Rijkswachtbrigade Mechelen in mei 1940

Het Belgische leger tijdens de 18-daagse veldtocht.

Moderators: Exjager, piot1940, Bram1940

Plaats reactie
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Rijkswachtbrigade Mechelen in mei 1940

Bericht door LEO »

Waar kan ik informatie krijgen over de leden van de Belgische Rijkswacht gekazerneerd in de Brigade Mechelen bij de Duitse inval in mei '40 en tot de capitulatie ?

Ik zit met een hiaat van mei '40 tot de zomer van '42 in de samenstelling van de levensloop van mijn vader voor deze periode.

Alle details over die periode zijn welkom.

Dank U.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Rijkswachtbrigade Mechelen in mei 1940

Bericht door eaw458 »

LEO schreef:Waar kan ik informatie krijgen over de leden van de Belgische Rijkswacht gekazerneerd in de Brigade Mechelen bij de Duitse inval in mei '40 en tot de capitulatie ?

Ik zit met een hiaat van mei '40 tot de zomer van '42 in de samenstelling van de levensloop van mijn vader voor deze periode.

Alle details over die periode zijn welkom.

Dank U.
Ik kan je alleen maar het volgende aanreiken:

(a) Als de brigadecommandant een officier was (was de brigade Mechelen daar groot genoeg voor?) en die man nog in leven was na de oorlog, zit de kans er dik in dat er op het Centrum voor Historische Documentatie te Evere een verslag over de achttiendaagse veldtocht van hem steekt. Aan elke officier werd tussen ~1944 en ~1947 immers gevraagd om een verslag neer te pennen en naar Brussel op te sturen.

(b) Mechelen komt niet op het lijstje van de in mei 1940 naar Frankrijk geevacueerde bridages voor dat Jean Jamart in zijn boek 'L'Armee belge de France de 1940' vermeldt. Maar of je daaruit kan afleiden dat het personeel dat niet bij de lichte regimenten of de provoostdiensten beland was gewoon in de brigade achterbleef, weet ik niet.

Je hebt allicht wel Willy Van Geet's boek ter zake?

http://www.worldcat.org/title/rijkswach ... c/18134173

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Rijkswachtbrigade Mechelen in mei 1940

Bericht door LEO »

Hey eaw458,

De Distriktscommandant van Mechelen in 1940 was Kolonel Lorgé, deze was samen met vader binnengegaan bij de Rijkswacht in 1928 in Antwerpen. Lorgé maakte uiteraard sneller carriére dan mijn vader maar het bleven vrienden (na hun uitgangsleven in A'pen ;) ). Lorgé werdt later bevelhebber van de Belgische Rijkswacht. En raar maar waar, geen van beiden wou dat ik Rijkswachter werdt :x

Vader is gevangen genomen door de Duitsers aan de Leie, maar teruggestuurd naar Mechelen samen met een collega. Dat is al wat ik momenteel weet.

Ik ga het boek van Van Geet eens opzoeken, heb het nog niet.

Dank U voor de replay,

Leo
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Rijkswachtbrigade Mechelen in mei 1940

Bericht door LEO »

Hey eaw458 nogmaals, ;)

Ik lees zojuist op je website in het relaas over het 11ste Regiment Artillerie de naam van het dorp Sint-Katharina-Lembeek. Deze naam is me bijgebleven uit vaders verhalen (alhoewel ik Lombeek had begrepen).
Zou het mogelijk zijn dat er Rijkswachters gedetacheerd waren bij 11 R A ? Ik begreep uit vader zijn verhaal dat Rijkswachters per fiets achterbleven bij de terugtocht van het Leger om de sterkte en materiaal van de naderende vijand in te schatten en dan als de bliksem per fiets de vertrekkende troepen in te halen en te raporteren aan het commando.

Weet jij meer ?

Leo.
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Rijkswachtbrigade Mechelen in mei 1940

Bericht door eaw458 »

LEO schreef:De Distriktscommandant van Mechelen in 1940 was Kolonel Lorgé, deze was samen met vader binnengegaan bij de Rijkswacht in 1928 in Antwerpen.
Tiens - in de Annuaire Officiele van Landsverdediging van 1938/39 staat maar een Lorgé bij de Gendarmerie: OLt A.P. Lorgé van de 1 Gp Mob Leg, geboren 12/08/1909 en Olt op 26/06/1939. Als Comd van de Cie van Mechelen staat ene Kapt-Cdt A. Schlechter vermeld.

In alle geval, als je op zoek zou willen gaan naar de verslagen over de achttienddaagse veldtocht ingediend door officieren net na WO2 moet je hier zijn:
http://www.mil.be/is/units/index.asp?LAN=nl&ID=1210
LEO schreef:Vader is gevangen genomen door de Duitsers aan de Leie, maar teruggestuurd naar Mechelen samen met een collega. Dat is al wat ik momenteel weet.
Ik meen dat dat voor Rijkswachters de regel was omdat de Duitsers reeds van bij het begin het plan hadden om de Belgische administratie al het werk te laten doen.

Van de aanwezigheid van militairen bij het veldleger in een andere rol dan de provoostdienst weet ik niks. Wel lees ik net in Jean Jamart's boek dat volgens de achieven blijkt dat de meeste brigades wel naar het westen uitweken en de rest van het leger volgden, maar dat er voor bitter weinig eenheden van de Rw instructies bestonden over de bestemming van die terugtocht. Volgens Jamart trokken de meeste brigades op eigen initiatief naar de Vlaanders.

Jamart stelt ook dat eind juli 1940 er 7 officieren en 295 rijkswachters in Frankrijk geteld werden en dat er op dat ogenblik ~25 gendarmen in het Verenigd Koninkrijk zaten. De rest was in België of Noordfrankrijk gevangen genomen en werd, alweer volgens Jamart, in de meeste gevallen onmiddellijk of na een korte gevangenschap terug naar hun standplaats gestuurd. Hij vertelt in zijn boek ook het verhaal van die brigades die naar het buitenland geëvacueerd werden, maar zegt verder niks van onze rijkswacht.

't Zal volgens mij een reisje naar Evere worden... ;)

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Rijkswachtbrigade Mechelen in mei 1940

Bericht door LEO »

Bedankt Walter,

Ben nu verder aan het lezen op je website, meer bepaald over het 2de Lichte Regiment vd Rijkswacht. Vooral zaterdag 18 mei '40 klinkt me bekent in de oren aan de hand van vaders relaas.

Ik zoek verder, maar het gaat tijd kosten :(
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Rijkswachtbrigade Mechelen in mei 1940

Bericht door eaw458 »

LEO schreef:Bedankt Walter,

Ben nu verder aan het lezen op je website, meer bepaald over het 2de Lichte Regiment vd Rijkswacht. Vooral zaterdag 18 mei '40 klinkt me bekent in de oren aan de hand van vaders relaas.

Ik zoek verder, maar het gaat tijd kosten :(
Helaas zitten daar nog flinke gaten in. Staat op mijn lijstje om aan te vullen bij een komende bezoek aan Evere...

Walter
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
Gebruikersavatar
eaw458
Berichten: 1040
Lid geworden op: 30 mei 2011 08:14
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: Rijkswachtbrigade Mechelen in mei 1940

Bericht door eaw458 »

Leo,

Even terloops vermelden dat ik ook nog las dat het de militaire bevelhebber voor België en Noorfrankrijk Von Falkenhausen was die op 5 juni 1940 in zijn besluit nummer 8857 aan de Duitse troepen te velde opdroeg om de Rijkswacht samen met een ganse reeks andere beroepen vrij te laten en te demobiliseren. Dit zowel voor Vlamingen als Walen.

Walter

Bron: Hautecler, G., 1970, L'origine et nombre des prisoniers de guerre belge 1940-1945, Revue Internationale d'Histoire Militaire, v.29, pp.949-961
De achttiendaagse veldtocht, regiment per regiment: http://18daagseveldtocht.be/
provostsergeant
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 jan 2012 10:44

Re: Rijkswachtbrigade Mechelen in mei 1940

Bericht door provostsergeant »

Tot de bijkomende taken van de territoriale eenheden van de Rijkswacht, dus zij die niet bij het veldleger ingedeeld waren, behoorden de toezichts- en inlichtingendienst aan de grenzen en meer in het algemeen bij het naderen van de vijand terug te trekken met het leger en maximaal inlichtingen door te geven aan het militaire commando. De terugtrekkende brigades en districten werden gehergroepeerd of voegden zich fragmentarisch bij legereenheden, waarna ze meestal opgenomen werden in het Provoostschap. Men moet de communicatiestoornissen, de complete choas op de wegen, de luchtaanvallen en de snelheid van oprukken van de vijand voor ogen houden. Het is dus perfect mogelijk dat de terugtocht van 11A ergens "gedekt" werd door zulke moedige wetsdienaars. De LR vormden gevechtseenheden (gemotoriseerde Cav) en waren in het khaki gekleed. Zij waren dus duidelijk te onderscheiden van de blauwe gendarmen op de fiets.
LEO
Berichten: 207
Lid geworden op: 29 mei 2011 15:44

Re: Rijkswachtbrigade Mechelen in mei 1940

Bericht door LEO »

@ provostsergeant, bedankt voor de toelichting.

Het Provoostschap zegt me wel iets. Vader was na de oorlog als Belgisch Rijkswachter ingedeeld bij de Amerikaanse C.I.C.en moest rapporteren aan een Provoost Marchal.Hun werkterrein was overal waar zich US-troepen bevonden. Dus Duitsland, Nederland, Frankrijk enz...

Maar dit was NA de oorlog.
Plaats reactie

Terug naar “Mei 1940 - Mai 1940”