Een cruciaal slagveld?

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Een cruciaal slagveld?

Bericht door Paddy »

Zo vanavond in Tongeren geweest bij de boek presentatie van: "Een cruciaal slagveld?" (Mythen, propaganda en wilde verhalen in de streek Maastricht - Eben Emael - Tongeren, 1939-1940). Een zéér mooi boek dat voor maar een luttele €15,- vanaf morgen te koop is!!
Maar onder tussen hebben we zeker niet stil gestaan met het "promoten" van de bunker en hier en daar een balletje op gegooid.
Dit heeft toch alweer tot een aantal interessante gesprekken en namen geleid. Hopelijk komt er eens een gesprek op hoger niveau los en komt er eens iemand kijken wat er aan de hand is hier in Lanaken, waarom de gemeente zich hier zo afzijdig houdt van dit project? Of zou het misschien komen door dat de gemeente Lanaken zich wil focussen op de Neanderthalers en daarom een ander "recenter" stuk geschiedenis wil opofferen? Iets waar mensen zich in kunnen terug vinden (omdat oorlog helaas nog steeds bestaat) en waar de verhalen van de grootouders tot leven komen?
Natuurlijk is de site van de Neanderthalers interessant voor de geschiedenis van onze evolutie, maar moet men daarom maar de rest laten vallen en opruimen, terwijl er een groep is die dit graag wil onderhouden en beheren zodat de gemeente er geen omkijken meer naar heeft.

[link2]Bron,http://www.facebook.com/BunkerBriegde[/link2]

Meer info is gevraagd ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Een cruciaal slagveld?

Bericht door Paddy »

Reactie van de schrijver:
Goedemorgen Patrick,
Het boek waar op verwijst wordt op de pagina vd Bunker van Briegden is vanaf vandaag te koop in de standaard boekhandel. Zeker de moeite waard! Eventueel ook te verkrijgen in het Fort van Eben-Emael zelf.

Mvg
Lesley Dewelf
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Een cruciaal slagveld?

Bericht door one_O_five »

Ik heb al v an deze geschiedenis gehoord, en persoonlijk zou ik er de voorkeur aan geven die bunker te bewaren ... nu woon ik niet in Lanaken en ben ook geen Neanderthaler dus zal mijn mening niet van tel zijn.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Een cruciaal slagveld?

Bericht door eaw458 »

Ben curieus of de vlag de lading dekt en het verhaal ook inderdaad tot en met de gebeurtenissen rond Tongeren zal doorgetrokken worden. Ik hoop dat het niet de zoveelste versie is van het verhaal van Veldwezelt, Vroenhoven en Eben-Emael.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Een cruciaal slagveld?

Bericht door bcordens »

eaw458 schreef:Ben curieus of de vlag de lading dekt en het verhaal ook inderdaad tot en met de gebeurtenissen rond Tongeren zal doorgetrokken worden. Ik hoop dat het niet de zoveelste versie is van het verhaal van Veldwezelt, Vroenhoven en Eben-Emael.

Walter
Ik ben één van de gelukkigen die het boek heeft kunnen kopen. Het is blijkbaar een beperkte oplage van zo'n 400 stuks, er snel bij zijn is dus de boodschap!

De ondertitel van het boek luidt 'Mythen, propaganda en wilde verhalen in de streek Maastricht - Eben-Emael - Tongeren, 1939-1940'. Het verscheen naar aanleiding van de tentoonstelling 'Mythen, propaganda en barre realiteit in oorlogstijd in de periode 1939-1940'. Het werd samengesteld door Stefanie Sfingopoulos (Erfgoedcel Tongeren) en Joost Vaesen (Vrije Universiteit Brussel-Fort Eben-Emael) in samenwerking met Erik Royackers en René Thewissen (Erfgoedkring Wiosello). Het boek telt zo'n 120 pagina's en is prachtig geïllustreerd met veel tot nog toe ongepubliceerde foto's.

De inhoudsopgave:

1. Een cruciaal slagveld? Mythen, propaganda en wilde verhalen in de streek Maastricht - Eben-Emael - Tongeren, 1939-1940
2. Het nationaal en transnationaal kader: een streek in groot gevaar?
2.1 Eben-Emael, een (onneembare) reus onder de forten
2.2 De dekkingslinie aan het Albertkanaal, een "onneembare muur"?
2.3 Tongeren, hoofdkwartier van het 1ste Legerkorps en de zone van de ondersteunende diensten
2.4 Maastricht: de strategische bruggen over de Maas
2.5 De Duitse aanval en de geheime wapens

3. Belemmer de toegang tot / bepaal zelf de informatie: propaganda, censuur en spionage
3.1 Censuur en spionage in België
3.2 Spionage en de voorbereiding van de invasie in de sector Eben-Emael - Tongeren
3.3 Spionage en de voorbereiding van de invasie in Nederland

4. Het officiële discours en de psychologische oorlogsvoering: "we willen geen oorlog" - "we zijn louter defensief"
4.1 De Belgische psychologische oorlogsvoering
4.2 Het verafgelegen Maastricht: een verdediging enkel en alleen voor de eer?
4.3 Schuilen achter de Westwall? De bescherming van Duits grondgebied

5. Het verloop van de strijd: claim steeds de overwinning
5.1 Een onverwachte overval, maar België houdt stand?
5.2 De verslaggeving vanuit het Nederlands Algemeen Hoofdkwartier
5.3 De Duitse uitbuiting van een onverwacht? succes

6. De "verbeelding" van de strijd
6.1 Kunstenaars in dienst van de oorlogspropaganda?
6.2 Het slagveld als toeristische trekpleister: niet alles blijft geheim?
6.3 De Belgische interpretatie(s) van de doorbraak aan het Albertkanaal
6.4 De Nederlandse omgang met de nederlaag

7. Een korte, maar intense strijd: de Belgische balans van de inval
7.1 Een korte, maar intense strijd: de Belgische balans van de inval
7.2 De uitkomst van de strijd: de doorbraak aan het Albertkanaal
7.3 De mythe van de Duitse Blitzkrieg
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Een cruciaal slagveld?

Bericht door bcordens »

Walter, er staat trouwens wat reclame in voor de wiki van de 18-daagse veldtocht, om precies te zijn: pagina 94, in de voetnoten :)
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Een cruciaal slagveld?

Bericht door eaw458 »

bcordens schreef:Walter, er staat trouwens wat reclame in voor de wiki van de 18-daagse veldtocht, om precies te zijn: pagina 94, in de voetnoten :)
:-)

En weet ge ook hoe ge het kunt bestellen, Bart? Of zou je voor me een exemplaar kunnen te pakken krijgen?

De site van de erfgoedcel lijkt down...

Met dank,

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Een cruciaal slagveld?

Bericht door bcordens »

En weet ge ook hoe ge het kunt bestellen, Bart? Of zou je voor me een exemplaar kunnen te pakken krijgen?
Het boek is op dit moment slechts op drie plaatsen verkrijgbaar:

Stadsarchief Tongeren
http://www.stadsarchieftongeren.be/

Standaard Boekhandel Tongeren
http://www2.standaardboekhandel.be/nl/winkels/tongeren

Bookshop Fort Eben-Emael


Ik zou het stadsarchief of de Standaard Boekhandel contacteren, misschien kunnen zij het boek opsturen. Mocht dat niet lukken wil ik zeker wel proberen één voor u te pakken te krijgen hoor.

Bart
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Een cruciaal slagveld?

Bericht door eaw458 »

Thx, Bart. Ik zal eens horen of ze me op het stadsarchief kunnen helpen.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in de boekenkast - nouveau dans la bibliothèque”