Kwartier Hellersen - Lüdenscheid

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: Kwartier Hellersen - Lüdenscheid

Bericht door RSMCI »

Het Kw. Hellersen was veel groter als door vele gekend.
De oude kazerne was zo groot als het huidige Klinikum Lüdenscheid ( vroegere Kreiskranhaus).
Dit is nog duidelijk te zien op de luchtfoto. De centrale parking was het paradeplain de blokken ten zuiden ervan(5 blokken) de Mess en de Cie's( van het 1 Bn Ord).

W.
RES NON VERBA
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: Kwartier Hellersen - Lüdenscheid

Bericht door RSMCI »

Dune65 schreef:
RSMCI schreef:Het Kw. Hellersen was veel groter als door vele gekend.
De oude kazerne was zo groot als het huidige Klinikum Lüdenscheid ( vroegere Kreiskranhaus).
Dit is nog duidelijk te zien op de luchtfoto. De centrale parking was het paradeplain de blokken ten zuiden ervan(5 blokken) de Mess en de Cie's( van het 1 Bn Ord).

W.
Ik weet niet, RSMCI, of je het volgende verhaal / gerucht kan bevestigen of tegenspreken. Let wel het gerucht / verhaal zou voor mijn tijd gebeurd zijn. In Kwartier Hellersen zou ooit een zendmast gestaan hebben die door de jaren heen niet langer gebruikt werd. Er werd beslist om deze mast af te breken. Er werden een aantal kabels aan de mast bevestigd. Die kabels zouden er voor moeten zorgen, eens dat de mast doorgezaagd was, om deze te begeleiden bij de val. Hierbij zouden de handen van een militair verstrikt geraakt zijn in één van de kabels en zou de militair een paar meter weggeslingerd zijn. De militair zou het ongeval overleefd hebben maar zou zwaar gewond geraakt zijn.
Dit spijtig ongeval deed zich inderdaad voor. Als ik me niet vergist omstreeks 1981. De zendmast, een metaalconstructie werd verwijderd door een detachement van 6Gn. Om te vermijden dat de mast in de verkeerde richting viel werden er stalen kabels aan twee Magirus vrachtwagens vastgemaakt en twee door mankracht om te stabiliseren en de richting te geven. Twee van de "poten" werden doorgeslepen en dan trokken de Magirussen hem in de juiste richting om. Op bevel moest het Pers die de kabels vasthielden lossen, spijtig genoeg had de laatste man van een der kabels deze rond zijn middel gelegd waardoor hij niet tijdig los kwam en de mucht werd in geslingerd(er werd een foto genomen door een reporten aan de andere zijden van het gebouw waarop de mijjn te zien was die boven het dak uit kwam) en neerkwam op een betonnen parking die zich in de nabijheid bevond, met alle gevolgen van dien. Een geluk dat er naast de Kazerne een hospitaal was.

W
RES NON VERBA
frankdhaeyer
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jul 2012 10:00

Re: Kwartier Hellersen - Lüdenscheid

Bericht door frankdhaeyer »

Deze beide ongevallen deden zich daadwerkelijk voor in het kwartier Hellersen, van het ongeval met de zendmast was ik persoonlijk getuige, maar dit was in 1984 of 1985. Het schietongeval was ongeveer in dezelfde periode en gebeurde in het wachtlokaal. Het was een franstalige diensplichtige. Gelukkig was het ziekenhuis naast het kwartier. Mvg Frank
johnwifi
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 dec 2012 16:42

Re: Kwartier Hellersen - Lüdenscheid

Bericht door johnwifi »

Ik ben per Chinees vrijwilliger onderofficier (Sgt) naar Ludenscheid gemuteerd vanuit Doornik (Ord School) in de maand september van 1966. Ik kreeg er de 16 Cie Ord als eenheid in het kwartier Hellersen.
Dit was een ondereenheid van de 16 Ps Inf Bde met als hoofdkwartier de kazerne 'De leie'
Deze eenheid was te vinden op het laagste gedeelte van het kwartier waar later de 202 Cie Mat zou komen. Ik zat er op de supply - wisselstukken voertuigen allerhande en ook wapens.
Op het bovengedeelte was de 5 Cie Ord te vinden. Dit was een Korpseenheid.
Bij de hervorming naar de logistieke diensten, werd de 5 Cie Ord ontbonden en werd de 16 Cie Ord - 202 Cie Mat met detachementen van Ord diensten uit Kassel.Wij kwamen onder commando van het 18 Bn Log in Werl.
Gezien er te veel bevoorraders waren zouden er mutaties vallen. Daarop vroeg ik met mijn Pl Comd de 261 Cie Mun aan, gelegen in het kwartier 'De Leie'.
Ik deed dus mutatie in Sep 1969 naar de 261 Cie. Aanvang 1970 verhuisden wij echter naar het Kwartier Hellersen op de plaats waar de 5 Cie Ord was geweest.
In dec 1972 nam ik dan dienst bij Rijkswacht inde Groendreef te Gent - 1 Mobiele Groep, als Rijkswachter om dan mutatie te maken in 1974 naar de Bde Deinze, alwaar ik op 01 Apr 2001, met pensioen ging.
In de tijd van mijn aanwezigheid in Hellersen stond de herzkabelmast nog in alle glorie.
Gebruikersavatar
RSMCI
Sponsor 2022-2023
Berichten: 238
Lid geworden op: 30 mei 2011 04:33
Locatie: LEOPOLDSBURG
Contacteer:

Re: Kwartier Hellersen - Lüdenscheid

Bericht door RSMCI »

Ter aanvulling,

de "put", het gedeelte van 202 Mat (burelen, werkplaats, supplw,...) is volledig ingenomen door een parkeergarage van het Krankenhaus.
Enkel de hoofdblok "boven" (logement, annex keuken) is nog bestaande en behoort ook tot het Krankenhaus.
Aan de overzijden bevond zich het Meubeldepot van KSR-OOST, sector Lüdenscheid/Siegen, nu is er het Zollamt(douanediensten) Lüdenscheid,
één klein gebouwtje rechts aan de oude ingang van het Kwartier Hellersen is er ook nog, de hoogspanningscabine en nog altijd in gebruik (waarschijnlijk wel gemoderniseerd).

W.
RES NON VERBA
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Kwartier Hellersen - Lüdenscheid

Bericht door Exjager »

RSMCI schreef:Ter aanvulling,

de "put", het gedeelte van 202 Mat (burelen, werkplaats, supplw,...) is volledig ingenomen door een parkeergarage van het Krankenhaus.
Enkel de hoofdblok "boven" (logement, annex keuken) is nog bestaande en behoort ook tot het Krankenhaus.
Aan de overzijden bevond zich het Meubeldepot van KSR-OOST, sector Lüdenscheid/Siegen, nu is er het Zollamt(douanediensten) Lüdenscheid,
één klein gebouwtje rechts aan de oude ingang van het Kwartier Hellersen is er ook nog, de hoogspanningscabine en nog altijd in gebruik (waarschijnlijk wel gemoderniseerd).

W.
De genoemde depot, was dat Kwartier "De Claser"? Of was dat nog iets anders?
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Kwartier Hellersen - Lüdenscheid

Bericht door Exjager »

Inderdaad, het Depot en Kwartier De Claser zijn twee afzonderlijke zaken, dat denk ik na alles een beetje te hebben samengevat ook.
Ooit zal ik wel eens iets vinden, ooit... ;)
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Gebruikersavatar
Grenadier
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 mei 2011 21:02

Re: Kwartier Hellersen - Lüdenscheid

Bericht door Grenadier »

De kazerne Hellersen was slechts een klein stuk van wat oorspronkelijk een groot Duits legerkamp was. Het iets lager gelegen ziekenhuis was oorspronkelijk het troep gedeelte, de door het Belgisch leger gebruikte blokken waren oorspronkelijk de officiersblokken.
Een klein, maar niet onbelangrijk detail: op het gelijkvloers was er ook een klein winkeltje waar vooral LP's verkocht werden (elke veertien dagen werd de voorraad nagezien en bijgevuld) en allerlei souveniers en postkaarten. Een piepklein kamertje was voorzien voor de "facteur", een ander lokaaltje voor de chauffeur van dienst.

Groetjes,

Wim2
Remember Brave Little Belgium
johnwifi
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 dec 2012 16:42

Re: Kwartier Hellersen - Lüdenscheid

Bericht door johnwifi »

Wat betreft de afbraak van Hellersen staat er enkel nog de blok waar de soldaten hun kamers waren, dus de bovenste blok. Deze wordt nu gebruikt als school voor verpleger en verpleegsters.
De refter, de kantine, de keuken zijn verdwenen
janvdc
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 feb 2013 17:27

Re: Kwartier Hellersen - Lüdenscheid

Bericht door janvdc »

Het schietincident gebeurde net tijdens mijn verlof. Ik hoorde het verhaal dus maar bij mijn terugkomst. Per ongeluk werd een schot gelost in het wachtlokaal met een wapen van een van de miliciens die de wacht deed of vertrok op zending. Ik dacht met een vigneron. Een andere soldaat werd getroffen. Volgens het vergaal ging de kogel door zijn arm, door de borst en bleef in zijn andere arm steken.
Gelukkig waren ze zo verstandig om hem meteen naar het Duitse burger Krankenhaus naast het kazerne te brengen en niet via de militaire ambulance te laten afvoeren naar Soest zoals normaal zou moeten gebeuren.
Volgens het verhaal zou hij behoorlijk goed hersteld zijn van het ongeval, behalve blijvend letsel in zijn arm. Ik kende hem niet persoonlijk. Ook de jongen die het schot per ongeluk gelost had, moest naar verluidt opgenomen worden in het ziekenhuis omdat hij in schoktoestand was.
Ik was zelf KRO in 261 Cie Mun in Hellersen in 85-86 en ben nog steeds verbijsterd hoe het kan dat zoiets gebeurde. Kogels mochten binnenshuis niet in de lader, de lader mocht niet op het wapen. Bovendien veronderstelt dit dat er al een kogel in de loop zat en dat iemand de trekker overhaalde. Ik herinner me niet of er op een vigneron al dan niet een veiligheidspal zat, maar ook dat zou nog een extra beveiliging geweest zijn. Maar ondanks de maatregelen die ons tot in den treure ingeprent werden kan men zich afvragen of het ooit helemaal veilig kan zijn als je zo'n gevaarlijk speelgoed in handen laat van onervaren jongens.

Een ander incident dat zich voorgedaan had (ook van horen zeggen) was dat één van de miliciens zich van het leven wilde beroven door uit het raam naar beneden te springen op het paradeplein. Dat was ook tijdens mijn afwezigheid, maar het was één van "mijn eigen" miliciens. Merkwaardige kerel die absoluut niet helemaal spoorde en veel tumult veroorzaakte. Hij was nog in leven toen hij afgevoerd werd door de zienewagen. Nadien hebben we hem niet meer teruggezien en nooit vernomen hoe het met hem afgelopen is.
janvdc
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 feb 2013 17:27

Re: Kwartier Hellersen - Lüdenscheid

Bericht door janvdc »

Ik heb na al die jaren al honderd keer het plan opgevat om nog eens een kijkje te nemen in Luedenscheid, maar als ik kijk op Google Earth is er van onze kazernes niet veel meer terug te vinden. Hellersen is weg, ook De Ijzer. Ik dacht dat ook de Leie zo goed als helemaal verdwenen is en ook het mun depot op Stilleking waar we de wacht moesten kloppen vind ik niet meer terug op luchtfoto's. Mijn familie is dus niet erg happig om helemaal naar ginder te rijden om te zien of ik daar nog wat kan herkennen.

Vorig jaar passeerde ik in de buurt van het kazerne in Heverlee waar ik vijf maand opleiding kreeg als KRO. Dat staat er nog grotendeels, maar het ziet er wel behoorlijk veranderd uit na al die jaren.
Gebruikersavatar
Exjager
Sponsor 2022-2023
Berichten: 4379
Lid geworden op: 28 mei 2011 18:53
Contacteer:

Re: Kwartier Hellersen - Lüdenscheid

Bericht door Exjager »

janvdc schreef:Ik heb na al die jaren al honderd keer het plan opgevat om nog eens een kijkje te nemen in Luedenscheid, maar als ik kijk op Google Earth is er van onze kazernes niet veel meer terug te vinden. Hellersen is weg, ook De Ijzer. Ik dacht dat ook de Leie zo goed als helemaal verdwenen is en ook het mun depot op Stilleking waar we de wacht moesten kloppen vind ik niet meer terug op luchtfoto's. Mijn familie is dus niet erg happig om helemaal naar ginder te rijden om te zien of ik daar nog wat kan herkennen.

Vorig jaar passeerde ik in de buurt van het kazerne in Heverlee waar ik vijf maand opleiding kreeg als KRO. Dat staat er nog grotendeels, maar het ziet er wel behoorlijk veranderd uit na al die jaren.
In Lüdenscheid is er inderdaad niet veel ABL-rest meer over om het zo te zeggen. Het wachtlokaal aan de Leie is er nog. Ik denk dat voor wie in Hellersen was er nog wel zaken te herkennen zijn, al is dat natuurlijk af te wegen of dit de reis waard is, dat maakt iedereen voor zichzelf uit. Het blijft natuurlijk een mooie streek.
Wat Heverlee betreft is er inderdaad een heuse uitbreiding vergeleken met de tijd van toen.
Iets m.b.t. 2 Jagers te Paard is steeds welkom.
Mijn website,http://www.legerdienst.be
Goose
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 jul 2013 15:14

Re: Kwartier Hellersen - Lüdenscheid

Bericht door Goose »

frankdhaeyer schreef:Deze beide ongevallen deden zich daadwerkelijk voor in het kwartier Hellersen, van het ongeval met de zendmast was ik persoonlijk getuige, maar dit was in 1984 of 1985. Het schietongeval was ongeveer in dezelfde periode en gebeurde in het wachtlokaal. Het was een franstalige diensplichtige. Gelukkig was het ziekenhuis naast het kwartier. Mvg Frank

Het ongeval moet zeker na 1981 geweest zijn , ik heb het niet meegemaakt daar ik gekazerneerd was ginder tot mei 1982 .

En die mast stond er nog bij ons vertrek , kon die goed zien staan gezien ons kamerraam uitgaf ( K202 )op de vestigingen van de mast.
Godflesh
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 dec 2017 16:46

Re: Kwartier Hellersen - Lüdenscheid

Bericht door Godflesh »

Wij zijn afgelopen weekend naar Lüdenscheid geweest met 3 vrienden uit de lichting van '88. We waren gekazerneerd in 'Hellersen' en afgezwaaid in februari en maart '89. Van de kazerne is enkel nog het hoofdgebouw over, de rest is geïntegreerd in het 'Klinikum'. Hier en daar liggen nog stukken van de oude bestrating en wat muurtjes, oa die in de afdaling naar het magazijn van de 202 Cie Mat. Het kleine gebouwtje aan de ingang staat er ook nog (elektriciteitskabine). Het magazijn aan de overkant is nu iets met douane
'Stilleking1' is er nog steeds, enkel het magazijn waar de tanks en andere rupsvoertuigen stonden, ook lag er nog iets waar de tanks hun rupsen op konden gelegd worden (ken de naam niet)
Van 'Stilleking2' is praktisch niets meer te vinden daar het nu voor een groot deel overwoekerd is, toch herken je nog hoe de wegen liepen en kan je nog zien waar de munitiebunkers stonden, we hebben nog een paar bomen gevonden met vermoedelijk inkervingen van Belgische miliciens. Ook vonden we nog 1 betonnen paal die vermoedelijk deel uitmaakte van de omheining rond het domein. Op google maps kun je de contouren nog zien maar in werkelijkheid is het veel moeilijker te zien. Was toch raar om daar nog rond te lopen, bijna 30 jaar na datum. Zelf heb ik er een 40-tal 'wachten' gedaan (waaronder verschillende 'negerwachten')
Schietstand 'Spielwigge' is een ander verhaal, dat bestaat nog steeds en het bord van 'Sperrgebiet, militair domein' hangt er nog (tegen een hut), de schietstand is nog steeds in gebruik! nu vooral door jachtclubs, schietclubs én de politie. Deze site is nog héél herkenbaar
van kazerne 'De Leie' is niks meer over, enkel de ingang met een gedenkplaat én een oude vlaggemast
cyriel mabilde
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2018 01:41

Re: Kwartier Hellersen - Lüdenscheid

Bericht door cyriel mabilde »

Ik was zelf als KROO dienstplichtige in 1969 verantwoordelijk op het Herzkabelrelais (Weiden naar ...?) station, op de eerste verdieping achteraan links van het hoofdgebouw, aan het eind van de gang. Daar achter stond die antennemast. De soldaten in Hellersen maakten deel uit van een compagnie bevoorrading maar wij twee waren van 6de TTR. Op de deur had ik het gekleurde wapenschild van 6de TTR opgehangen. Mijn collega Mathieu Delille en ikzelf verveelden ons steendood en hadden permanentie. In de kelders hadden we een oude TV gevonden en gerepareerd. Alleen ontbrak ons nog een VHF antenne en kabel. De twin-kabel maakten wij van losse telefoondraden en wasknijpers en de antenne bestond uit een houten borstelsteel met luster-lamp buisjes als dipool en directors. Het ding hebben wij dan bij nacht geinstalleerd via de ladder halfweg in de antennemast. We hebben daar toch enkele weken TV kunnen kijken, tot op een dag een kolonel per helikopter landde en de mast kwam inspecteren: die beval onmiddellijk onze "constructie" naar beneden te halen, wij wisten natuurlijk van niets, alhoewel hij wel moet gezien hebben dat die rare twin draad doorheen het venster van ons station liep. Een maand later vertrok ik via kazerne de Leie op verlof en daar was wel TV in het wachtlokaal (dat er waarschijnlijk nog staat?) Dat was die nacht van de eerste maanlanding , om nooit te vergeten.
Plaats reactie

Terug naar “Kazernes van het Belgische leger - casernes de l'armée belge”