Belgen royal navy

Brigade Piron, Commando's, SAS, Fuseliers enz.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Belgen royal navy

Bericht door Yente »

Hallo iedereen,
Heeft iemand toevallig een lijst van alle belgische schepen bij de royal navy gedurende WO2? Liefst met namen van bemanning of van bevelhebbers.
Op wikipedia vond ik dit:

De eerste jaren na 1927 werd er niet tot heroprichting van een marine besloten. En wanneer in 1940 de Tweede Wereldoorlog uitbrak beschikte België nog steeds niet over een marine. Deze werd op dat moment snel opgericht en personeel werd hiervoor aangetrokken. De belangrijkste taak van het nieuw opgerichte marinekorps was het opsporen en vernietigen van mijnen binnen de Belgische kustwateren. Later verleende ze ook haar medewerking aan de Franse marine en nam ze deel aan de evacuatie van België en Frans Duinkerken. Op 25 juni 1940 werden haar schepen in Spanje echter aan de ketting gelegd. Slechts één schip (de P16) kon ontkomen en bereikte Groot-Brittannië.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd een Belgische Sectie van de Royal Navy opgericht. Deze afdeling leverde de bemanning voor twee korvetten (HMS Buttercup en HMS Godetia), een flotillie mijnenvegers en enkele patrouillevaartuigen. De Belgische Sectie van de Royal Navy bestond tot 1946.


Op het internet vond ik verder niets. Ik zoek meer specifiek naar de mijnenvegers. Dit omdat de grootvader van mijn vriendin bevelhebber was op een mijnenveger die opereerde(volgens zijn dossier) tijdens gevaarlijke opdrachten in de Westerschelde en voor Walcheren.
Deze man zat ook op de Mercator tijdens het uitbreken van de oorlog. Mondelinge overlevingen zullen later nog gepost worden.

Alvast bedankt!
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Belgen royal navy

Bericht door Stef »

Een digitale lijst heb ik niet, maar in het boekje "Belgian forces in the UK." van comité 44-94 staan een deel namen van de Royal navy section Belge.
Als je meer informatie over de man hebt wil ik wel eens kijken in dat boekje.

nog een interessante site: http://users.skynet.be/royalnavy.sectionbelge/
Fidelitas et Superbia
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Belgen royal navy

Bericht door Yente »

Stef schreef:Een digitale lijst heb ik niet, maar in het boekje "Belgian forces in the UK." van comité 44-94 staan een deel namen van de Royal navy section Belge.
Als je meer informatie over de man hebt wil ik wel eens kijken in dat boekje.

nog een interessante site: http://users.skynet.be/royalnavy.sectionbelge/
Bedankt! Ik zal je zijn naam in pb sturen.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Stef
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:01
Locatie: Bree

Re: Belgen royal navy

Bericht door Stef »

Is goed ik zie de PB wel verschijnen ;)
Fidelitas et Superbia
ww_soldier
Berichten: 85
Lid geworden op: 03 jun 2011 12:34

Re: Belgen royal navy

Bericht door ww_soldier »

In het boek De strijd op Zee in 1940-1945 van Johnny Geldhof staat ook een hoofdstuk over de mijnenvegers.
ISBN 90-71868-33-8
Uitgegeven bij Uitgeverij Groeninghe n.v. Budastraat 54 - 8500 Kortrijk in 2000
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Belgen royal navy

Bericht door Yente »

Een vraag ivm een andere opzoeking, zijn er lijsten van gesneuvelde belgen in de britse navy?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
HKBA44
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 jun 2011 16:50

Re: Belgen royal navy

Bericht door HKBA44 »

Ik zou me wat verdiepen in operatie CALENDAR (2).
nick
Berichten: 736
Lid geworden op: 30 mei 2011 20:08

Re: Belgen royal navy

Bericht door nick »

Yente schreef:Een vraag ivm een andere opzoeking, zijn er lijsten van gesneuvelde belgen in de britse navy?
Mvg Yente

Hallo,

Dit zijn de Belgen die gesneuveld zijn bij 'Royal Navy - Section Belge'.

Deze plaat hangt aan de muur in de 'kazerne Bootsman Jonson' te Oostende.

Mvg,

Nick

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Yente
Berichten: 1646
Lid geworden op: 29 mei 2011 12:48
Locatie: Schrenkelsgat

Re: Belgen royal navy

Bericht door Yente »

Bedankt. De naam die ik zoek staat er helaas niet op.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Dragonder
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:04
Locatie: Oedelem

Re: Belgen royal navy

Bericht door Dragonder »

Belgen in de Royal Navy.... wat door veel niet geweten is dat er ook Belgische koopvaardijschepen onder RN bevel stonden.
tijdens WWII werden op vraag van UK een aantal schepen opgeeist /geleend/gevraagd aan Belgie.Deze koopvaardijschepen of Merchant ships werden dan omgebouwd met def wapens voor nabij verdediging voor zichzelf of wanneer men in convoy was.(dit waren dan de troopships en de logistieke schepen , tankers ,bulk, cargo)
Deze Belgische merchant ships hadden een Belgische crew maar de bedienaars en off/ooff van de dekbewapening waren Belgen in de RN (Merchant Navy ,niet verwarren met de Royal Navy Section Belge !!). Bedienaars of DEMS gunners met hun oversten stonden onder rechtstreeks bevel van Royal Navy. Wat zeer belangrijk was , was dat de kapitein (meestal CMB crew)van het schip enkel verantwoordelijk was voor zijn schip en lading en dat er voor het tactisch of def gedeelte van het schip of convoy meestal een belgische Off (een 2de off in supply) verantwoordelijk was. Deze Belgische off meestal een 1Lt RN stond volledig onder het bevel van de Royal Navy en had geen enkele binding met de RNSB, dit waren twee aparte eenheden. De Belgische DEMS personel konden zowel bij de Canadian Navy of bij Australian Navy of bij Royal Navy tewerkgesteld zijn.
dus buiten het echte militair gedeelte van het zeegebeuren (RNSB)waren er dus ook Belgische koopvaardijschepen (Merchant Navy).
wat zeer merkwaardig was en is: zij die in de RNSB zaten kregen Belgische Militaire eretekens en de crew in de Merchant Navy kregen enkel de UK eretekens en geen enkele voor de Belgische verdiensten...
Grts Marc,
eredrager van de eervolle onderscheidingen overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Gebruikersavatar
Dragonder
Berichten: 33
Lid geworden op: 31 mei 2011 07:04
Locatie: Oedelem

Re: Belgen royal navy

Bericht door Dragonder »

Volgende Belgische schepen stonden onder RN bevel:
The Belgian Fighter met DEMS crew-The Belgian Fisherman met DEMS crew-The Belgian Soldier met DEMS crew -The Belgian Airman met DEMS crew-SS Leopoldville -SS Thysville -en vele CMB schepen -
mvg Marc
Plaats reactie

Terug naar “Belgian Forces in the United Kingdom 1940-45”