Persoonlijke bezittingen gesneuvelden

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
patrik
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 dec 2012 16:59

Persoonlijke bezittingen gesneuvelden

Bericht door patrik »

Kan iemand mij informatie geven over de persoonlijke bezittingen van de gesneuvelden:
Op welke manier werden die aan de familie overhandigd? Hoe snel of traag verliep de procedure?
Bestaan er lijsten van die bezittingen op naam van de gesneuvelden?
Moest de familie tekenen voor ontvangst?
Kan een wapen ook tot het persoonlijke bezit van een gesneuveld behoren? Iemand uit onze familie heeft nog steeds een franse revolver die zou toebehoren aan een gesneuveld familielid (Kapitein).

Hopelijk kan iemand mij een beetje wijzer maken.

Patrik
Gebruikersavatar
Grenadier
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:02

Re: Persoonlijke bezittingen gesneuvelden

Bericht door Grenadier »

patrik schreef: Kan een wapen ook tot het persoonlijke bezit van een gesneuveld behoren? Iemand uit onze familie heeft nog steeds een franse revolver die zou toebehoren aan een gesneuveld familielid (Kapitein).



Patrik
In tegenstelling tot het gewone kanonnenvlees dat volledig uitgerust werd door het leger, konden officieren heel wat dingen privé aankopen/laten maken. Het was meestal zo bvb dat officieren hun uniform "in de privé" lieten maken uit "betere" (vooral comfortabelere) stoffen. Ook persoonlijke uitrusting werd privé aangeschaft. Zover ik weet heeft het AB-BL tijdens WO1 geen Franse revolvers in dienst gehad, dus dit exemplaar kan een privé aankoop of zelfs een geschenk zijn en dus eigendom van de gesneuvelde. Hoe een en ander bij de nabestaanden geraakte weet ik niet ( de meeste familieleden woonden in bezet gebied), misschien met de hulp van een collega officier na de oorlog?

Groetjes,

Wim2
Remember Brave Little Belgium
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Persoonlijke bezittingen gesneuvelden

Bericht door Yente »

Of het wapen was wel van hem, maar is thuis gebleven terwijl hij ging vechten.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”