helm 1915

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
buffalo
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mei 2011 07:43

helm 1915

Bericht door buffalo »

Mijn helm is overgeschilderd. Maar ik wil graag de overgeschilderde verflaag verwijderen en de originele verflaag zo min mogelijk te beschadigen. Weet je iemand hoe ik deze klus het beste kan aanpakken?
Alle info is meer dan Welkom.
Dank bij voorbaat.
Mvg
Buffalo
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: helm 1915

Bericht door canadian2nd »

Had hetzelfde voor en ik heb het opgelost met afbijtmiddel.
Maar .... je verliest veel originele kleur !
De vraag is : op het moment dat hij overschilderd werd, hoeveel originele kleur schoot er dan nog over ?
Dit weet je nooit.
Dus : het grote dilemma : zo laten of restoreren

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
jef
Sponsor 2022-2023
Berichten: 787
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:11

Re: helm 1915

Bericht door jef »

Jan, buffalo,
Afbijtmiddel zou ik niet geruiken, het is heel drastisch en erg agressief. Een oplosmiddel is minder agressief maar het duurt ook langer vooraleer er verf afgaat. Ik heb vroeger nog een oplosmiddel gebruikt die eveneens aan vernis toegevoegd werd. Dit oplosmiddel mag echter niet meer gebruikt worden voor de geur die het verspreid. Ik ken jammergenoeg de naam niet meer, maar ik had goede resultaten, men noemde het in de volksmond diluant. Ook misschien eens proberen met ontvlekker (detacheur) CCl4, amylacetaat, alcohol . Er is een mogelijkheid dat de oorspronkelijke verflaag en de verflaag die erop volgde een verschillend oplosmiddel gebruikten. M.a.w. als je met een oplosmiddel de nieuwe verflaag kunt verwijderen is het niet zeker dat de oorspronkelijke verflaag erg aangetast wordt. Een echt afbijtmiddel neemt alles weg. Ik zou zeggen een beetje zoeken... spreek misschien eens een schilder, misschien kan hij je in een bepaalde richting wijzen.
Succes,
Jef
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: helm 1915

Bericht door piot1940 »

Beste,

Het product dat niet meer mag gebruikt worden had waarschijnlijk een nogal zoetige geur. Ik vermoed dat het trichloorethyleen was. Dit is inderdaad ondertussen van de markt gehaald.
Mogelijks kan je eens proberen met synthetische thinner, verkrijgbaar in "den brico", of in tweede instantie "cellulose thinner". Deze laatste is heel wat sterker en gebruik ik soms om verfborstels in uit te kuisen.
Probeer op een klein plaatsje van de helm, bvb aan de binnenkant van de helmrand met een vodje, gedrenkt in het product. Gewoon rondwrijven en zien of de verf oplost. Wel goed ventileren of je wordt er high van met koppijn als gevolg. Best buiten werken. Wel opletten dat het product niet doorwerkt tot op de onderliggende laag.

Nu weet ik wel dat een stevig aantal helmen uit WOI tijdens het interbellum van een nieuwe laag verf voorzien werden. Is het niet deze laag die je wenst te verwijderen?

m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: helm 1915

Bericht door canadian2nd »

Danke Jef. Ik heb ook eerst geprobeerd met aceton. Dit lukte wel maar niet goed genoeg. Ik had een Adrien 1915 gekregen van Roger maar die was helemaal herschilderd met witte verf in meerdere lagen. Helaas heb ik daar geen foto van genomen. De bedoeling is om er een Gendarmerie helm van te maken, dus helemaal in het zwart. Ik heb hem tenslotte helemaal blank gekregen met afbijtmiddel. De binnenkant is echter nog mosterdgroen. Het binnenwerk aanbrengen en het leeuwtje en dan nog grondverf spuiten. Dan nog zwarte lakverf en verouderen, en klaar is kees. De binnenkant laat ik mosterdgroen.
hierbij enkele foto's.

mvg
Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
buffalo
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mei 2011 07:43

Re: helm 1915

Bericht door buffalo »

Bedankt aan jullie voor de reactie op mijn vraag.

Ja, Jean Nu weet ik wel dat een stevig aantal helmen uit WOI tijdens het interbellum van een nieuwe laag verf voorzien werden. Is het niet deze laag die je wenst te verwijderen het is deze laag verf die ik graag zou willen verwijderen, zonder dat de originale kleur ook wordt verwijderd.
Dank bij voorbaat, met vriendelijke groeten.
Urbain
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: helm 1915

Bericht door foxy.jack »

CCL4 ofwel tetra genoemd zou ik zeker niet gebruiken. Het heeft een toxische werking op de lever (veroorzaakt leverbeschadiging). Via de ademhalingswegen in het lichaam opgenomen.
Aceton en alcohol zijn organische oplosmiddelen. Goed om vetvlekken te verwijderen. Bij opgedroogde verven zeer weinig effect.
Thinner, synthetische wasbenzine en white spirit zijn goede oplosmiddelen en verfoplossers indien de verf niet uitgedroogd is. Bij uitwassen van verfborstel.
Afbijtmiddelen zijn corrosieve stoffen die volgens de dikte van aanbreng de verflaag gaan 'aantasten' zodat deze verwijderbaar wordt.

Wat blijft dan nog over? Niet veel.
Indien je werkelijk deze verflaag eraf wil hebben, zou ik eerder proberen om het afbijtmiddel te verdunnen in een hoeveelheid thinner of andere oplosmiddel.
Dit mengsel op een klein gedeelte van de helm dun uitproberen. Vooral niet overhaast te werk gaan.

Groetjes
Foxy
buffalo
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mei 2011 07:43

Re: helm 1915

Bericht door buffalo »

Bedankt Foxy, ik denk dat ik het beter zo laat, de risico’s zijn te groot.
Misschien kan ik ergens een goede originele helm kopen, aan aanvaardbaar prijs, hopelijk. ;)
Indien ik (eventueel) het toch zou durven proberen, zal il alle bewerkingen op foto laten zien, ik moet mij wel zelf eerst moed influisteren. :oops:
Aan allen, een zalig paasfeest.
Urbain
Plaats reactie

Terug naar “Wat is dit ??? Identification”