Waar zijn de BLuM fans... ?

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Waar zijn de BLuM fans... ?

Bericht door georges-cdl »

Spijtig genoeg weinig "luchtvaart fans", speciaal onze luchtmacht, in dit forum ?

Mijn interesse... de BLuM/LtAvn vliegvelden infrastruktuur van 1945 tot 1996 !
Speciaal de gesloten vliegbasissen :
* Bierset
* Brasschaat
* Brustem
* Butzweilerhof
* Goetsenhoven
* Kamina
* Kitona
* Merzbruck
* Werl
* Wevelgem
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 sep 2011 08:23

Re: Waar zijn de BLuM fans... ?

Bericht door Jos »

De LuM heeft mij altijd gefascineerd. Ben zelf opgegroeid in de nabijheid van het vliegveld van Brustem.
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Waar zijn de BLuM fans... ?

Bericht door LEO »

Ik deed mijn diensttijd bij de luchtmacht in 1964.
25 LogW, m.a.w. de 25 ste Logistieke Wing in Meerdaelbos.Na 2 maanden 'Blairon' was het een hele opluchting om iedereen in het blauw te zien.
Mijn opleiding voor vrachtwagenbestuurder werdt daar vertolkt naar één jaar met een vorkheftruck rond koersen tussen de talrijke munitiebunkers
in het bos 8-). s'Morgens om 08:30 aanwezig zijn en werken ( :lol: ) tot 16:30. Mooie regeling voor een gehuwde milicien in die tijd. We woonden
op 10 km afstand. 1 maal van week-endwacht geweest. Verder eerste klas keuken en een bijna familiale sfeer. Circa 50 man in totaal aanwezig onder
leiding van een Lum-kolonel en een Lt. Ik ging er zelfs na mijn diensttijd op bezoek !! Raar volkje, die Lummers :)
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Waar zijn de BLuM fans... ?

Bericht door Bram1940 »

Leo,

Worden er ooit opendeurdagen gehouden in het kwartier Meerdaal? Ik zou wel eens graag de oude bunkers zien van voor de oorlog (die er naar het schijnt nog zouden liggen).

Groeten,
Bram
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Waar zijn de BLuM fans... ?

Bericht door LEO »

Beste Bram 1940,

Oude bunkers heb ik er nooit opgemerkt alhoewel ik er met de vorkheftruck alle weentjes en paadjes tussen de 'parken' afgehost heb.
Ik spreek nu over de late jaren '60. Er werden wel bezoeken georganiseerd maar dat waren meer 'family days' bij manier van spreken, voor
de mensen die er werkten, burgers zowel als militairen.
Ook NATO had er zijn zeggenschap. Tenslotte lagen er, buiten munitie allerlei ook F-104 Starfighter motoren en brandstof voor de Nike-raketten
opgeslagen. Dit alles dan wel in een apart gedeelte. Open deurdagen heb ik er tijdens en na mijn dienst niet geweten.
Ik heb éénmaal meegemaakt (als ambulancechauffeur dan) dat DOVO overjarige munitie kwam ophalen en die werdt verder in het bos
(bijna in Hamme-Mille) tot ontploffing gebracht. In overleg met Bevekom en Zaventem voor een ledig luchtruim tijdens de ontploffing.
Bij mijn weten werdt alles beetje bij beetje ontruimt tijdens de grote bezuinigingsjaren van Defensie.
Momenteel zou het SIE (of een deel ervan) er zijn intrek hebben genomen. Bevestigen kan ik dat niet.

Groetjes,
Leo
mava105
Berichten: 338
Lid geworden op: 29 sep 2011 10:55
Locatie: Leuven

Re: Waar zijn de BLuM fans... ?

Bericht door mava105 »

georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Waar zijn de BLuM fans... ?

Bericht door georges-cdl »

Wat is de "SIE" ?
Gebruikersavatar
BPS10
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:19

Re: Waar zijn de BLuM fans... ?

Bericht door BPS10 »

georges-cdl schreef:Wat is de "SIE" ?
Staat SIE niet voor Speciaal Interventie Eskadron de vroegere Groep Diane binnen de Rijkswacht?
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Waar zijn de BLuM fans... ?

Bericht door LEO »

BPS10 schreef:
georges-cdl schreef:Wat is de "SIE" ?
Staat SIE niet voor Speciaal Interventie Eskadron de vroegere Groep Diane binnen de Rijkswacht?
Ja inderdaad. In de loop der jaren en met de toename naar de vraag voor speciale interventies werdt het
SIE opgedeeld in provinciale POSA' s (Peloton Observatie, Schaduwen en Aanhouden).

Daar sinds de politiemisvorming de Federale Politie verantwoordelijk is voor de werking van SIE/POSA houd
dit in dat BiZa verantwoordelijk is. Dus als iemand de puntjes op de i wil zetten is dit niet bespreekbaar op
een ABL forum :?
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Waar zijn de BLuM fans... ?

Bericht door LEO »

Om nog even terug te keren naar mijn dienstperiode '64/'65 bij de Luchtmacht. Ik was toen een getrouwde jongeling van 18 jaar die, ondanks getrouwd te zijn, zijn eerste stappen in het leven nog moest zetten. Waarom schrijf ik dit ? Wel, ik heb de eer gehad om samen te werken met "ançiéns" van de Luchtmacht. Zij die in 1940 hun leven riskeerden om in Engeland te geraken en er prompt werden gevangen gezet omdat Leopold III zich had overgegeven :shock: . Het waren geen baronnen, graven of zonen van de "beau monde", geen Selys de Longchamps. Hun opleiding kregen ze op de bekende oorlogsvliegvelden in Engeland. Het waren mecaniekers, electriekers, schrijnwerkers, chauffeurs en koks. Hun militaire graden gingen in 1964 van korporaal-chef, sergeant tot sergeant-majoor. Eéntje kwam zelf per fiets naar het werk.
Geen Adjudant, Luitenant of Kolonel kreeg ze aan het werk en dreigen hielp helemaal niet. Ze waren voor ons, jonge gasten, een bron van informatie over zaken die je werden opgedragen en hoe je ze uitvoerde, op hun of jouw manier.
We schrijven nu 2014, en vele van hen zullen niet meer bij ons zijn. Toch zie ik ze nog voor me met hun gedeukte kepi op half negen, de bovenste knoop van hun battle dress los (traditie), de hand om te salueren in hun broekzak en de schampere glimlach op hun gelaat. Hun afkeer voor wapens en hun liefde voor gereedschap en werktuigen. Het geluid van een Spitfire of Hurricane kon hen tot tranen toe emotioneren (zelf gezien op een fly-in te Schaffen jaren' 80). Een F-104 was maar niets.

Ik ben ooit met hen op stap geweest en kan je verzekeren dat het een uitputtingsmarsh was. Ik was bijna m'n vrouw kwijt maar kon wel " The White Cliffs off Dover" meezingen in groep. Vera Lynn zou fier geweest zijn.

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ik over een ander leger praat dan dat van vandaag, sorry.
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Waar zijn de BLuM fans... ?

Bericht door georges-cdl »

Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ik over een ander leger praat dan dat van vandaag, sorry.
Kan dit zééééééééér goed verstaan ;)
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 sep 2011 08:23

Re: Waar zijn de BLuM fans... ?

Bericht door Jos »

Prachtig geschreven Leo.
lucdegevy
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2013 16:59

Re: Waar zijn de BLuM fans... ?

Bericht door lucdegevy »

Hallo, ondergetekende is een hevige LuM-fan !! Met mooie verzameling kentekens .
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Waar zijn de BLuM fans... ?

Bericht door georges-cdl »

lucdegevy schreef:Hallo, ondergetekende is een hevige LuM-fan !! Met mooie verzameling kentekens .
Ook de prom's... ?
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: Waar zijn de BLuM fans... ?

Bericht door belgsken »

Hoi Leo,

Ik kan me al levendig voorstellen hoe je met je heftruck door het iglopark "sjeesde" :D .

Het Kwartier Meerdaal is echter nooit ontruimt. Ik werk daar bij DOVO als ontmijner.

Naast enkele oude iglo's zijn er ook nog vage restanten van de oude munitiespoorlijn.

In 2012 hadden wij uitzonderlijk een opendeur.

Mvg Belgsken
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Waar zijn de BLuM fans... ?

Bericht door LEO »

Gegroet belgsken,

Eerst van al alle respect voor de job die je uitvoert, prima hoor !

Zoals ik reeds schreef was ik er eens bij tijdens de vernietiging van overjarige munitie. Een ware belevenis voor mij.

Het doet me plezier om eens iemand te kennen die ook zijn weg weet in de parken. Als iemand me vroeg waar ik mijn
legerdienst vervulde en ik zei " in Meerdaal " kon ik beginnen aan een ganse uitleg over " wat? waar? en allez gij ". Zelfs
mijn vrouw dacht dat het er een soort van vakantiepark was voor gehuwde milicien'tjes :lol:

Groeten van Leo.
belgsken
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 nov 2011 21:05

Re: Waar zijn de BLuM fans... ?

Bericht door belgsken »

@Leo,

bedankt voor het compliment.

Een vakantiepark zou ik Meerdaal nu ook niet noemen :) , maar het is vast en zeker één van de mooiste militaire kwartieren die ik ken.

Niet bepaald de gebouwen maar de dreef, de hertjes en de ongelooflijk mooie beuken in het park......

Maar wij zijn aan het afwijken nu, dit topic gaat hier eigenlijk over onze Belgische Luchtmacht.

Alleszins bedankt om je verhaal hier met ons te delen, heel mooi geschreven en ik heb er alvast van genoten.

Groetjes aan allen vanwege een Belgsken
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Waar zijn de BLuM fans... ?

Bericht door nick »

georges-cdl schreef:
Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ik over een ander leger praat dan dat van vandaag, sorry.
Kan dit zééééééééér goed verstaan ;)

=> Ik ga volledig mee met Leo, 't doet me terugdenken aan mijn legerdienst in Brustem.
Ik was Sgt KROO in 1988 bij den UDA, ik herinner me dat er op het vliegveld een korporaal-chef rondliep waarvan niemand eigenlijk echt wist wat zijn taak was, iedereen liet de man met rust en iedereen kende hem ook...

=> Bleek dat de brave man een Korea-veteraan was die titularis was van een speciale buitenlandse medaille voor feiten in Korea, ik weet wel niet meer dewelke... Zelfs de commandant van de basis, Lt-Kol Vl Nuyts had een boontje voor hem, toen ze elkaar tegenkwamen, groette de Kolonel altijd eerst, zijn manier om respect te betuigen...

=> Technici bij de LuM waren inderdaad een ras apart, eigenlijk vonden ze het leger maar niets, lees het militaire leger (rare zin, Leo snapt wel wat ik bedoel). Als je als milicien UDA'er ook wat interesse had in techniek was je meer dan welkom in hun walhalla (ateliers, magazijnen...).
't Merendeel van die mannen had geen hoge pet op van militaristen zoals je er bij de beroeps bij den UDA wel kon vinden.

=> Zo heb ik in de mess onderofficieren in Bevingen ooit een ADC zien zitten wenen aan de toog, en neen, de man was niet bij drank... 't Leger was zijn ganse leven geweest en hij moest wegens het bereiken van de leeftijdsgrens met pensioen, hij had geen partner en geen familie meer, 't leger was zijn familie en dat was men hem aan het afnemen.
Hoewel de battle-dress niet meer reglementair was in 1988 liep de ADC er nog dagelijks in rond...

Ja, er liep raar volk rond bij de LuM, ben nog altijd fier dat ik erbij was, ondertussen ook reeds 26 jaar geleden...

Ik heb toen de kepie leren dragen op halfnegen (old RAF-school), bij de Rijkswacht hield ik koppig vol en nu staat hij als lid van de eenheidspolitie nog steeds op halfnegen. Wordt stilaan een zeldzaamheid, een politieman met kepie maar da's een ander verhaal ;) ...

Mvg,

Nick
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Waar zijn de BLuM fans... ?

Bericht door LEO »

Heel herkenbaar nick, bedankt voor je bijdrage. Het doet me steeds plezier iemand uit het oude nest te kennen. :)

En wonder boven wonder hoorde ik een paar dagen geleden een F-16 (?) door de geluidsmuur knallen. had die knal jààààààren
niet meer gehoord :o
Patric
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2013 13:06

Re: Waar zijn de BLuM fans... ?

Bericht door Patric »

Nick,
Wij hebben precies hetzelfde parcours afgelegd maar mijn basis was Xanten voor ik de overstap naar de Gd deed.
Ik denk dat de LuM de enige macht was waar het dragen van de kepie samen met de battle-dress algemeen was, terwijl de muts met UDA-kenteken dan weer op de service dress werd gedragen.
Ik herinner me nog dat we met 2 luchtmachters de rijkswachtkazerne in Brussel binnenstapten en terug buitengingen om die Rijkswachter aan de poort te zien groeten. Zo verbaasd waren wij daarover.

En ik heb dikwijls horen roepen: " Ge zijt hier niet meer bij de Luchtmacht, zet die kepie recht!"

Patric
lucdegevy
Berichten: 20
Lid geworden op: 13 okt 2013 16:59

Re: Waar zijn de BLuM fans... ?

Bericht door lucdegevy »

georges-cdl schreef:
lucdegevy schreef:Hallo, ondergetekende is een hevige LuM-fan !! Met mooie verzameling kentekens .
Ook de prom's... ?
Georges ... inderdaad : ook de prom's.
Grtz
Luc
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Waar zijn de BLuM fans... ?

Bericht door georges-cdl »

Good to know Luc... !

Groetjes
Plaats reactie

Terug naar “De Luchtmacht”