Foto's: '20's - '30's - '40's

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Foto's: '20's - '30's - '40's

Bericht door Sgt. Veldeman »

Ik heb een paar foto's ontvangen die te situeren zijn tussen de twee wereldoorlogen. En zoals altijd rijzen er vragen. Die zal ik hier stellen. Ik hoop dat jullie mij zo goed mogelijk kunnen helpen.
Hier zijn ze:

Kan iemand de tekst ontcijferen: 'Souvenir à mon camarade Auguste de mon séjour en ..(?).., Emile'

Afbeelding

Kan iemand me zeggen wat 'les colis corps' betekent ? Sorry voor de positie van de foto. Ik wist niet hoe ik hem moest draaien.

Afbeelding

Is de ster op zijn mouw een mitrailleurster ?

Afbeelding

Afbeelding

Wordt vervolgd...
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
larotje
Berichten: 215
Lid geworden op: 05 jun 2011 17:24

Re: Foto's: '20's - '30's - '40's

Bericht door larotje »

De man met de mitrailleurster is duidelijk bij de fotograaf genomen. Dikwijls komen deze foto's terug met de witte handschoenen, privé aangekocht uniform, aluminium helm (zie posities van de rivetten, die trouwens ook privé aankoop is en niet reglementair), opgeplakte kraagspiegels, onderscheiding (mitrailleurster in dit geval, die lijkt er zelfs bij de minste beweging vanaf te vallen).

Ware het niet dat men voor een Carabinier hier de verkeerde wapenkleur gebruikt heeft, dit lijken zelfs infanteriekraagspiegels met een jachthoorn.

Bocherie is misschien een spotnaam voor het thuisland der Boches.

Sgt Veldeman laat het vervolg maar komen.

Mvg,
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Foto's: '20's - '30's - '40's

Bericht door Sgt. Veldeman »

Vervolg:

Hier de foto in zijn normale positie

Afbeelding

Zie ik dat verkeerd of heeft hij een ruitersbroek aan ?

Afbeelding

Iemand een idee wat hij in zijn borstzak heeft zitten ? Wat de fourragère betekent ? En wat hij op zijn kraagspiegels heeft ?

Afbeelding

Ik gok Vestingskarabinier met mitrailleurster in fort VI ?

Afbeelding

Wordt vervolgd...
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Foto's: '20's - '30's - '40's

Bericht door piot1940 »

Op de eerste foto heeft de zittende soldaat rechts nog een jas, een Amerikaans, met de tweeknopenepauletten. Dit model van epauletten is ergens ontstaan begin 1818 en is maar een korte tijd in gebruik geweest. De bestaande stocks werden gewoon opgebruikt. De foto is dus ergens van dienstplichten kort na de eerste wereldoorlog, hoogstens beginjaren 1920.
Op de bonnet de police zie ik het cijfer 7 dat ook voorkomt op de epauletten. Er is geen tweede element op de epauletten. De spiegels zijn vrij donker met een donkere bies. Het 7e Artillerie (reglement 1921)
"Les colis corps": onbekend

Tweede foto met ruiter of cyclistenbroek: gezien de tweeknopenepauletten ook kort na WO1

Derde foto: Als ik me niet vergis: grenadier, jaren 20

Vierde foto met helm, 6e Karabiniers eind jaren 20 -- jaren 30. (groene spiegel met gele bies, jachthoorn op spiegels, Romeinse VI en kroon op epaulette), etoile de mitrailleur

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Foto's: '20's - '30's - '40's

Bericht door Sgt. Veldeman »

Vervolg:

Voor wat staat de fourragère ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor de paardenliefhebbers
Afbeelding

Afbeelding

Voila, dit waren ze voorlopig.

Alle info, 'correcties' (fouten op de foto's), en evt. vragen welkom

Mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”