Vestinginfanterie na 1914

De geschiedenis van het Belgische leger in de periode 1914-1918.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Vestinginfanterie na 1914

Bericht door Paddy »

Geplaatst: 02 Mrt 2011 11:21
bcordens schreef:Ik vroeg mij af wat er precies gebeurde met de vestinginfanteristen na de val van de Positions Fortifiées (Antwerpen, Luik en Namen)? Ik ga er van uit dat ze gewoon bij het moederregiment gevoegd werden (bv. 9e Vestinginfantie => 9e Linie), of is dit niet juist?


Bart
Paddy schreef:Na de IJzerslag, wanneer het Belgische leger vaste voet begint te krijgen, qua organisatie, in Frankrijk, worden de leden van de Burgerwacht en vestingstroepen opnieuw onder de loep genomen. Gezond en fitte leden gingen natuurlijk naar de gevechtseenheden, de anderen naar de steun- of basiseenheden.
Desgewenst zoek ik het originele "besluit" eens op en plaats het hier.
Paddy schreef:Het desbetreffende schrijven van 18 oktober 1914:

Bron: JMO, tome II, blz 196-198

Afbeelding

Afbeelding
bcordens schreef:Bedankt Paddy, ik dacht al zo ongeveer in die richting. Waar blijft ge dat materiaal toch vandaan halen :shock:
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
provostsergeant
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 jan 2012 10:44

Re: Vestinginfanterie na 1914

Bericht door provostsergeant »

De Belgen die aanspoelden in Noord-Frankrijk werden dus in categoriën ingedeeld, waarvan wat de actieve militairen betreft de drie voornaamste waren: veldleger,wacht der etappenlijn en werkliedencompagnies. Ik wil het even hebben over de tweede categorie. Deze taak werd van augustus tot oktober grotendeels ingevuld door de Burgerwacht, veronderstel ik. Mogelijk haalde men inspiratie voor de nieuwe organisatie in het Franse leger waar detachementen van de territoriale infanterieregimenten (oudere reservisten) georganiseerd werden als Gardes des Voies de Communications. In de reglementen van de eerste Belgische khaki uniformen vinden we infanteristen met een E en later met gekruiste geweren op de schouderstukken, pet en muts. Deze laatste worden Wachttroepen der Verbindingen genoemd. Heeft iemand meer informatie over deze wachttroepen ?
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Vestinginfanterie na 1914

Bericht door Paddy »

De vraag is natuurlijk welk soort van informatie je wil. ;)
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
provostsergeant
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 jan 2012 10:44

Re: Vestinginfanterie na 1914

Bericht door provostsergeant »

Dag Patrick. Organisatie en opdrachten van deze troepen ? Er zijn duizenden bladzijden geschreven over regimenten met ronkende namen, over de mannen achter het front veel minder. Ik neem aan dat zij enigzins geïnspireerd waren op de Franse territoriale infanterie die de Garde des Voies de Communication leverde en dat ze dus de voorgangers waren van de GVCE uit 1939-40.
Plaats reactie

Terug naar “De Eerste Wereldoorlog - la Première Guerre Mondiale”