Oproep: herkent u de locatie van deze foto?

Het dagelijkse leven in België tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Oproep: herkent u de locatie van deze foto?

Bericht door Paddy »

Oproep: herkent u de locatie van deze foto?

by Patrick Vanhoucke on november 23rd, 2011

Herman Van Goethem is curator van Kazerne Dossin in Mechelen, het museum dat gewijd zal worden aan de Holocaust van de Tweede Wereldoorlog en aan de mensenrechten. Vanuit de Dossinkazerne werden duizenden joden tussen 1942 en 1944 gedeporteerd naar het concentratiekamp Auschwitz-Birkenau. Van Goethem kwam onlangs in het bezit van een foto van een groep joden die staat te wachten op een transport. Het blijkt een zeer zeldzame foto te zijn, want er zijn geen foto’s van deportatie buiten de Kazerne Dossin om.

Op de achterkant van de foto staat in blauwe inkt: “Départ de juifs, 8 août 1942″. De foto werd ergens tussen Mechelen en Auschwitz genomen. In België liep het spoortraject naar het vernietigingskamp Auschwitz-Birkenau normaal van Mechelen naar Leuven, Luik, en dan via Aken verder Duitsland in. Soms liep het traject ook over Brussel.

Afbeelding
Départ de juifs, 8 août 1942

Herman Van Goethem weet al veel over deze foto behalve de locatie waar zij is genomen. Belangrijk bij het bepalen van de locatie is het hek dat achteraan op de foto te zien is. Het gaat om een breed en hoog oudijzeren hek met een soort neogotisch motief.

Van Goethem heeft tot nu toe nog geen bruikbare informatie gekregen. Weet u waar de foto werd genomen, of beschikt u over meer informatie om de locatie te bepalen, neem dan contact met:

info@kazernedossin.eu
Kazerne Dossin
Sint-Katelijnestraat 139
2800 Mechelen

Een grotere versie van de foto kunt u bekijken op de website van Kazerne Dossin. Op DeRedactie.be en Radio 2 kunt u curator Herman Van Goethem over de foto horen vertellen.

[link2]Bron,http://www.vvf-brussel.be/2011/11/23/op ... deze-foto/[/link2]
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
Paddy
Berichten: 7570
Lid geworden op: 28 mei 2011 10:25
Locatie: Dendermonde, Idiot Trench
Contacteer:

Re: Oproep: herkent u de locatie van deze foto?

Bericht door Paddy »

Op [link2]geneabe-activ,http://groups.yahoo.com/group/geneabe-activ/[/link2] opperde iemand dat het hier zou gaan om de afsluitingen aan de Scheldekaaien te Antwerpen. Google street vieuw geeft echter een ander patroon weer.

Afbeelding
Greetings from a Little Gallant Belgian
Patrick De Wolf
Militaria-Ruilbeurs Hangar 42 Dendermonde,http://www.facebook.com/Hangar42Militaria
There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Oproep: herkent u de locatie van deze foto?

Bericht door one_O_five »

Streetvieuw zou hier wel kunnen helpen maar ... staat dat hekken er vandaag nog.

Ga van het volgende uit, het is een manshoog hekken en niet van de simpelste uitvoering, dat klaverblad in het midden behoort tot de rijkere uitvoeringen, vergelijk maar met de foto van het hekken in Antwerpen of dat van het Warande park in Brussel.

De foto is genomen aan een fatsoenlijk gekasseidde straat met voetpad, nog een teken dat achter dat hekken geen arme bewoners huisden.
Nu is dat traject lang maar we moeten ergens gaan zoeken naar een of ander kasteel aan een stadsrand.

Tot in de jaren zestig stond in Mechelen op de Lierse Steenweg tussen de Kerkhoflei en de oefenvelden van FC Mechelen nog een dergelijk kasteeltje waarvan ik me herinner dat er ook een ijzeren hek was, de steenweg was ook een kassei met voetpad langs die kant, aan de overzijde van de straat was er een tramspoor.
En als ik het me nog goed herinner was dit het eigendom van een Circusfamillie, toen vrij goed bekend in het Mechelse maar de naam ... ???

Ik kan er wel kilometers naast maar volgens mij moet er naar een dergelijke plaats gezocht worden.
HKBA44
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 jun 2011 16:50

Re: Oproep: herkent u de locatie van deze foto?

Bericht door HKBA44 »

Aan het (neo)gotisch motief te zien vermoed ik meer de afsluiting van een kerk.
Gebruikersavatar
one_O_five
Admin
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 mei 2011 14:01
Locatie: Lummen

Re: Oproep: herkent u de locatie van deze foto?

Bericht door one_O_five »

Dat is ook heel goed mogelijk, een kerk of klooster.

Nog iets dat opvalt, de hoek waaronder de foto genomen is, dat schijnt van op een verdieping genomen te zijn, misschien van een herenhuis maar ook een soort poortgebouw over een ingang is niet uit te sluiten.
Plaats reactie

Terug naar “België bezet - 1940-1945 - la Belgique occupée”