College De Valk Leuven

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

College De Valk Leuven

Bericht door bcordens »

Afbeelding

Afbeelding

Het huidige gebouw College De Valk in de Tiensestraat in Leuven zou na de Tweede Wereldoorlog (jaren 1950) dienst gedaan hebben als kazerne. Heeft iemand hier meer informatie over?

Ik heb twee foto's van de legerdienst van mijn grootvader waarvan ik vermoed dat ze op deze plaats genomen zijn. Ik zal ze proberen zo snel mogelijk online te plaatsen.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: College De Valk Leuven

Bericht door eaw458 »

Dit was het Militair Hospitaal van 1801 tot idd de jaren 50. De unief is er circa 1960 opnieuw ingetrokken.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: College De Valk Leuven

Bericht door bcordens »

Bedankt Walter! Mijn grootvader heeft zijn diensttijd volbracht bij de medische dienst, eerst in Leuven maar vooral in de Ambiorixkazerne van Tongeren (waar hij zelf van afkomstig was). Enkele foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Van deze twee foto's ben ik redelijk zeker dat ze in Leuven genomen zijn.


Afbeelding

Als ik mij niet vergis van gebouw werd deze foto in de Ambiorixkazerne genomen. Mijn grootvader is degene links onderaan.


Afbeelding

Ik weet niet op mijn grootvader op deze foto staat (te wazig) of waar deze foto genomen is.

Mocht iemand meer info hebben (uniformen, de ambulance op de derde foto, ...): altijd welkom.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: College De Valk Leuven

Bericht door eaw458 »

De eerste twee lijken me ook De Valk - met het typische patroon in natuursteen. De derde foto is in alle geval niet hier genomen - veel meer dan de gebouwen op je eerste foto's is er niet op deze relatief kleine site tussen de Tiensestraat en het Ladeuzenplein.

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
bcordens
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 mei 2011 19:15
Locatie: Nieuwerkerken (Limburg)
Contacteer:

Re: College De Valk Leuven

Bericht door bcordens »

eaw458 schreef:De eerste twee lijken me ook De Valk - met het typische patroon in natuursteen. De derde foto is in alle geval niet hier genomen - veel meer dan de gebouwen op je eerste foto's is er niet op deze relatief kleine site tussen de Tiensestraat en het Ladeuzenplein.

Walter
[link2]klik hier,http://www.google.be/imgres?q=ambiorixk ... 6,s:0,i:78[/link2]

Als je de derde foto vergelijkt met deze is het duidelijk dat het hier om de Ambiorixkazerne in Tongeren gaat.
Bram1940
Beheerder
Berichten: 2270
Lid geworden op: 29 mei 2011 13:25

Re: College De Valk Leuven

Bericht door Bram1940 »

Hallo,

Foto hieronder zou uit mei-juni 1940 stammen. Let op de vlag van het Rode Kruis. Ooit eens van ebay geplukt.

Afbeelding

Groeten,
Bram.
Plaats reactie

Terug naar “Kazernes van het Belgische leger - casernes de l'armée belge”