Nummering militaire gebouwen

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Nummering militaire gebouwen

Bericht door Paddy »

Op militaire gebouwen werd codering aangebracht zoals te zien in onderstaande foto's. B.M. staat zeer zeker voor "Batiment Militaire" gevolgd door een volgnummer en een letter. De laatste twee foto's werden genomen te Dendermonde, de eerste is onbekend.
Mijn vraag is simpel maar dat wil niet zeggen dat ze makkelijk is :cry: : Bestaat er een lijst van deze codering?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: Nummering militaire gebouwen

Bericht door RSMCI »

Paddy,

Als "ingewijde" (toch meer als 35 jaar bij de Diensten Infra Landsverdediging (Defensie :? )gewerkt) kan ik je het volgende meegeven :

- een "algemene" lijst van de nummering bestaat NIET
- er zijn een paar mogelijkheden tot deze nummering nl:
1. De letters BM(Bâtiment Militaire), MG(Militair Gebouw of de samentrekking BMG komen veelvuldig voor in "oudere" kwartieren, maar zijn ALTIJD gevolgd door een nummer (vb. MG10), later werden deze letters weggelaten en vervangen door Bl(Blok/Bloc) of niets. Soms krijgen ze ook een benaming, maar principieel ALTIJD een nummer
2. ALLE gebouwen krijgen(kregen) een opvolgend nummer bij de bouw van een kwartier
3. Het kan voor komen dat grote gebouwen en bijkomende letter krijgen(vb. 10A, 10B, ..) deze kan ook windrichting georiënteerd zijn (10N, 10W,..)
4. Meestal is de nummering oplopend/in wijzerzin gezien vanaf de ingang van het kwartier
5. Wanneer er nieuwe gebouwen bijkomen krijgen deze het volgende nog vrij nummer, bij het verdwijnen van een gebouw wordt het nummer definitief geschrapt en NIET hergebruikt binnen hetzelfde kwartier
6. De nummering van de gebouwen is belangrijk voor de Diensten Infra en worden opgenomen in het plan en de "atlas"(bundel van ALLE plannen van een kwartier).
7. Het veranderen van de nummering is ENKEL EN ALLEEN de bevoegdheid van de Comd van de bevoegde Diensten Infra(lees KDR(nu RCI)

Dis in het kort, er bestaat GEEN lijst, maar wel een lijst per kwartier(zie "atlas" van het kwartier)

Ik weet het, 't is een hele boterham, maar hopelijk helpt het je "iets" verder.
Voor vragen : shoot ;)

W.
RES NON VERBA
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Nummering militaire gebouwen

Bericht door Paddy »

Bedankt voor deze toelichting.
Als ik het goed begrijp zou BM 212 W, militair gebouw 212 West betekenen....
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
georges-cdl
Berichten: 1031
Lid geworden op: 26 aug 2011 10:24
Locatie: Vlaams Brabant

Re: Nummering militaire gebouwen

Bericht door georges-cdl »

Paddy + 1

OP LuM basissen worden de "windrichting oriëntaties" nog steeds gebruikt voor welbepaalde zones (dispersals o.a.)
theoroels
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2012 23:00

Re: Nummering militaire gebouwen

Bericht door theoroels »

Ik heb de indruk dat de foto genomen is een tijdje voor 1914. Zijn het artilleristen? Indien ja, dan zou de 4de persoon van rechts (rechtstaande) mijn grootvader kunnen zijn. Die was van 1910 tot 1913 gekazerneerd in de Hollainkazerne bij het 1ste Bereden Artillerie in Gent. Die kazerne had toen de naam nog niet van "Hollainkazerne" maar was bekend onder de naam "Pesthuis".
Plaats reactie

Terug naar “Kazernes van het Belgische leger - casernes de l'armée belge”