Robert "Bob" Melot

Brigade Piron, Commando's, SAS, Fuseliers enz.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
broadsword1986
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 okt 2013 14:25

Robert "Bob" Melot

Bericht door broadsword1986 »

Kan iemand hier mij enigszins meer informatie verschaffen over Robert "Bob" Melot?

Na de geschiedenis van de Britse en 5de Belgische SAS erop na te lezen kwam ik regelmatig voetnoten tegen van deze man.
Wat ik tot op heden heb kunnen terugvinden is dat hij tijdens WO I piloot zou zijn geweest voor de Belgische luchtmacht en dat hij na de oorlog in de dertiger jaren voor een tapijtimportbedrijf werkte. Blijkbaar is hij in Alexandrië zijn diensten aan de Britten gaan aanbieden en is hij aldus kapitein bij de Britse inlichtingendienst geworden. In boekwerken over de LRDG vind je regelmatig verwijzingen naar hem daar hij meermaals met hen achter Duitse linies infiltreerde en hij er een netwerk van inheemse informanten op nahield. Bij een van deze patrouilles kwam hij aldus in contact met de beroemde David Stirling en verbond zich uiteindelijk aan de Britse SAS als inlichtingenman, maar hij aarzelde geen moment om met hen de strijd in te gaan. In de geschiedenis van het regiment vind je ook veelvuldig verwijzingen naar hem vol van lof. Klaarblijkelijk raakte hij in Benghazi gewond, doch was weer in het middenvan de strijd te vinden tijdens de Adriatische campagne waar hij opnieuw gewond raakte bij Termoli doch evacuatie weigerde. De teneur van de Britse verslagen is altijd vol lof over deze kranige oud-strijder. Ook na de Italiaanse campagne hield het niet op en infiltreerde hij in bezet Frankrijk waar hij samen met het verzet de ontvangstcomités vormde voor de SAS groepen. Zo was hij ook van de partij toen D.I. Harrison en zijn veel beschreven Kipling patrouille arriveerden in Frankrijk. Net zoals het strijdperk van de SAS verplaatste ging ook de ondertussen Majoor geworden Bob Melot met hen mee naar België. Hier raak ik echter het spoor bijster en in de geschiedenis van het regiment heb ik tot op heden nog geen info kunnen vinden van de periode na de Belgische bevrijding. Volgens tot wat ik vandaag heb kunnen vinden is Bob Melot, hoewel hij Belg was niet toegetreden tot de Belgische strijdkrachten. Misschien omwille van zijn leeftijd, doch voor de Britse SAS en LRDG was hij een ware natuurkracht die op gevorderde leeftijd (de 50 voorbij) er toch in slaagde marchen en alle andere ontberingen te overleven, inclusief wonden opgelopen in het gevecht.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Robert "Bob" Melot

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Vlak na de Tweede Wereldoorlog zijn er vele jonge vijftigers op pensioen gestuurd in het leger. Misschien is hij één van de jong-gepensionneerden van de jaren '46-'47?

Groeten,
Bram
broadsword1986
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 okt 2013 14:25

Re: Robert "Bob" Melot

Bericht door broadsword1986 »

Dat zou een mogelijkheid geweest zijn. Ik vond het echter bevreemdend dat ik geen spoor meer kon vinden van hem na de intrek in België.
Een bezoekje aan de welbekende boekenzaak/museum in Erpe Mere heeft mij echter geholpen. Ik heb er een exemplaar van Gavin Mortimer's: Stirling's Men in handen gekregen. Kort na de bevrijding van Brussel is hij samen met z'n chauffeur overleden door een ongeval met hun jeep nabij Ronquières.

Desalniettemin zou ik het te zeerste appreciëren indien iemand er mij extra informatie over hem en zijn exploten kan verschaffen. Gezien wat ik tot op heden heb kunnen bij elkaar puzzelen ben ik eerlijk gezegd verbaasd dat er zo weinig aandacht aan hem is besteed.
HKBA44
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 jun 2011 16:50

Re: Robert "Bob" Melot

Bericht door HKBA44 »

Maak je hier eens lid van:
http://www.sasoriginals.com/index.php
broadsword1986
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 okt 2013 14:25

Re: Robert "Bob" Melot

Bericht door broadsword1986 »

Dat zal ik zeker doen, bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “Belgian Forces in the United Kingdom 1940-45”