Welke medailles?

Badges, insignes, brevetten, medailles, onderscheidingen, nationale orden etc.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Welke medailles?

Bericht door bcordens »

Afbeelding

Ik probeer de man op deze foto te identificeren omdat mijn overgrootvader hem waarschijnlijk gekend heeft. Ik weet dat een andere oudstrijder van mijn dorp onder andere het Oorlogskruis met palm had (volgens mij de meest linkse medaille). Klopt dit? Welke andere medailles heeft deze persoon nog?
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Welke medailles?

Bericht door Paddy »

De tweede (naast het Oorlogskruis) lijkt mij de IJzermedaille te zijn.

Kan je de medaillegroep op hogere resolutie inscannen?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Welke medailles?

Bericht door bcordens »

Afbeelding

Duidelijker dan dit lukt me jammer genoeg niet. Ik dacht voor die tweede medaille in de richting van de Herinneringsmedaille met de vergulde Kroon van Oorlogsvrijwilliger?
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Welke medailles?

Bericht door Paddy »

bcordens schreef: Duidelijker dan dit lukt me jammer genoeg niet. Ik dacht voor die tweede medaille in de richting van de Herinneringsmedaille met de vergulde Kroon van Oorlogsvrijwilliger?
Daar zou je wel eens gelijk kunnen in hebben, dan zou de andere de Overwinningsmedaille kunnen zijn.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Welke medailles?

Bericht door guerramundial1 »

Inderdaad, herinneringsmedaille. Zou dat misschien een vrijwilligerskroontje kunnen zijn op het lint?

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Welke medailles?

Bericht door bcordens »

guerramundial1 schreef:Inderdaad, herinneringsmedaille. Zou dat misschien een vrijwilligerskroontje kunnen zijn op het lint?
Veel kans, ik heb weet van minstens één vrijwilliger van mijn dorp die vrijwilliger was én het Oorlogskruis heeft ontvangen (er waren slechts 11 oudstrijders in mijn dorp). Dat derde lint staat dan voor de Overwinningsmedaille, zoals Paddy zegt?

Is het ook mogelijk om te achterhalen of de palm op de Overwinningsmedaille een bronzen, zilveren of gouden is?
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Welke medailles?

Bericht door bcordens »

Vestingjager schreef:De kraagspiegels lijken ook rood van de infanterie te zijn.

Wat staat er op zijn schouderstukken? Dat lijkt een cijfer te zijn.

Hij heeft blijkbaar ook een rechte broek aan, wat ook weer wijst op onbereden troepen.

Hopelijk verkleint dat de zoekmarges ook al wat.
Bedankt! Dat van die rechte broek en de kraagspiegels was me nog niet opgevallen. Ik heb de dossiers van de oudstrijders opgevraagd, maar het legermuseum heeft me al laten weten dat enkele dossiers niet (meer) bestaan. Het is nu nog wachten op een reactie van Xavier van Tilborg, die blijkbaar tot en met morgen nog op vakantie is. :) Hopelijk kan ik een overeenkomstig profiel vinden in de dossiers. Van verschillende oudstrijders zijn er geen nakomelingen meer te vinden, wat de zoektocht er niet makkelijker op maakt...
Gebruikersavatar
guerramundial1
Berichten: 744
Lid geworden op: 28 mei 2011 16:04
Locatie: Valladolid (Spanje)

Re: Welke medailles?

Bericht door guerramundial1 »

bcordens schreef:
guerramundial1 schreef:Inderdaad, herinneringsmedaille. Zou dat misschien een vrijwilligerskroontje kunnen zijn op het lint?
Veel kans, ik heb weet van minstens één vrijwilliger van mijn dorp die vrijwilliger was én het Oorlogskruis heeft ontvangen (er waren slechts 11 oudstrijders in mijn dorp). Dat derde lint staat dan voor de Overwinningsmedaille, zoals Paddy zegt?

Is het ook mogelijk om te achterhalen of de palm op de Overwinningsmedaille een bronzen, zilveren of gouden is?
Ik vermoed dat je de palm op het Oorlogskruis bedoeld. Met 99,9% zekerheid een bronzen palm. Zilveren en gouden palmen op her Oorlogskruis zijn uiterst zeldzaam en daarbij zouden ook ridderordes moeten bijhangen, wat op de foto niet het geval is. Indien je via het dossier een naam hebt kun je het attest van eervolle onderscheidingen vragen.

Mvg

Wim
Ter herinnering van mijn grootvader Marcel Darcis (º 1896, + 1979), 1ste Sergeant Oorlogsvrijwilliger, 2º Regiment Karabiniers, II Bataljon, 8ste Companie. 1915-1918
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: Welke medailles?

Bericht door bcordens »

guerramundial1 schreef:
Ik vermoed dat je de palm op het Oorlogskruis bedoeld. Met 99,9% zekerheid een bronzen palm. Zilveren en gouden palmen op her Oorlogskruis zijn uiterst zeldzaam en daarbij zouden ook ridderordes moeten bijhangen, wat op de foto niet het geval is. Indien je via het dossier een naam hebt kun je het attest van eervolle onderscheidingen vragen.
Inderdaad, ik bedoelde het Oorlogskruis. :oops: Mijn excuses. Bedankt voor de info!
Plaats reactie

Terug naar “Insignia, medailles, onderscheidingen ... insignes, médailles, décorations”