Militair in de eerste wereldoorlog

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Joske850
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jul 2013 20:00

Militair in de eerste wereldoorlog

Bericht door Joske850 »

Dit is mijn eerste vraag in dit forum. Deze vraag betreft volgende. Mijn Amerikaanse vriendin heeft een familielid die vocht in de 1ste wereldoorlog, Ze heeft van hem zelfs een geschreven dagboek van een periode in de loopgraven. en ze is in het bezit van een papier dat in het archief van dit familielid stak waarop vermeld word "Tableau d'Honneur de la 9e Batterie Montée du 7e regiment d'Artilerie Campagne 1914 - 1919. Mijn vriendin zou graag meer info vinden in verband met hem en de oorlog. Maar bij navraag op het Koninklijk museum van het leger vond men zijn naam niet terug. Ik heb mijn vraag gericht met de gegevens die ik toen had dus zijn naam, voornaam geboorteplaats en datum en de naam van zijn ouders. Ik deed dit ook voor zijn broer. Over zijn broer is en dossier maar hij is nergens vermeld. Wat kan de reden hiervan zijn. Of weet iemand waar ik wel iets kan vinden.
In bijlage een foto van hem in uniform met kentekens op de kraag er is ook een foto van zijn broer bijgevoegd en voor hem heb ik tevens de vraag is dit een zondags uniform en wie zo een uniform aanhad
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Militair in de eerste wereldoorlog

Bericht door Yente »

Hallo,

Mijn over over grootvader zat ook bij de artillerie montée, de exacte eenheid is me nog niet duidelijk. Hij is in augustus 1914 gevangen genomen.
In zijn dossier zaten enkel documenten van na WO1, dus met betrekking tot zijn invaliditeit en dergelijke. Zou het kunnen dat je zijn naam anders kan schrijven en dat hij dus met een foutieve naam in de archieven zit? Het kan natuurlijk zijn dat zijn dossier niet meer bestaat.
Heb je al gekeken of zijn naam hierin voorkomt? http://www.tenboome.webruimtehosting.ne ... x/naam.pdf

Veel succes!
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Joske850
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jul 2013 20:00

Re: Militair in de eerste wereldoorlog

Bericht door Joske850 »

Bedankt voor uw reactie maar zijn naam word niet vermeld op de webstek die u aangaf. Hoe de persoon zoekt in het legermuseum weet ik ook niet maar van de achternaam D'Hoop en voornaam Vital (Vitalis) kan je ook niet zoveel anders maken, daarbij werd de juiste geboortedatum geplaatst alsook zijn geboorteplaats Ik heb ook de namen opgegeven van ouders en echtgenoten en huwelijksplaats en datum. Terwijl er voor zijn broer een dossier bestaat alhoewel het enige bewijs van zijn dienst de geplaatste foto moet zijn. Voor Vital is er dus eerst en vooral zijn dagboekje, foto's en ander bewijstuken en toch vinden we helemaal niets over hem. Heeft iemand nog bronnen voor de zoektocht?
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: Militair in de eerste wereldoorlog

Bericht door wsegers1 »

Beste

Stuur zijn naam - voornamen - geboortedatum - eenheid en eventueel stamnummer en ik zal volgende week eens kijken of ik iets van hem vind.

willem.segers@warveterans.be

Groetjes Willem
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Militair in de eerste wereldoorlog

Bericht door Yente »

Joske850 schreef:Bedankt voor uw reactie maar zijn naam word niet vermeld op de webstek die u aangaf. Hoe de persoon zoekt in het legermuseum weet ik ook niet maar van de achternaam D'Hoop en voornaam Vital (Vitalis) kan je ook niet zoveel anders maken, daarbij werd de juiste geboortedatum geplaatst alsook zijn geboorteplaats Ik heb ook de namen opgegeven van ouders en echtgenoten en huwelijksplaats en datum. Terwijl er voor zijn broer een dossier bestaat alhoewel het enige bewijs van zijn dienst de geplaatste foto moet zijn. Voor Vital is er dus eerst en vooral zijn dagboekje, foto's en ander bewijstuken en toch vinden we helemaal niets over hem. Heeft iemand nog bronnen voor de zoektocht?
Er staan drie D'Hoop'en in maar inderdaad geen Vital. Staat zijn broer hierin? Zou je eventueel zijn gemeente ook kunnen meedelen?
Het kan natuurlijk zijn dat deze man na de oorlog naar Amerika is geëmigreerd en dat hij daarom niet in de guldenboeken staat, of hij had het geld er niet voor.

Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Joske850
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 jul 2013 20:00

Re: Militair in de eerste wereldoorlog

Bericht door Joske850 »

Vital is inderdaad in 1920 naar Amerika getrokken.Hij kreeg in Amerika in 1931 zijn definitief ontslag als soldaat. Zijn broer die in Belgie bleef staat wel vermeld bij het legermuseum. Ondertussen vond mijn vriendin in Amerika wel nog een boekje met zijn Nr de la matricule die vermeld word als 14451445 en het bidprentje van zijn echtgenote overleden in 1916 in Sint Lambrechts Woluwe maar gedrukt in Alveringhem. Vital word er op vermeld als artilleur bij het Belgische leger. Ik denk dus dat hiermee de vraag opgelost is waarom hij niet vermeld werd. Het was dus gewoon omdat hij naar Amerika verhuisde. Maar heb wel nieuwe vraag. Moet ik dan aannemen dat iedere Belg die na de oorlog emigreerde niet vermeld werd in dat boek en men dus niets over zijn leger verleden aan de weet kan komen of zijn er toch nog bronnen hiervoor
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: Militair in de eerste wereldoorlog

Bericht door wsegers1 »

In het boek van de vuurkaart kwam je alleen maar in als je zelf een vuurkaart aanvroeg. Gezien zijn verblijf in Amerika zou het me niet verwonderen dat dit aan hem was voor gegaan.
Ook over de stamnummer heb ik mijn bedenkingen. 14451445.
Als hij bij de artillerie was zou de eenheidsnummer tussen 151 en 165 als eerste nummer en dan een nummer dan niet hoger kan zijn dan pakweg 20.000 voor de oudsteregimenten en voor de regimenten met nummer boven 157 niet hoger dan enkele duizenden.
Wat voor nummer het is, moet ik eens uitzoeken, maar dit nummer is zeker niet van de artillerie.
Als je me zijn naam, alle voornamen, geboortedatum geeft, zal ik begin september (ik ga nu met vakantie) eens zoeken in de archieven van het Notariaat.
Voor dat iedereen iets doorgeeft, dit is bij grote uitzondering.

Groetjes Willem

willem.segers@warveterans.be
Dienst Herinnering
IV-NIOOO
http://www.warveterans.be
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Militair in de eerste wereldoorlog

Bericht door Yente »

wsegers1 schreef:In het boek van de vuurkaart kwam je alleen maar in als je zelf een vuurkaart aanvroeg. Gezien zijn verblijf in Amerika zou het me niet verwonderen dat dit aan hem was voor gegaan.
Ook over de stamnummer heb ik mijn bedenkingen. 14451445.
Als hij bij de artillerie was zou de eenheidsnummer tussen 151 en 165 als eerste nummer en dan een nummer dan niet hoger kan zijn dan pakweg 20.000 voor de oudsteregimenten en voor de regimenten met nummer boven 157 niet hoger dan enkele duizenden.
Wat voor nummer het is, moet ik eens uitzoeken, maar dit nummer is zeker niet van de artillerie.
Als je me zijn naam, alle voornamen, geboortedatum geeft, zal ik begin september (ik ga nu met vakantie) eens zoeken in de archieven van het Notariaat.
Voor dat iedereen iets doorgeeft, dit is bij grote uitzondering.

Groetjes Willem

willem.segers@warveterans.be
Dienst Herinnering
IV-NIOOO
http://www.warveterans.be
Hij kan ook naar een andere eenheid overgegaan he. Mijn overgrootvader deed zijn legerdienst in de jaren 20 bij een linieregiment. Bij het uitbreken van WO2 droeg hij nog steeds zijn nummer van in het linieregiment, terwijl hij bij de transmissietroepen zat.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: Militair in de eerste wereldoorlog

Bericht door wsegers1 »

Inderdaad, maar laten we bij de zaak blijven. Het systeem van stamnummers van het interbellum en WOII is niet dit van WOI.
In WOI kreeg je als je naar een andere eenheid werd verplaatst gewoon een nieuw stamnummer.

Groetjes
Willem
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Militair in de eerste wereldoorlog

Bericht door Yente »

wsegers1 schreef:Inderdaad, maar laten we bij de zaak blijven. Het systeem van stamnummers van het interbellum en WOII is niet dit van WOI.
In WOI kreeg je als je naar een andere eenheid werd verplaatst gewoon een nieuw stamnummer.

Groetjes
Willem
Bedankt, weer iets bijgeleerd.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
PatrickD
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 aug 2013 12:52

Re: Militair in de eerste wereldoorlog

Bericht door PatrickD »

Ik kan niet helpen bij de lopende zoektocht. Ik ben zelf op zoek naar informatie over Sgt François MENESTRET, stamnummer 59998 van het 1Regt Carabiniers en gesneuveld op 10 mei 1915.
Hij zou op het militair kerkhof van Westvleteren liggen. Eerder zou hij in dit Forum geciteerd zijn, maar daar heb ik niets over gevonden. Kan iemand mij verder helpen of de te volgen weg aanduiden. :?:
Gebruikersavatar
Sgt. Veldeman
Berichten: 331
Lid geworden op: 02 nov 2011 12:34

Re: Militair in de eerste wereldoorlog

Bericht door Sgt. Veldeman »

http://www.ablhistoryforum.be/viewtopic ... cb78#p7901

Tik dan Ctrl + F en vervolgens tik je 'Menestret' in. Dan vind je een foto van zijn graf.

Mvg,

Robrecht Veldeman
Ter ere aan mijn overgrootvader Theofiel Aelterman (°12 mei 1909, + 12 oktober 1978) die vocht in het 38 linieregiment.
Immer op zoek naar documenten en foto's over Lokeren en over het 38Li in de Achttiendaagse Veldtocht. Zowel in '14-'18 als in '40-'45
theoroels
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2012 23:00

Re: Militair in de eerste wereldoorlog

Bericht door theoroels »

Ik ben in het bezit van dezelfde "Tableau d'honneur 9me Batterie 7me Régiment d'artillerie montée. Hij behoort toe aan mijn grootvader Theodoor Roels die eveneens bij deze eenheid ingedeeld was. Deze 9ième Batterie haar eerste wapenfeit in 1914 was de Slag bij Halen op 12.08.1914 waar zij tot vuurondersteuning van het 3de en 4de Linie, die een tegenaanval deden op de Duitsers in Halen, stond opgesteld aan de molen van Loksbergen. Het was de pastoor van Loksbergen die later in een gedicht deze slag heeft omgedoopt tot de slag van de Zilveren Helmen (naar analogie de de Slag van de Gulden Sporen van 11.07.1302). De Belgen hebben zonder de hulp van vreemde troepen de Slag van de Zilveren Helmen gewonnen met Generaal Leon de Witte als bevelhebber van de enige Belgische ruiterijdivisie. De 1ste Divisie, waaronder dus het 3de, 4de Linie met haar artilleriesteun van het 7de bereden artillerie (7de, 8st en 9de Batterijen) was in de vroege morgen van 12.08.1914 gearlarmeerd maar diende nog meer dan 20 km af te leggen om het slagveld in Halen te bereiken. Rond 18.00u. op 12.08.1914 heeft de 9de Batterij de vuursteun 'afgerond' door 600 obussen af te schieten op de hoeve de 'Ijzerwinning' waar veel Duitsers waren gaan schuilen. Deze hoeve bestaat nog steeds in herstelde vorm en er is een plaat in de muur aangebracht ter herinnering. Ieder jaar, op de zondag dichtst bij 12 augustus is er een grote herdenking in Halen met H. Mis, optochten, kransneerleggingen, bezoek aan het militair kerkhof, enz... Ieder jaar komt er een generaal in functie als vertegenwoordiger van de Koning. Het is de moeite waard om te bezoeken!

De 9de Batterij heeft dan verder nog gevochten rond Walem en het Chateau Roosendael nabij Antwerpen beschoten. Ze stond ook rond midden september 1914 in Grembergen om Dendermonde dat bezet was door de Duitsers, te verjagen. Het is nog tijdelijk gelukt ook. Op 9 oktober heeft zij slag geleverd te Kwatrecht, in de buurt van Melle. De batterij stond opgesteld in de Lindenhoek (of Lindelaan?) en gaf vuursteun tot hulp van de Bretoense marinefuseliers van Schout-bij-nacht Pierre Ronarch, die door hun gevechten de aftocht van het Belgische Leger richting Westhoek hielpen dekken. In Melle aan het gemeentehuis staat een mooi herdenkingsmonument maar men heeft de Belgen van de 9de Batterij vergeten...

Het 7de artillerie is dan ook vertrokken richting Westhoek (Schoorbakke,Scheewege, enz...) met 4 jaar aan de Ijzer. Verdere inlichtingen: Theo Roels, Koolstraat 38 9290 Berlare 052/42.40.30 of 0478/27.02.33.
theoroels
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2012 23:00

Re: Militair in de eerste wereldoorlog

Bericht door theoroels »

De kentekens op de kraag kunnen inderdaad wijzen op de artillerie (= 2 gekruiste kanonlopen). Ik zou graag kennis nemen van de inhoud van het dagboek omdat dit waarschijnlijk veel kan toevoegen aan de geschiedenis van mijn grootvader Theodoor Roels wiens geschiedenis ik opzoek aan de hand van persoonlijke documenten (Tableau d'honneur en andere...). Ik heb al vele boeken gelezen en doorzocht, plaatsen waar hij gevochten en verbleven heeft, bezocht, enz... Ik ben in het bezit van een lijst van de soldaten van de 9de Batterij en kan wellicht aan de hand daarvan de naam van uw familielid er terugvinden, enz...

Ik zou het ten zeerste op prijs stellen mocht u mij willen contacteren: Theo Roels, Koolstraat 38 9290 Berlare, tel. 052/42.40.30 of 0478/27.02.33 - theoroels@skynet.be. Met hartelijke dank!
theoroels
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2012 23:00

Re: Militair in de eerste wereldoorlog

Bericht door theoroels »

Wat betreft de uniformen: toen de Belgen de oorlog ingingen hadden zij geen kakhi-uniform en de kleuren verschilden naargelang de eenheid. Na de Slag aan de Ijzer waren al de uniformen slechts nog vodden aan hun lichaam en het Belgische Leger heeft dan maar de kakhi-uniformen van het Engelse Leger met Belgische kentekens overgenomen... men moet zich dus over een gewoon gevechtsuniform en een zondagsuniform niet te veel illusies maken...

Het Belgisch Leger bestond in augustus 1914 uit 6 infanteriedivisies en 1 ruiterijdivisie + fortentroepen (oudere lichtingen). In totaal waren 15 lichtingen opgeroepen. Ieder divisie bestond uit 2 gemengde brigades. Dus de 1ste Divisie had de 3de en 4de Gemengde brigades. De 4de Gemengde brigade - met als bevelhebber generaal-majoor Scheere) omvatte op haar beurt het 3de en 4de Linieregiment die het 7de artillerieregiment (gevormd bij de mobilisatie uit het 1ste artillerieregiment uit de Hollainkazerne inh Gent) als vuursteuneenheid had. Het 7de artillerie telde 3 batterijen (7de, 8ste, 9de) met ieder 4 kanonnen. Ieder kanon werd getrokken door 6 paarden (voorspan van 2 paarden, middenspan van 2 paarden en achterspan van 2 paarden) + de caissons met de munitievoorraad. De mannen die de kanonnen bedienden zaten - bij verplaatsing - op de kanonnen en de caissons vandaar dat deze artillerie "bereden" werd genoemd (montée en français) in tegenstelling tot de artillerie van de cavaleriedivisie waar de bedieners van de stukken eveneens te paard reden om vluggere verplaatsingen mogelijk te maken. De artillerie van de cavaleriedivisie werd 'rijdende' artillerie genoemd (à cheval en français). De commandant van de 9de Batterij was kapitein-commandant Thomas.

Vriendelijke groeten, Theo Roels
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: Militair in de eerste wereldoorlog

Bericht door Ivanhoe »

Klein foutje in voorgaande:
1e divisie = 2e en 22ste, 3e en 23ste, 4e en 24ste linieregiment
bv. 4e gemengde brigade = 4e + 24e
+ uiteraard nog artillerie en cavallerieondersteuning (ik dacht 3e lansiers voor de 1e divisie)
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
theoroels
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 mei 2012 23:00

Re: Militair in de eerste wereldoorlog

Bericht door theoroels »

Inderdaad, mijn inlichtingen waren onvolledig.
Op 01.08.1914 was de slagorde van de 1ste Divisie o.b.v. Lt.-Gen. Baix als volgt: 2°,3°,4°Gemengde Brigades met het 3° Lansiers en het 1° Artillerie.
In de loop van 1917 werd het tussenechelon van de Gemengde Brigades afgeschaft. De Legerdivisies hadden dan ieder 2 infanteriedivisies. De 1ste Legerdivisie o.b.v. Lt.-Gen. Bernheim met Gen. Lambert als bevelhebber van de 1ste Infanteriedivisie en Gen. Van Acker als bevelhebber van de 7de Infanteriedivisie waaronder het 7de Artillerie ressorteerde met zijn 3 Batterijen: 7, 8, 9 en een gelijkaardige verdeling voor de infanterieregimenten zoals u aangeeft. Vriendelijke groeten, Theo Roels
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”