Kaart van de frontlijn Belgische sector.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Kaart van de frontlijn Belgische sector.

Bericht door piot1940 »

Ik ben op zoek naar een gedetailleerde kaart van de frontlijn van de Belgische sector. Dit voor een fietstocht. Vertrekkende vanuit Nieuwpoort wensen we zo nauwgezet mogelijk deze lijn te volgen.

Alle tips, deelkaarten etc. zijn welkom


m vr gr, Jean
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Kaart van de frontlijn Belgische sector.

Bericht door Sgt. Veldeman »

Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Kaart van de frontlijn Belgische sector.

Bericht door piot1940 »

Dat is al begin. Dank je.
De frontzate route tussen Nieuwpoort en Diksmuide ken ik al van eerder. Het stuk tussen de kust en de aanvang van de Frontzate is een nog een zwarte vlek.
Gebruikersavatar
canadian2nd
Sponsor 2022-2023
Berichten: 1864
Lid geworden op: 21 jun 2011 14:07
Locatie: Bachten de Kupe

Re: Kaart van de frontlijn Belgische sector.

Bericht door canadian2nd »

Jean.
Je start in Nieuwpoort aan de Ganzepoot en neem de Brugse Steenweg richting Ramskapelle. Aan het Brits militair kerkhof rechts af in de Ramskapellestraat.
Even verder kom je bij de Belgische militaire begraafplaats. Even voor de militaire begaafplaats echter (eventjes terugkeren) kan je de oude spoorweg nemen richting Pervijze. Daar zie je nog de oude dijk en de Belgische onderstanden.
Tussen Nieuwpoort en Pervijze neem je links de Proostdijk richting IJzer. De Proostdijk gaat over in de Schorestraat (links afslaan) en zo kom je aan de IJzer. Rechts afslaan langs de IJzer tot in Diksmuide. Intussen ben je al de Tervatebrug en de dodengang gepasseerd. (verscheidene monumenten te zien).
In Diksmuide de IJzerdijk verder volgen tot Fort De Knokke.
Aan de Knokkebrug linksaf langs het kanaal Ieper-IJzer. Hier rijd je langs de Drie Grachten en passeer je het monument van de Gebroeders van Raemdonck.
De Ieperlee blijven volgen tot aan Steenstraete. Een 200-tal meter naar rechts vind je het grote kruis die de eerste gasaanval herdenkt van 22 april 1915.
Aan het sas steek je de Ieperlee over (rechteroever nemen) en de Sasstraat richting Boezinge blijven volgen tot aan de Molenstraat. Aan de Molenstraat rechts af tot juist voorbij de brug in Boezinge. Links af (linkeroever) van de Ieperlee nemen richting Ieper. Hier zit je al in de Britse sector (in het Duits Die Böze Ecke).
Je kan de linkeroever blijven volgen tot in Ieper, of je kan even voorbij de brug in Boezinge de spoorwegbrug oprijden en de kleine fietsweg nemen tot aan de Oostkaai. Aan de Oostkaai richting Ieper (grote weg) en even verder kom je aan de nieuwe industriezone. Je zult daar een bordje zien staan naar links in de Bargiestraat die de Yorkshire Trench aanduidt. Even naar links rijden en dit gaan bezoeken.
Terugrijden naar Boezinge - terug over de Spoorwegbrug en linksaf langs het kanaal richting Ieper. Een paar kilometer verder kom je rechts het McRae pad tegen. Rechts inslaan en de bunkers gaan bezoeken waar John McRae het beroemde In Flanders Fields gedicht heeft geschreven.
Tegen die tijd zullen jullie al wel honger en dorst hebben en kunnen jullie eten in Ieper.
Prettige dag !

mvg
Jan
In memoriam mijn opa Gerard : Soldaat 4 Li 1932-33 / 18d veldtocht (23 Li) / KG gemaakt bij Gent / Eind 1944 : vrijwilliger bij 1005e Tpt Coy / Gesneuveld voor België t.g.v. V2 inslag te Hove op 31-1-1945. I will always remember him ....
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Re: Kaart van de frontlijn Belgische sector.

Bericht door piot1940 »

Jan,

Dank voor deze route. Ik ga alvast mijn banden oppompen en ketting inoliën.

m vr gr, Jean
Plaats reactie

Terug naar “Musea, tentoonstellingen, herdenkingen - musées, expos, commémorations”