bij wie al jaren een oud seinpistool als versiering aan hun schouw hangt en waarvoor ze geen patronen hebben, kan men moeilijk een “gevaarlijk” situatie noemen. Dat is patrimonium. Er werd ook nooit expliciet aan de burger opgelegd om seinpistolen aan te geven.
Volgens de Europese richtlijnen worden seinpistolen niet als vuurwapens beschouwd. De verkoop ervan hoeft niet door een wapenhandelaar te gebeuren.
Ook geldt de algemene regel dat alle vuurwapens gemaakt vóór 1895 vrij zijn, alsook de vuurwapens die door de proefbank geneutraliseerd zijn.
In de grondwet staat dat niemand van zijn eigendom kan ontzegd worden, zonder billijke vergoeding.
Het in beslag nemen van een seinpistool, zonder dat er ernstig gevaar voor de openbare orde of veiligheid kan bewezen worden, kan een inbreuk op het grondwettelijk recht op bezit uitmaken. De verbeurdverklaring kan enkel door een rechter uitgesproken worden. De politie mag dus niet op eigen initiatief het seinpistool laten vernietigen.
Wanneer de politie een seinpistool in beslag neemt moet dit 100% wettelijk verantwoord zijn, anders bestaat er risico op klacht en tuchtrechtelijke, strafrechtelijke en burgerrechtelijke vervolging voor de politieambtenaar die in de fout ging door de wet niet correct toe te passen.[/color]
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Uncle Goose
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 mei 2011 17:46
Locatie: Gentbrugge
Contacteer:

Re: Mysterieus handwapen

Bericht door Uncle Goose »

Heh, ik heb een rubberbootje, dus ik kan altijd bewijzen dat ik het nodig heb als ik met dat rubberbootje op het water ga varen :twisted: .

Als je het enkel als deco in huis hebt hoeft men zich geen zorgen te maken, ben je natuurlijk zo dom om ermee de stad in te trekken en daar wat te prutsten dan zal je inderdaad pech hebben, maar das zo met alle "vrije" wapens.

Nochtans maakt de wapenwet zelf geen vermelding van het feit dat er een voorwaarde is, ze zegt louter dat het een vrij wapen is en dat de dracht onderhevig is wettige redenen.
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”