Dossier overgrootvader 4e linieregiment

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Heleen
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 mei 2012 15:08

Dossier overgrootvader 4e linieregiment

Bericht door Heleen »

Hallo,

Mijn overgrootvader is in 1895 in het leger gegaan, hij zat bij het 4de linieregiment. In WO1 is hij gewond geraakt bij de slag bij Halen en afgevoerd nr het militair hospitaal in Brussel (Elsene veronderstel ik). Daar is hij krijgsgevangen genomen. Na drie weken is hij daar ontsnapt. In november rapporteert hij terug in Calais.

Ik heb zijn militair dossier via mail opgevraagd bij het Jubelpark, maar ik heb enkel het "Feuillet Matricule et de Punitions" gekregen. Het laatste wat er vermeld staat is dat hij overgaat naar het 23ste linieregiment.

Is dit alles wat er in Brussel te vinden is, of zit er in zo'n dossier meestal meer? Als dat het geval zou zijn zou ik zelf in Brussel eens gaan neuzen. (ik zou graag weten wat hij precies deed, wat zijn verwondingen waren, welk pensioen hij kreeg etc).

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Heleen
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Dossier overgrootvader 4e linieregiment

Bericht door Yente »

Hallo Heleen,

Aan de geboortedatum te zien moet je het dossier eens aan deze man vragen: xavier.vantilborg@mil.be
Alle dossiers van mannen geboren voor 1889 liggen in Brussel, daar jouw familielid geboren is na 1889 moet je bovenstaande persoon aanschrijven.
Dan zal je wel wat meer ontvangen;)
Als je Xavier een mail stuurt moet je zijn volledige naam en geboorte/sterf datum geven.
Veel succes! En Chique dat een vrouw in de geschiedenins van haar voorvader is geïnteresseerd. :) Kom je zelden tegen.

Mvg Yente

Edit: Sorry ik had fout gelezen, nu zie ik dat hij in 1895 in het leger ging. Dus hij is zowieso voor 1889 geboren. Normaal sturen ze niets op (bij mij toch niet) dus ik zou toch eens langs gaan. Het is niet zeker of zijn dossier nog bestaat.
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Dossier overgrootvader 4e linieregiment

Bericht door Paddy »

Sorry Yente maar de man ging in 1895 bij het leger, hij zal ongetwijfeld ouder dan 5 jaar geweest hebben toen ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Dossier overgrootvader 4e linieregiment

Bericht door Yente »

Paddy schreef:Sorry Yente maar de man ging in 1895 bij het leger, hij zal ongetwijfeld ouder dan 5 jaar geweest hebben toen ;)
Ja, zie mijn edit ;)
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Heleen
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 mei 2012 15:08

Re: Dossier overgrootvader 4e linieregiment

Bericht door Heleen »

Ja, ik heb zijn dossier al liggen. Hij is geboren in 1879 en is in 1895, op zijn zestiende in het leger gegaan. Ik heb gemaild naar cdoc.klm-mra@....Zij hebben me een en ander gestuurd, maar het is enkel zijn "Feuillet de Immatriculation et Punition".

AL zijn bevorderingen staan erin. Wat ik niet helemaal snap:

-waarom staan er geen medische gegevens in (welke verwondingen had hij na de Slag bij Halen?)
-Het dossier eindigt met de mededeling dat hij in 1920 naar het 23ste linieregiment is gegaan. Wil dat dan zeggen dat er nog een stuk van zijn dossier tekort is? Waarom staat er niks in over wanneer hij het leger verlaat?

Ik zal later wel nog wat scans posten van wat er allemaal in staat want er zijn veel afkortingen die ik niet helemaal begrijp.


Heleen
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2266
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: Dossier overgrootvader 4e linieregiment

Bericht door Bram1940 »

Beste Heleen,

Je kan best het dossier ter inzage opvragen en zelf ter plaatse gaan (bibliotheek van het Legermuseum aan de achterzijde van het Legermuseum). Je kan het dossier eventueel ter plaatse kopiëren of fotograferen. 9 kansen op 10 zit er er heel wat in. Aanvragen frontstrepen, eervolle onderscheidingen, mutaties, bevorderingen, persoonlijke brieven etc.

Mvg,

Bram.
Heleen
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 mei 2012 15:08

Re: Dossier overgrootvader 4e linieregiment

Bericht door Heleen »

Dag Bram,

Ja ik denk dat ik dat inderdaad best zou doen. Persoonlijke brieven vinden, dat zou echt fantastisch zijn.

In wat ik nu heb staan wel alle mutaties en detacheringen en ook medailles die hij heeft gekregen.

Er staat ook in dat er geen gegevens zijn van voor 1914. Ik veronderstel dat zijn oude dossier misschien verloren is gegaan?


Heleen
Heleen
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 mei 2012 15:08

Re: Dossier overgrootvader 4e linieregiment

Bericht door Heleen »

Nog een vraag ivm het raadplegen van een dossier: heb je hiervoor een speciale toestemming nodig (ik las dat ergens op het WOI forum) of kan ik gewoon gaan en het dossier vragen?
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Dossier overgrootvader 4e linieregiment

Bericht door Paddy »

Je kan het best eerst eens contact opnemen met het Legermuseum, ze laten je dan weten wanneer het dossier klaarligt in de leeszaal van de bibliotheek. Als ik mij niet vergis blijft het dossier ongeveer een maand ter beschikking.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Heleen
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 mei 2012 15:08

Re: Dossier overgrootvader 4e linieregiment

Bericht door Heleen »

Dag Iedereen,

Ik heb nog eens gemaild met het CDOC en ze hebben mij laten weten dat er over de desbetreffende soldaat niets meer te vinden is. :(

Heel jammer. Ik versta het ook niet zo goed, omdat hij zo lang in het leger heeft gezeten. Ik zou vooral ook graag weten wanneer hij uit het leger is gegaan. Op het einde van zijn leven (gestorven op zijn 58ste) had hij nl een winkel.

Zijn er evt andere bronnen van info? Bv archieven van het regiment ofzo?


groeten

heleen
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Dossier overgrootvader 4e linieregiment

Bericht door Paddy »

Je kan misschien eens proberen om op te vragen welke medailles of onderscheidingen hij heeft gekregen.

Meer info: [link2]Opvragen gekregen medailles,http://ablhistoryforum.be/viewtopic.php?f=76&t=2789[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Heleen
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 mei 2012 15:08

Re: Dossier overgrootvader 4e linieregiment

Bericht door Heleen »

Dag Paddy,

ja zal ik ook eens doen. Zijn medailles staan wel in zijn dossier, en ze zijn ook nog in de familie, dus ik verwacht niet dat daar nog iets nieuws uitkomt, maar je weet nooit.

Heleen
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Dossier overgrootvader 4e linieregiment

Bericht door Paddy »

Aan de hand van de medailles en toevoegingen op het lint kan je wel al een stukje militaire carrière reconstrueren.
Ook de huwelijksbijlagen en de het bevolkingsregister bevatten informatie over het soldatenleven.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Heleen
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 mei 2012 15:08

Re: Dossier overgrootvader 4e linieregiment

Bericht door Heleen »

Dag Paddy,

Wat bedoel je precies met huwelijksbijlagen en bevolkingsregister? Is dat een bijlage bij de huwelijksakte?

Heleen
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Dossier overgrootvader 4e linieregiment

Bericht door Paddy »

Heleen schreef:Dag Paddy,

Wat bedoel je precies met huwelijksbijlagen en bevolkingsregister? Is dat een bijlage bij de huwelijksakte?

Heleen
De huwelijksbijlagen zijn de documenten die het aanstaande bruidspaar moesten voorleggen om hun huwelijk te wettigen, deze bevatten de geboorte-, en indien nodig de overlijdensakte van de ouders, een certificaat van de belastingen etc. De bruidegom moest bewijzen dat hij zijn militieverplichtingen had voldaan. Op dit papier vindt je de militaire gegevens terug, zoals nummer getrokken bij de loting, eenheid, staat van dienst en een persoonsbeschrijving. In geval de man nog onder de wapens was een toestemming tot huwelijk van zijn commandant verplicht.
De huwelijksbijlagen zijn te raadplegen in de rijksarchieven.

De bevolkingsregisters zijn boeken waarin per 10 jaar de gegevens van de bewoners van een huis (gezin) worden bijgehouden. Naast de klassieke gegevens zoals geboorte, huwelijk, overlijden en beroep worden hier ook gegevens vermeld zoals militie, verhuis, gevangenisstraf etc. Deze zijn te raadplegen in de gemeentelijke archieven indien ouder dan 100 jaar.
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Ivanhoe
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 mar 2012 20:57
Locatie: Dendermonde

Re: Dossier overgrootvader 4e linieregiment

Bericht door Ivanhoe »

Beste Heleen,
Ging uw overgrootvader in juni 1916 over naar het 23ste linieregiment? Mijn grootvader ook (kwam van 3e). Weet je toevallig welk bataljon en compagnie?
Ik doe momenteel wat opzoekingswerk over het 3e/23e dus kan ook voor u wel interessant zijn...
Arthur Hoornaert (3e en 23e linieregiment), klas 1913 - mijn grootvader (°1893 + 1976)
Juliaan De Wispelaere (4e linieregiment), klas 1937, mijn andere grootvader (°1917 + 1967).
Heleen
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 mei 2012 15:08

Re: Dossier overgrootvader 4e linieregiment

Bericht door Heleen »

Dag Ivanhoe,

Nee hij ging pas over in 1920. Maar mocht je iets interessants te weten komen, laat maar weten.
Ik weet ook niet waarom hij veranderde. Hj was wel al 41 in 1920, misschien heeft het daarmee te maken.


Heleen
Heleen
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 mei 2012 15:08

Re: Dossier overgrootvader 4e linieregiment

Bericht door Heleen »

paddy,

Ik heb eens nagevraagd, en bij de huwelijksakte zaten geen bijlagen. Vreemd? Mijn overgrootvader was wel beroepsmilitair. Maakt dat een verschil uit?

Heleen
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Dossier overgrootvader 4e linieregiment

Bericht door Paddy »

Heleen schreef:paddy,

Ik heb eens nagevraagd, en bij de huwelijksakte zaten geen bijlagen. Vreemd? Mijn overgrootvader was wel beroepsmilitair. Maakt dat een verschil uit?

Heleen
De huwelijksbijlagen worden normaal gezien bewaard in het Rijksarchief maar het is natuurlijk best mogelijk dat er door allerlei omstandigheden papieren verloren gegaan zijn.
In principe moest ieder militair, ongeacht of hij beroeps, dienstplichtige, soldaat of officier was voor het huwelijk toestemming vragen aan zijn overste. Desgewenst zoek ik de reglementering eens op.

PS. In welk jaar huwden jouw overgrootouders?
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Heleen
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 mei 2012 15:08

Re: Dossier overgrootvader 4e linieregiment

Bericht door Heleen »

Ik weet het niet precies. Mijn tante heeft de huwelijksakte opgezocht in het Archief van Brugge. Volgende week krijg ik er kopjes van. Ik vermoed dat ze in 1913 getrouwd zijn. In elk geval voor 1914, want toen is mijn grootvader geboren. Als ik de kopies heb zal ik het met zekerheid kunnen zeggen.
daansub
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2012 20:27

Re: Dossier overgrootvader 4e linieregiment

Bericht door daansub »

lol ik heb een boekje die over die slag gaat maar het was een ferme slag
Troyka
Berichten: 194
Lid geworden op: 05 jun 2011 13:55

Re: Dossier overgrootvader 4e linieregiment

Bericht door Troyka »

Er zou melding moeten zijn van het huwelijk in zijn dossier. Het kan zijn dat een personeelsdossier nogal leeg is, desondanks de jaren dienst. Ik zou naar het documentatiecentrum gaan en het dossier zelf opvragen (voor alle zekerheid). http://www.davidvandenberghe.be/?p=590

Voorts, je moet ook weten dat in WOII een pak Belgische documenten door den Duits ontnomen werd en in Russische handen vielen...deze werden pas na de Koude Oorlog teruggegeven. Ze zijn nog bezig met de inventarisatie (zover ik weet), dus kan zijn dat er daarin delen van het personeelsdossier zitten. Uiteraard, kunnen er ook dossiers verdwenen zijn door omstandigheden. Heb een familielid, beroepsvrijwilliger 1912...quasi leeg dossier...ze weten niet eens zijn begraafplaats hoewel hij stierf in een ziekenhuis in een neutraal land waartoe ze hem zelf geëvacueerd hebben.
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”