Luchtsirene

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Luchtsirene

Bericht door Sgt. Veldeman »

Ik heb mij onlangs een luchtsirene gekocht van Elektror en vroeg mij af of ze Belgisch was (naoorlogs doorgebruikt) of Duits ? Is ze oorlogs of naoorlogs ? En alle verdere informatie of correcties zijn welkom.

Op het plaatje staat
'K. W. Müller'
'Esslingen a. N.' (Esslingen am Neckar)
Form (?): HSM7
'Nr. 243902'
'Kenn Nr.: RL4-37/55' (wat kan je hier uit afleiden ?)

Afbeelding

Het 'knopje' is om het volume te regelen. Om de kleppen open of toe te zetten. Op deze foto staat het op stil.

Afbeelding
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Luchtsirene

Bericht door Sgt. Veldeman »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er is wel nog wat opkuis aan.

Mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
mava105
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: Luchtsirene

Bericht door mava105 »

http://www.elektror.de/nl/het_bedrijf/n ... venementen
Klikken op "het bedrijf" , en dan op "Geschiedenis"
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Luchtsirene

Bericht door Sgt. Veldeman »

Bedankt voor de link, maar die had ik al gevonden.

Het is wel spijtig dat ge niet 'all the way' kunt gaan. Zo'n sirene is in Lokeren namelijk (en misschien ook in andere steden) het oproepsignaal voor de pompiers als het elektronisch oproepsysteem (door biepen of zo) niet werkt.

Alle verdere info is welkom.

Mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
tsjokke
Berichten: 304
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:28

Re: Luchtsirene

Bericht door tsjokke »

[quote="Sgt. Veldeman"]Ik heb mij onlangs een luchtsirene gekocht van Elektror en vroeg mij af of ze Belgisch was (naoorlogs doorgebruikt) of Duits ? Is ze oorlogs of naoorlogs ? En alle verdere informatie of correcties zijn welkom.

Gedurende mijn tijd in de 9 wing in Duitsland(1973-1990) werden identieke sirenes alleszins nog gebruikt tijdens oefeningen.
Ik vermoed daf het naoorlogs geproduceerde apparaten waren.
De klep regelde de toonhoogte van het geluid.Het was dus mogelijk om een gemoduleerde toon voort te brengen
tsjokke
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Luchtsirene

Bericht door BPS10 »

Inderdaad Tsjokke ook in mijn BSD tijdperk was deze (k)luchtsirene nog steeds ten velde tijdens oefeningen in gebruik.
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Luchtsirene

Bericht door homefront »

Inderdaad na de oorlog door het leger en brandweer gebruikt maar deze sirenes op driepoot zijn bijna allen voor en tijdens de oorlog geproduceerd. Dit is een Duits model van voor de oorlog!
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Gebruikersavatar
homefront
Berichten: 265
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:29
Contacteer:

Re: Luchtsirene

Bericht door homefront »

De Belgen en Britten hadden een gelijkaardig model. Ik heb nog nooit zo'n model gezien die naoorlogs is.
De Belgische luchtbescherming had reeds voor de oorlog zo'n sirenes op driepoot. Ook waren er toen al heel wat elektrische sirenes. Daarvan heb ik er ook 2. Die werden dan op de daken gezet om luchtalarm te geven.
Mvg,
Brecht
Mijn website: http://www.hethuisvan4045.webs.com/
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”