Belgische militaire fietsen in WO1 en interbellum

De periode waarin de "echte" Belgische militair zich profileerde met casque Adrian en flochemuts (kwartiermuts)

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
piot1940
Berichten: 1024
Lid geworden op: 29 mei 2011 16:02
Contacteer:

Belgische militaire fietsen in WO1 en interbellum

Bericht door piot1940 »

Ik ben op zoek naar foto's van Belgische cyclisten tijdens WO1. Het gaat hem niet zozeer om de cyclisten zelf maar om de fiets. De foto's mogen gerust hier gepost worden.
Een aantal daarvan zijn verder gebruikt tijdens het interbellum, ook deze interesseren me.

m vr gr. Jean
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: Belgische militaire fietsen in WO1 en interbellum

Bericht door foxy.jack »

Hello

Ziehier enkele foto's ik op internet teruggevonden heb.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
foxy.jack
Berichten: 182
Lid geworden op: 26 jul 2011 22:33

Re: Belgische militaire fietsen in WO1 en interbellum

Bericht door foxy.jack »

Hello

Ziehier nog een foto vanuit internet.

groetjes
Foxy
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Grenadier
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:02

Re: Belgische militaire fietsen in WO1 en interbellum

Bericht door Grenadier »

Uit deze foto's blijkt duidelijk dat er, naast de reglementaire fietsen (o.a. de tot in 1912 uitgereikte Belgica plooifietsen uit de laatste foto) veel privé fietsen gebruikt werden (zie de 2de foto, de fiets die in langsrichting staat heeft niet alleen een "race" stuur maar zelfs pedaalhaken!). Je kan dit op veel foto's zien, het was dan ook wel zo dat "ervaren" fietsers graag gezien waren in het vooroorlogse leger o.a. als koerier en karabinier-cyclist en, vooral bij de mobilisatie (en de vrijwilligers) deze gasten hun eigen fiets meebrachten. Een ander detail: het voorste spatbord begint pas achter het balhoofd. Dit was eenvoudigweg omdat de meeste voorremmen werkten door een rubber of houten blok bovenop het wiel te drukken. De achterwielen zijn meestal voorzien van een terugtraprem.

Groetjes,

Wim2
Remember Brave Little Belgium
Plaats reactie

Terug naar “1915-1940, de “echte” Belgische Piot - le "vrai" Piot belge”