La première bataille Belge, Rabosée 5-6 Août 1914

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

La première bataille Belge, Rabosée 5-6 Août 1914

Bericht door Paddy »

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2010 2:17

La première bataille Belge, Rabosée 5-6 Août 1914

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: La première bataille Belge, Rabosée 5-6 Août 1914

Bericht door Paddy »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fin - Einde
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: La première bataille Belge, Rabosée 5-6 Août 1914

Bericht door Paddy »

bcordens schreef:Bedankt Paddy voor het posten van dit boekje! Ik ben er heel wat wijzer uit geworden.

Mijn overgrootvader, Edouard Jorissen, was namelijk soldaat bij het 9de vestinginfanterieregiment. Hij heeft in de jaren 60 na lang aandringen van mijn vader enkele van zijn ervaringen tijdens de oorlog opgeschreven, maar het is geen coherent verhaal. Ik heb geprobeerd om 'zijn oorlog' te reconstrueren aan de hand van zijn schrijfsels.

Hij schrijft dat hij met zijn eenheid gestationeerd was tussen de forten van Barchon en Evegnée. Dit verwarde mij eerst omdat ik er vanuit ging dat het 9de vesting dichter bij het 9de linie zou gepositioneerd staan, aangezien deze eenheid toch een afsplitsing van het 9de linie was. Het 9de linie lag echter meer naar het zuiden toe, bij Boncelles en Embourg.

Aan de hand van dit boekje kan ik echter afleiden dat het 9de vesting bij het 14de linie ingedeeld was. Of begrijp ik dit verkeerd? Het zou heel goed kunnen, want hij schrijft ook dat ze zich terugtrokken de 6de augustus op bevel van "de heer kolonel Streids, chef van het 14de linieregiment" (zijn woorden). Ze trokken zich terug richting Wandre, waar volgens Edouard zwaar gevochten was. Dit is dus waarschijnlijk de slag bij Rabosée geweest? Zijn weg gaat dan verder naar Herstal (waar een eenheid Duitsers tussen hen en het 11de linie in de tang genomen werd) en vervolgens naar Milmort (bij het fort van Liers). Hier vermeldt hij het 14de linie nog eens. Van daaruit gaan ze terug richting de Citadel van Luik. Uiteindelijk werd hij op 7 augustus gevangen genomen bij Ans, nadat ze volledig omsingeld waren.

Zijn eerste nachten in gevangenschap brengt hij door in de Chartreuse te Luik. Daarna trekken ze te voet naar Eupen (toen nog Duits) waar ze op de trein gezet worden. Hij verblijft 5 dagen in het Sennelager bij Paderborn. Dan weer de trein op, en hij komt terecht in het Munsterlager bij Hannover, waar hij enkele jaren zal verblijven. Op het einde van de oorlog bevindt hij zich bij een Duitse boerenfamilie in het dorpje Quarrendorf, een dertigtal kilometer ten zuiden van Hamburg. Hier werd hij goed behandeld en hij zal na de oorlog contact blijven houden met de familie.

Na de Wapenstilstand gaat hij naar Soltau waar blijkbaar alle krijgsgevangenen uit de streek verzameld werden. Hier wordt hij op een trein gezet. Hij verwacht terug naar België te gaan maar komt in de Elzas terecht, in de stad Thionville. Het duurt hem daar allemaal wat te lang en hij besluit om met enkele andere gevangenen op eigen houtje naar huis te gaan. Hij moet uiteindelijk rond 20 januari 1919 terug thuis zijn geweest.

Ik ben nog op zoek naar zoveel mogelijk informatie. Alles is welkom: het 14de linie en het 9de vestinginfanterie (veldslagen, historie, wat gebeurde er met deze eenheden tijdens en na de slag van Luik), informatie rond Belgische krijgsgevangenen, de kampen, ... ik probeer al deze informatie te koppelen aan zijn verhaal.

Mocht iemand geïnteresseerd zijn kan ik foto's van hem in krijgsgevangenschap hier proberen online te zetten, samen met enkele andere voorwerpen die ik nog van hem heb.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: La première bataille Belge, Rabosée 5-6 Août 1914

Bericht door Paddy »

eaw458 schreef:Intressant boekje - dank u. Hier is de PDF voor wie het wil downloaden:



Ik doe ook hier te lande (UK) aan familieonderzoek van de andere helft van de trouwboek, en het valt me steeds weer op hoeveel energie hier gestoken wordt in de herinnering aan oorlogsslachtoffers. Er loopt hier al jaren een vrijwilligers project dat elke grafsteen van een gesneuvelde militair van het Gemenebest waar ook ter wereld fotografeert en waar je voor een kleine vrijwillige bijdrage een foto van een grafsteen toegestuurd krijgt, en dan is er nog de uitstekende databank van de Commonwealth Wargraves Commission.

Waarom is Belgie daar nooit aan toe geraakt?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: La première bataille Belge, Rabosée 5-6 Août 1914

Bericht door Paddy »

Vestingjager schreef:Er bestaan 2 goede WOI-databases, één van ons aller Paddy en de andere van het IFF museum. Beiden zijn privé-initiatieven en voor een stuk aanvullend.

Verder heb je nog de website Bel Mémorial van Danny Delcambre, die handelt over alle gesneuvelde Belgische militairen en hier staan ook al veel graffoto's op.

Het project van die Britse graffoto's is trouwens ook een privé-initiatief en steunt op vrijwilligers van over de hele wereld.

Ik ben altijd bereid mijn graffoto's te delen, als er zich iemand geroepen voelt om hier een database over aan te leggen..... :roll: :wink:
bcordens schreef:
Vestingjager schreef:Eenheden van het 9e de Forteresse en het 14e Linie zijn ook ingezet tijdens de slag om Sart Tilman op 5 en 6 augustus 1914.
Bedankt! Al vermoed ik dat hij daar niet bij was. Hij had reeds een gezegende leeftijd bereikt toen hij zijn notities maakte, maar geestelijk was hij nog perfect en hij was zeer bekend met de streek (hij werkte in Luik), dus ik denk niet dat hij dit zou vergeten zijn.

Het is voor mij zeer moeilijk om aan de details te komen. Ik had zijn dossier al opgevraagd maar ze hadden bijna niets, enkele pensioensaanvragen, en dat was het.
Maar toen ik vandaag een stapel papieren doornam kwam ik op een papier uit met o.a. de volgende tekst:

Soldaat milicien klas 1902, stamboeknummer 51273
9. Linieregiment 2. B.on - 1. Comp.
In dienst getreden de 1-10-1902 tot 28-9-1904.
Heropgeroepen de 26-8-1906 tot de 28-9-1906.
id. 5. B.on 1. Comp. Forteresse, te Luik
de 1-8-1914 tot 19-1-1919.
1 frontstreep
7 gevangen strepen


Als ik het goed begrijp was hij in augustus 1914 dus ingedeeld bij het 5de bataljon? Is er soms interessante lectuur hieromtrent? Zou er ook een soort 'krijgsgevangenendossier' bestaan? Alle info is welkom.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Thieu
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jan 2012 20:44

Re: La première bataille Belge, Rabosée 5-6 Août 1914

Bericht door Thieu »

Dit is inderdaad een zeer interessant boekje! Kan iemand me vertellen waar ik het kan vinden?
Mijn grootoom diende als korporaal bij de 14de ligne, linie 1/3. Hij sneuvelde op 5 of 6 augustus 1914 in de slag bij Rabosée.
Ik zou graag wat meer over hem kunnen terugvinden.
Hij ligt begraven op het militair kerkhof van Raboséé.
walex
Berichten: 125
Lid geworden op: 03 nov 2011 17:46

Re: La première bataille Belge, Rabosée 5-6 Août 1914

Bericht door walex »

Thieu schreef:Dit is inderdaad een zeer interessant boekje! Kan iemand me vertellen waar ik het kan vinden?
Mijn grootoom diende als korporaal bij de 14de ligne, linie 1/3. Hij sneuvelde op 5 of 6 augustus 1914 in de slag bij Rabosée.
Ik zou graag wat meer over hem kunnen terugvinden.
Hij ligt begraven op het militair kerkhof van Raboséé.

wat is zijn naam?
Thieu
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jan 2012 20:44

Re: La première bataille Belge, Rabosée 5-6 Août 1914

Bericht door Thieu »

Zijn naam is Stinckens Mathieu (Matthias) uit Bocholt
Thieu
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jan 2012 20:44

Re: La première bataille Belge, Rabosée 5-6 Août 1914

Bericht door Thieu »

Heeft iemand een idee waar ik zijn persoonlijk militair dossier kan terugvinden of raadplegen?
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: La première bataille Belge, Rabosée 5-6 Août 1914

Bericht door Paddy »

Thieu schreef:Heeft iemand een idee waar ik zijn persoonlijk militair dossier kan terugvinden of raadplegen?
zie [link2]Persoonlijke militaire dossiers,http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=40&t=232[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Thieu
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 jan 2012 20:44

Re: La première bataille Belge, Rabosée 5-6 Août 1914

Bericht door Thieu »

Wordt er na een veldslag een soort van verslag geschreven over de omstandigheden en gebeurtenissen van de schermutseling?
Indien ja, weet iemand waar je zo'n verslag kan terugvinden?
Ik las ooit ergens dat ook de brancardiers na de vijandelijkheden een summier rapport maakten van gewonden en gesneuvelden en in welke toestand ze teruggevonden werden. Klopt dat?
D. Timmermans
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mei 2013 16:55
Locatie: Roucourt
Contacteer:

Re: La première bataille Belge, Rabosée 5-6 Août 1914

Bericht door D. Timmermans »

Alle 213 naamplaten van de begraafplaats te Rabosée werden gestolen !
Schandalig.

http://www.rtl.be/videos/video/513452.aspx
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: La première bataille Belge, Rabosée 5-6 Août 1914

Bericht door wsegers1 »

Inderdaad schandalig en ik het gevoel dat dit niet de laatste diefstal zal zijn op een militaire begraafplaats.
Laten we hopen dat men de dieven snel kan vatten.

groetjes

Willem
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”