Helft van soldaten stopt met opleiding

Het Belgische leger in de kranten, op TV enz, als onderwerp van het hedendaags leven.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Helft van soldaten stopt met opleiding

Bericht door Exjager »

Nieuwe rekruten houden in het leger blijft een probleem voor Defensie. Van 2007 tot 2011 was de gemiddelde uitstroom bij de Nederlandstalige kandidaat-soldaten of -matrozen 47 procent. Bij de kandidaat-onderofficieren was dat een kwart tot een derde. Dit blijkt uit een antwoord van defensieminister Pieter De Crem op een parlementaire vraag van Karolien Grosemans (N-VA).

Lees verder op http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... iding.aspx
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Jos
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 sep 2011 08:23

Re: Helft van soldaten stopt met opleiding

Bericht door Jos »

Probleem is dat het systeem het ook mogelijk maakt om ten alle tijde te stoppen. In de tijd van de militiens had je niet te stoppen.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Helft van soldaten stopt met opleiding

Bericht door one_O_five »

Gebrek aan discipline en de wilskracht om door te bijten als het eens moeilijk gaat, en tegenwoordig word een leger in de media voorgesteld als een high tech video game en niet zo als het in werkelijkheid is.
De technologie is wel anders en veel moderne als "in onze tijd" maar verder is het nog hetzelfde, ofwel staat, zit, hangt of ligt ge ergens te wachten ofwel moet eensklaps alles in lichte looppas gebeuren, weer twee dingen waar de jeugd ook niet meer aan gewoon is denk ik.
gunnery
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 jul 2011 19:02

Re: Helft van soldaten stopt met opleiding

Bericht door gunnery »

De mentaliteit trekt op niet veel meer.
Twee jaar terug volgde ik een cursus...
We waren met 10, 6 soldaten en 4 "oudere".
Van de 6 soldaten, 1 goede, 2 waar er mischien iets mee te doen was,
1 die kon maar niet echt wilde en 2 waar je niets mee was.
En dat voor een cursus Elec-mec., die gasten kregen een
mooie job in hun schoot geworpen en verkwisten dat!
Voor mij is het simpel, een contract van minstens 2 jaar,
wordt deze verbroken, boete betalen.
En wil je een staats job? Eerst 2 jaar naar het leger,
zijn ze daar niet tevreden geweest, géén staats job.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Helft van soldaten stopt met opleiding

Bericht door one_O_five »

Dat systeem zo als ze in Luxemburg gebruiken bedoelt ge zeker gunnery, daar is ook de graad in het leger gekoppeld aan de latere functie, voor postbode moet ge soldaat geweest zijn, voor de job van postmeester onderofficier.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Helft van soldaten stopt met opleiding

Bericht door Exjager »

one_O_five schreef:Dat systeem zo als ze in Luxemburg gebruiken bedoelt ge zeker gunnery, daar is ook de graad in het leger gekoppeld aan de latere functie, voor postbode moet ge soldaat geweest zijn, voor de job van postmeester onderofficier.
Is dat zo? Dat wist ik niet, goed om weten.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
DirkL
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 okt 2011 19:35

Re: Helft van soldaten stopt met opleiding

Bericht door DirkL »

one_O_five schreef:Dat systeem zo als ze in Luxemburg gebruiken bedoelt ge zeker gunnery, daar is ook de graad in het leger gekoppeld aan de latere functie, voor postbode moet ge soldaat geweest zijn, voor de job van postmeester onderofficier.
Als we dat systeem eens in België konden introduceren. :)
wsegers1
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 mei 2011 09:46

Re: Helft van soldaten stopt met opleiding

Bericht door wsegers1 »

Het veelvuldig stoppen van rekruten is volgens mij te wijten aan verschillende factoren en er is dus ook geen kant en klare oplossing.
Een mindere conditie van de jeugd, maar daar kan tijdens het opleiding wel aan gewerkt worden. Beter wat een wat tragere en een gevarieerde sportaanbod dan veel en eentonig.
Een realistisch beeld van Defensie geven waarin jonge soldaten hun ervaringen komen uitleggen aan toekomstige rekruten, onder hun zonder franjes.
Er is volgens mij een grote taak weggelegd voor de onderrichters, een gedreven iemand kan mensen aan boord houden die er anders zouden uitstappen.
De taak van onderrichter is meer dan ooit klaar voor opwaardering zodat de beteren zich hier voor aanmelden ipv. dan te worden aangeduid.
Er zijn waarschijnlijk nog andere noden, iemand nog iets.

En ja, vroeger was het niet beter. Soldaten zijn maar zo goed als hun leider.

Mvg Willem
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Helft van soldaten stopt met opleiding

Bericht door one_O_five »

Die laatste zin is ook een punt, maar nog een goede opmerking is die over de onderrichter, is die laatste zelf wel goed genoeg opgeleid voor die job, die mensen komen nu ook al uit een generatie die het oude leger niet meer gekend heeft.
Om een voorbeeld aan te halen, toen ik in 79 mijn opleiding kreeg in het OC3 bestond het kader van een peloton uit een Luitenant (**) een Adjudant en een Chef (/// //), toen ik er acht jaar later zelf gedurende zes maanden opleiding gaf bestond het kader van mijn peloton uit een Adjudant KRO en een Sergeant KROO en ikzelf.
Ondertussen is alles nog meer veranderd natuurlijk, maar opleiding geven is een apart vak, niet alleen moet ge Uw stof door en door kennen maar ook kunnen doorgeven aan de leerlingen, zelf was ik blij daar na zes maanden weg te zijn omdat dit een eentonig werk word, van de andere kant doet wel heel goed dat meer dan tien jaar later iemand U vraagt of ge hem nog kent ... "Ik heb van U mijn opleiding gekregen".
Plaats reactie

Terug naar “Het ABL in het nieuws - l'ABL dans le journal”